اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

تلاش برای انبوه‌سازی دستگاه تولید برق از طریق امواج آب

خبرگزاری فارس: مخترع دستگاه تولید برق که از طریق امواج آب هم‌اکنون با جذب سرمایه‌گذار برای انبوه‌سازی اختراعش تلاش می‌کند، راه‌اندازی پژوهش‌سرا در همه شهرها را مهمتر از حمایت مالی برای رونق ابتکار و اختراع عنوان کرد.

تلاش برای انبوه‌سازی دستگاه تولید برق از طریق امواج آب

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، هدف از این طرح تولید برق از طریق امواج آب است؛ بدین منظور از یک شناور که در سطح آب قرار می‌گیرد، استفاده شده است؛ این شناورها توسط دو میله به دستگاه متصل می‌شود.

دستگاه در زیر آب قرار داده شده و برای جلوگیری از نفوذ آب به محفظه اصلی، دستگاه ایزوله شده است. میله‌ها ناقل حرکت رفت و برگشتی شناور به چرخ طیار هستند. چرخ طیار نیز توسط اورینگ به سر مولد که نقش ژنراتور را ایفا می‌کند، وصل می‌شود.

بدین ترتیب با عبور امواج شناور به بالا و پایین حرکت کرده و این حرکت توسط بازوها به چرخ طیار و از آنجا توسط اورینگ به موتور انتقال می‌یابد و با حرکت موتور جریان الکتریسیته به صورت متناوب تولید می‌شود که البته می‌توان این جریان را توسط یکسوکننده به جریان مستقیم تبدیل کرد.

از این طرح می‌توان برای تأمین انرژی برق در مناطق ساحلی و جزایر استفاده کرد و همچنین می‌توان انرژی مورد نیاز برای سکوهای نفتی و فانوس‌های دریایی که از خشکی دور هستند را تأمین کرد.

راه‌اندازی پژوهش‌سرا در همه شهرها برای حمایت از مبتکران ضروری است

حسن شهیدزاده دانشجوی رشته‌ی مهندسی برق الکترونیک از دانشگاه صنعتی شیراز مبتکر طرح تولید برق با استفاده از امواج آب در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: تاکنون در زمینه برق آبی در سطح کشور فعالیت خاصی صورت نگرفته و اگر طرحی هم وجود داشته باشد در مرحله‌ی تحقیقاتی هستند و به تولید انبوه نرسیده است و همچنین در سطح جهانی هم مشابه طرح وجود ندارد.

وی به مزیت‌های این طرح و معایب طرح‌های پیش از این اشاره کرد و افزود: بازدهی طرح‌های قبلی بسیار پایین است و هزینه ساخت آن‌ها بسیار بالا؛ به همین دلیل هم کمتر به تولید انبوه رسیده‌اند اما در این طرح نه تنها بازدهی بسیار بالا بوده، بلکه هزینه ساخت نیز بسیار پایین برآورد شده است.

شهیدزاده با بیان اینکه متاسفانه به دلیل نبود حمایت‌های مادی و معنوی برای تولید انبوه این طرح فعالیت خاصی صورت نگرفته است، گفت: این طرح قابلیت انبوه‌سازی و ثبت جهانی دارد اما عدم حمایت مسئولان و متولیان هنوز تلاش جدی در این مورد صورت نگرفته و تنها نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده است.

این جوان مبتکر در ادامه با بیان اینکه طرح حاضر با هزینه بسیار کم ساخته شده است، گفت: به تنهایی و با کمک چند دوست با هزینه پایین تحقیقات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ایده‌ اولیه طرح از هفت سال پیش در دوران دبیرستان مطرح شد، گفت: مطالعات برای ساخت آزمایشگاهی دستگاه با کمک و همکاری عطاءالله حبیبی و بهزاد حسین‌پور در سال 1385 آغاز شد.

مبتکر طرح تولید برق از طریق امواج آب با بیان اینکه روش خاصی برای ساخت طرح نداشته است، گفت: با تلاش و پیگیری و چندین بار ساختن طرح و شکست بالاخره موفق به ساخت نمونه‌ آزمایشگاهی طرح شدم.

وی ساخت طرح مذکور را ساده عنوان کرد و گفت: طراحی یک طرح و سپس ساخت آن در مرحله اجرا مشکل نیست زیرا یک طرح زمانی که روی کاغذ طراحی شود اما به مرحله اجرا درنیاید، ارزش ندارد.

شهیدزاده با بیان اینکه موفقیت یک مخترع در حمایت از او برای به انبوه رساندن طرحش است، گفت: علاقه و پشتکار در موفقیت افراد مهم است و طراحی ایده نو در صورت حمایت و پشتکار به هیچ عنوان مشکل نیست.

این جوان مبتکر با بیان اینکه در طراحی و اختراع دستگاه حمایت‌های خاصی از او و تیمش صورت نگرفته است، بر راه‌اندازی پژوهش‌سراهایی برای حمایت از مبتکران در استان تاکید کرد و گفت: اینکه جوانان مستعد و باهوش مراکز مرتبط بیشتر شناخته شده و در همه شهرها پژوهش‌سرا وجود داشته باشد، مهم‌تر از حمایت مالی است. 

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول