اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

50 درصد سهم اعتبارات استان‌ها به بخش کشاورزی اختصاص یابد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: 50 درصد سهم اعتبارات استان‌ها به بخش کشاورزی اختصاص یابد.

50 درصد سهم اعتبارات استان‌ها به بخش کشاورزی اختصاص یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، عباس رجائی صبح امروز در هفدهمین کارگروه ستاد توسعه بخش کشاورزی استان مازندران در فرمانداری بابل اظهار داشت: در این سفر مازندران اولین استانی است که حضور یافتیم، چون قطب اصلی کشاورزی و مینیاتوری از وظایف کمیسیون به شمار رفته و دارای کوه، مرتع، جنگل، زراعت، طیور، دامپروری و شیلات است.

این مسئول نیروی انسانی را یکی از مؤلفه‌های مهم بخش کشاورزی دانست و افزود: در سال‌های اخیر در بخش نیروی انسانی کارهای مهمی انجام گرفته، اما تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در حال حاضر بی کار هستند.

رجایی گفت: باید در بدنه آموزش  کشور کارآفرینی را تعبیه کرد، مدلی در بخش قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی تهیه شده که همه مسئولان موظف به مطالعه آن هستند، این مدل دارای 43 ماده بوده که هر ماده خود یک قانون است.

وی درباره مدل ارائه شده در بخش تربیت و تعریف نیروی انسانی بیان داشت: در ماده دوم و سوم قانون اساسی تکلیف نیروی انسانی بخش کشاوزی مشخص شده و تمام بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توانند تحت عنوان موسسات و مراکز تخصصی بخش کشاورزی شکل بگیرند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در این قانون کشاورزی مدرن تعریف شده و باید در این مدل کود مورد نیاز مزارع و باغات مردم توسط متخصصین  کارشناس نسخه شود.

* اجازه افزایش سرمایه بانک کشاورزی داده شد

این مسئول بخش سرمایه را از دیگر مولفه‌های اقتصاد کشور دانست و بیان داشت: اگر سرمایه نباشد تولید شکل نمی‌گیرد در این راستا برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی کشور بیش از 3 هزار میلیارد تومان اجازه افزایش سرمایه در بانک کشاورزی داده شد.

وی افزود: 2 هزار میلیارد تومان برای صندوق حمایت از بخش کشاورزی، 3 هزار میلیارد تومان برای صندوق توسعه ملی تعبیه شده، بانک کشاورزی اولین و آخرین بانک کشور است که دولت اجازه توسعه ارزی به آن  داده است.

رجائی با اشاره به اینکه در کشاورزی فن‌آوری نوین باید جایگزین شود، تصریح کرد: در کشاورزی کشور باید روش حمایتی معیشتی تبدیل به حمایت اقتصادی شود، باید در بخش فن‌آوری نوین کار شود تا ارزش افزوده بالاتری به وجود آید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش هدف گذاری سند چشم انداز 20 ساله کشور باید 30 درصد محصولات کشاورزی فرآوری شود.

این مسئول بیان داشت: باید به کیفیت بخشی  محصولات غذایی توجه شده و به مسئله استاندارد تمام محصولات نهایی که در سبد غذایی خانوار قرار می‌گیرد توجه شود.

وی ادامه داد: در قانون 10 گروه از محصولات راهبردی که باید از آن حمایت شود تعریف شده است.

رجائی مدیریت را از دیگر مؤلفه‌های اقتصاد دانست و بیان داشت: باید نگاه مدیریتی در کشور تقویت شده و در خصوص مسئله مدیریت باید به عنوان چالش در جامعه کار شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: اهمیت مرغ لاین همانند انرژی هسته‌ای در چرخه تولید اثرگذار بوده که اگر به آن توجه بیشتری شود، قادر خواهد بود یک میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ کشور را پشتیبانی کند، تاثیرمرغ لاین در چرخه اقتصاد کشور حدود  هشت میلیارد و 500 میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: مازندران دارای 2 میلیون هکتار جنگل بوده که بدون در نظر گرفتن مزایای زیاد آن تنها چوب این جنگل‌ها بیش از 30 بیلیارد تومان ارزش اقتصادی برای کشور دارد.

رجائی گفت: فقط در بخش ظرفیت‌های فیزیکی بخش کشاورزی و منابع طبیعی، 10 هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت کشور است.

این مسئول با انتقاد از مسئولان که به امورات کشاورزی دیرتر از همه امورات  توجه دارند، افزود: شعور شعارهای  ضد استکباری تامین غذای مردم است، احساس امنیت غذایی مهم‌تر از امنیت غذایی است باید بخش کشاورزی را احساس کرد و برای رونق آن سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید نگاه خود را عوض کرده و نگاه ما به بخش کشاورزی نگاه تولید‌گرایی  باشد.  

* هشت درصد اعتبارات استان‌ها از آن کشاورزی است

وی با انتقاد از استانداران کشور اضافه کرد: تنها هشت درصد بودجه‌های استان خود را به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهند در حالی که از دیدگاه اقتصاد ملی و استقلال کشور، بخش کشاورزی مسئله درجه یک کشور است و باید 50 درصد سهم اعتبارات به بخش کشاورزی و آب اختصاص یابد.

این مسئول افزود: حدود 100 هزار میلیارد تومان طرح نظام آب در کشور داریم، اما تنها چهار هزار میلیارد تومان سالانه برای آن اعتبار می‌گذاریم این نگاه غلطی است که باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد کشاورزی استانها باید راهکارهای حمایت از محصولات راهبردی به مجلس ارائه دهند.

* بخش کشاورزی از معافیت مالیاتی برخوردار شود

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان از زمان آغاز تولید تا تبدیل به کالا و ارائه برای مصرف باید مشمول معافیت بخش خود باشند وهزینه دریافتی آب، برق و مالیات آن‌ها برمبنای سیستم کشاورزی باشد.

رجایی عنوان کرد: از استانداران تقاضا داریم در این خصوص رسیدگی و نظارت کافی انجام دهند تا مشکلات موجود در این زمینه حل شود و کشاورزان در این باره شکایتی نداشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سیاست عمومی کشور در خصوص ارائه کود شیمیایی به کشاورزان به دلیل امنیت زیست محیطی، کاهش 50 درصدی استفاده ازکود شیمیایی است تا کیفیت غذاها افزایش یابد.

این مسئول اذعان داشت: چون میزان یارانه کود به اندازه نیاز کشور نبود قیمت‌ها افزایش یافته، باید کود در کشور آزاد شود و یارانه به دو صورت یارانه تولید در حمایت از تولید کنندگان و یارانه‌ای بر اساس سیاست کشور به مصرف‌کنندگان داده شود که هنوز در کشور ما جا نیفتاده است.

انتهای‌ پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول