اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری فارس خبر داد

کاهش 15 هزار پرونده اجرای احکام در استان فارس

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری فارس از کاهش 15 هزار پرونده اجرای احکام در این استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش 15 هزار پرونده اجرای احکام در استان فارس

ذبیح‌الله خدائیان امروز در حاشیه جلسه روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی و قضات استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین خصلت‌های یک قاضی قانونمندبودن است.

وی تصریح کرد: از نظر مقام معظم رهبری اجرای قانون یعنی اجرای عدالت و تنها چارچوبی که باید یک قاضی یا مسئول قضایی به آن پایبند باشد، قانون است.

خدائیان ادامه داد: سعه صدر از دیگر صفاتی است که باید در قضات باشد به نحوی که فرد بتواند مشکلات را هضم کند.

به گفته وی، انسان بدون سعه صدر در مقابل مشکلات خود را می‌بازد.

رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: افرادی که به قاضی مراجعه می‌کنند مشکل دارند و ناراحت هستند و ممکن است با فریاد سخن بگویند و قاضی باید این موضوع را با سعه صدر درک کند.

وی اضافه کرد: انسان‌هایی که دارای ظرفیت نیستند نمی‌توانند عهده‌دار چنین مسئولیتی شوند.

خدائیان در ادامه ابراز داشت: فرد بدون سعه‌صدر در مشکلات خود را می‌بازد و به دلیل رجوع گسترده مردم و قرار گرفتن در مسند حل مشکل، دچار کبر و غرور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مراقب باشیم که در هیچ شرایطی سخن نا‌مناسب و برخورد تند از ما سر نزند که اگر چنین شد باید اظهار پشیمانی کنیم.

رئیس کل دادگستری فارس تصریح کرد: اگر نیمه شب مردم درب خانه ما را برای گرفتن کمک می‌زدند از اینکه خداوند این نعمت مشکل‌گشا بودن را به ما اعطا کرده، باید شاکر باشیم و با مردم مدارا کنیم.

وی یکی از دیگر آثار سعه صدر را عیب‌پوشی دانست و افزود: قاضی در محافل خصوصی و عمومی باید مراقب باشد اسرار دیگران را که گاه به قیمت آبروی آنها تمام می‌شود، فاش نکند.

خدائیان در ادامه بر ضرورت پیشگیری در دستگاه قضایی تاکید و اضافه کرد: نباید منتظر بمانیم که برخی حوادث و بی‌توجهی‌ها، پرونده به وجود بیاورد و ما رسیدگی کنیم.

وی گفت: در زمینه پیشگیری امر به معروف و نهی از منکر، نظارت و تذکردادن در مورد تخلفات بسیار مهم است و شوراهای پیشگیری از جرم باید در شهرستان‌ها فعال شود.

در همین زمینه دقت در نحوه عریضه‌نویسی که دعوای حقوقی را به کیفری بدل می‌کنند، دعاوی مالکیت و پرهیز از تطویل ارائه نظر کارشناس مورد اشاره خدائیان قرار گرفت.

وی افزود: در شیراز در اجرای احکام نزدیک به 40 هزار پرونده دادگاه عمومی و انقلاب طرح شده بود که با تعیین وقت، از موجودی این پرونده‌ها در چند ماهه اخیر 15 هزار پرونده کاسته شد.

این مقام قضایی تصریح کرد: کاهش موجودی دادگاه‌ها اعم از حقوقی و جزایی شیراز و مرودشت و همچنین کاهش اطاله دادرسی در آنها بسیار چشمگیر است.

وی ادامه داد: دقت کنیم که جمعیت کیفری زندان‌ها افزایش یافته و نباید هر کسی را روانه زندان کرد.

خدائیان بیان کرد: تنها کسانی که کلاه‌بردار و سابقه‌دار هستند و مردم از دست اعمال آنها به تنگ آمده‌اند باید در زندان باشند.

وی به قضات و روسای دادگستری‌های استان توصیه کرد که همواره به زندان‌ها سرکشی کنند و مشکلات زندانیان را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/و10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول