اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نشست فیلم فرزندخوانده

نیک‌خواه آزاد: این فیلم در واقع حدیث نفسی از زندگی خود من است

خبرگزاری فارس: کارگردان فیلم فرزندخوانده گفت: این فیلم حدیث نفسی از زندگی خود من است در زمانی که به علت مشغله زیاد از خانواده دور بودم.

نیک‌خواه آزاد: این فیلم در واقع حدیث نفسی از زندگی خود من است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فیلم فرزند‌خوانده به کارگردانی وحید نیکخواه‌آزاد از جمله فیلم‌هایی بود که در دومین روز از بیست‌ و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اکران شد.

این فیلم دارای چند داستان بود که به صورت جداگانه اما، موازی یکدیگر پیش می‌رفت و گرچه زندگی سه خانواده را در برمی‌گرفت اما تم اصلی داستان‌ها را موضوع فرزندخواندگی تشکیل می‌داد.

این فیلم از سویی داستان خانواده کم‌درآمد پسر بچه‌ای به نام علی است که در خانه‌ای که هر اتاق آن متعلق به یک خانواده است زندگی می‌کنند و نامادری علی بسیار دوستش دارد.

پدر برای تامین زندگی خانواده خود در ایام نزدیک به عید نوروز با فردی در کاری خلاف همدست می‌شود که در نهایت از راه ناصحیح خود بر می‌گردد.

در این میان با توجه به اینکه مادر علی به علت خلاف‌های شوهرش به حالت قهر خانه را ترک کرده و پدر در خانه‌ای که قصد سرقت از آن را داشت، گیر افتاده است علی گم می‌شود و در کشاکش داستان با سعید، پسربچه‌ای که تصور می‌کند فرزندخوانده خانواده خود است و به همین دلیل از خانه فرار کرده روبه‌رو شده و این دو در تقابل یکدیگر قرار می‌‌گیرند.

یکی از این دو نفر از خانواده‌ای ثروتمند است که تا همان روز تصوری از فرزندخواندگی خود یا برادرش نداشته و حالا با تصور اینکه فرزند اصلی خانواده نیست از خانه می‌گریزد و دیگری کودکی است که در خانواد‌ای فقیر اما با محبت بزرگ شده است.

ضلع سوم این داستان را خانواد‌ه مریم تشکیل می‌دهند که وی به همراه مادرشوهر و دخترش پرورشگاهی را اداره می‌کنند و مادر شوهر در مواظبت از فرزندان بی‌سرپرست به نوعی از سرپرستی پسر خود غافل مانده است.

در این فیلم بازیگرانی مانند فریبا کوثری، نگار نیکخواه آزاد و نیلوفر محمودی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

*‌ نیک‌خواه آزاد: فیلم « فرزندخوانده» در واقع حدیث نفسی از زندگی خود من است

کارگردان فیلم فرزندخوانده در نشست خود با خبرنگاران درباره این فیلم گفت: زندگی من شبیه آن خانواده‌ای است که پرورشگاه را اداره می‌کنند چرا که من تمام عمرم را برای بچه‌های مردم کار کردم و به نوعی سرپرست آنها بودم و این در حالی است که بچه‌های من بدون پدر بزرگ شدند، به گونه‌ای گه یک بار دخترم نگار از مادرش پرسیده بود که آیا پدر مرده است که هیچگاه او را نمی‌بینم؟

وی درباره دیالوگ‌های شیرین اما بزرگسالانه شخصت علی گفت: نگارش این دیالوگ‌ها برای علی دلیلی شخصی داشت که البته نمی‌توانم بگویم اما، این نکته نیز حائز اهمیت است که علی یک شخصیت است و منظور ما این نیست که تمام کودکان حرف‌های بزرگتر از دهانشان می‌زنند.

کارگردان سینمای کودک تصریح کرد: این گونه حرف زدن از شخصیتی مانند علی عجیب نیست چرا که نامادری وی بسیار دوستش دارد و مدام با او حرف می‌زند که این موضوع در رشد شخصیتی وی موثر است.

*‌ چون رشته گسست می‌توان بست      اما گره‌ای در آن میان هست

وی با اشاره به شعری با این مضمون که اگر رشته‌ای بگسلد می‌توان آن را دوباره متصل کرد اما مشکل به طور کامل برطرف نمی‌شود که بر روی وانتی که شخصیت‌های فیلم را جا به جا می‌کند نوشته شده بود، گفت: این شعر خلاصه‌ای از موضوع فیلم است، در واقع خانواده‌هایی در پایان این فیلم کنار هم هستند که با یکدیگر صادق هستند اما در خانواده سعید ما این موضوع را شاهد نیستیم و در سکانس آخر فیلم گرچه به نظر می‌رسد که خانواده سعید در کنار یکدیگرند اما به نوعی به دلیل عدم صداقت از یکدیگر جدا هستند.

نیک‌خواه آزاد درباره انتخاب بازیگران فیلم نیز گفت: انتخاب اولیه ما این بازیگران نبودند و گرچه اکنون نیز از انتخاب خود ناراضی نیستم اما در واقع هزینه‌ها و در دسترس بودن این بازیگران بود که ما را به انتخاب نهایی نزدیک کرد.

وی درباره انتخاب زمان عید برای فیلم نیز گفت: از این کار چند هدف داشتم، نخست اینکه می‌خواستم نقطه پایان و به عبارتی تعطیلی در فیلم وجود داشته باشد که خانواده‌ها را به دور یکدیگر جمع کند و از طرفی شلوغی روزهای نزدیک عید به نشان دادن صحنه گم‌شدن بچه‌ها در شهر کمک می‌کرد.

*‌نگار نیک‌خواه آزاد: کار با پدر سخت اما شیرین است

در ادامه مراسم نگار نیک‌خواه آزاد بازیگر فیلم گفت: کار کردن در فیلمی که پدر انسان کارگردان آن باشد سخت است، این فیلم تجربه چهارم من در کار کردن با پدر بود و از آن لذت بردم.

وی افزود: من هر چه بزرگتر می‌شوم در فیلم‌های پدرم کوچک‌تر می‌شوم چرا که تخصص وی کودک و نوجوان است اما همواره دوست دارم که در کارهای پدرم شرکت داشته باشم چون تجربه‌ خوشایندی برای من است.

نیکخواه آزاد تاکید کرد: حواشی کار با آشنا زیاد است چرا که اطرافیان از انسان انتظارهای خاصی دارند اما ذات کار کردن با آشنا آسان‌تر است.

*‌شاه حاتمی: سطح کیفی فیلم‌های نیکخواه آزاد رشد خوبی داشته است

علی شاه‌حاتمی داور بیست و ششمین جشنواره کودک و نوجوان نیز پس از نشست فیلم درباره ارزیابی خود از این فیلم به خبرنگار فارس گفت: از دیگاه من این فیلم نسبت به کارهای قبلی نیک‌خواه آزاد بهتر بود اما هنوز جای کار داشت چرا که بسیاری از اتفاق‌های فیلم با یکدیگر نمی‌خواند.

به گزارش فارس این نشست با حلقه زدن خبرنگاران و نوجوانان به دور عوامل فیلم برای پرسش‌های بیشتر پس از نشست خاتمه یافت.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول