اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای نگهبان:

دو بال عدالت قاضی و وکیل هستند

خبرگزاری فارس: یک عضو شورای نگهبان گفت: دو بال عدالت، قاضی و وکیل هستند، قاضی مسئول تحقق عدل و رعایت حقوق جامعه و وکیل مسئولیتش دفاع از حق موکل است.

دو بال عدالت قاضی و وکیل هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین مهرپور ظهر امروز در دومین اجلاس کنگره ملی وکلا که در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، با بیان اینکه یکی از ارکان تحقق دادرسی منصفانه استفاده از وکیل است، اظهار کرد: اصحاب دعوی حق دارند مشاوره حقوقی داشته باشند و این امر به عنوان یک حق در قانون اساسی به صراحت ذکر شده است.

وی گفت: در منابع فقهی وکیل به عنوان کسی معرفی شده که به نیابت از فردی در برخی از امور او تصرفاتی دارد.

این عضو شورای نگهبان افزود: یکی از تصرفاتی که وکیل در منابع فقهی بر عهده دارد، نیابت به شرکت در مخاصمات و دعاوی است و وکیل به جای فرد در محدوده اختیاراتی که موکل به او می‌دهد در مقام دفاع از دعوا یا در مقام دفاع از اتهامات بر می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در منابع فقهی در مورد صلاحیت وکیل مطلب خاصی بیان نشده است، اضافه کرد: در این منابع به وکلا به عنوان افرادی که شغل خاصی دارند و باید شرایط عملی و اخلاقی خاص و جداگانه داشته باشند، نگاه نشده است و علامه حلی به نقل دو تن از بزرگان فقه گفته اگر کسی قصد گرفتن وکیل را دارد، باید آن فرد علاوه بر مسلمان بودن، ثقه، عاقل، امین، بصیر به مناظره باشد و بتواند استدلال کند.

مهرپور با بیان اینکه در حال حاضر وکلا هویت جدیدی پیدا کرده‌اند، گفت: دو بال عدالت، قاضی و وکیل هستند، اما قاضی مسئول تحقق عدل، گسترش عدالت و رعایت حقوق جامعه و افراد است و وکیل مسئولیتش دفاع از حق موکل است.

انتهای پیام/ح20/ًض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول