به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله صادق آملیلاریجانی در مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن و حدیث که پیش از ظهر امروز در سالن همایشهای این دانشگاه در قم برگزار شد اظهار کرد: جهان امروز نیاز فراوان و مبرمی به معنویت دارد زیرا بشر همه راهها را پیموده و مجدداً بازگشت به معنویت پدیدار شده است.
وی افزود: بشر امروز از تعلقات مادی سرخورده شده و اکنون تشنه معارف حقه است و در این میان قرآن کریم نسخه معتبر الهی است که در دسترس انسان قرار دارد.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه معارف اهل بیت(ع) به عنوان شرح و تفسیر این کتاب آسمانی در اختیار بشر قرار دارد گفت: باید تلاش کنیم این معارف بلند را در تفسیر قرآن وارد کرده و از این مبانی بلند غفلت نکنیم.
وی ادامه داد: این حقیقت که شامل بحث تزکیه و رستگاری بشر به آن میشود در صحف اولی وجود داشته و قرآن کریم نیز به این مسئله تصریح کرده است.
آیتالله آملیلاریجانی با بیان اینکه انسان باید برای رسیدن به حقایق موجود در کتب آسمانی تلاش کند افزود: قرآن تبیان کل شیء بوده و بشر باید از طریق سنت رسول(ص) و اهل بیت(ع) به این مهم دست یابد.
رئیس دستگاه قضا خاطر نشان کرد: خداوند انسانهایی را به سوی مردم فرستاده که به حقایق الهی و قرآن کریم دسترسی داشته و آن را به امت خویش عرضه کردهاند.
وی گفت: مراجعه به روایات تنها نباید برای شرح احکام باشد بلکه برای تفسیر قرآن باید به احادیث رجوع شود زیرا معارفی که در علوم مختلف انسانشناسی، اخلاق و سایر بحثها مورد نیاز بشر است در روایات وجود دارد.
آیتالله آملیلاریجانی با تاکید بر تلاش در زمینه فهم معارف قرآن و حدیث افزود: رابطه عقل و نقل از جمله مباحثی است که در طول تاریخ افراط و تفریطهای زیادی در مورد آن صورت گرفته و جریانهایی چون اخباریگری با نتایجی که داشت نمونه بارز آن است.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به عقلگرایی افراطی در طول تاریخ ابراز کرد: برخی احکام هستند که تنها به وسیله عقل و اندیشه بشری قابلیت تبیین ندارند.
وی گفت: امروز برخی گرایشهای سکولاریستی نیز در میان بعضی روشنفکران مسلمان رواج یافته که بر ارتباط فردی انسان با خداوند به عنوان دین تاکید دارد که این مسئله در کشورهای عرب زبان زودتر از ایران به وجود آمد.
آملیلاریجانی با بیان اینکه این سکولاریسم بر گرایش خاصی از دینداری تکیه دارد عنوان کرد: نگاههای مختلفی به دین وجود دارد و گاهی اینگونه بیان میشود زمانی که انسان خود تقنین در مسائل را بر عهده میگیرد چه نیازی به دین خواهد داشت.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: در مواجهه با کتاب و سنت در جوامع اسلامی با افراط و تفریطهای زیادی روبهرو هستیم اما میتوان از یک عقلگرایی معتدل دفاع کرد به این ترتیب که قضایای عقلانی مورد قبول قرار میگیرد اما این مسئله هیچگاه راه را برای رجوع به وحی و روایات نخواهد بست زیرا این مسائل از عالم ماوراء بوده و با عقل و استدلال بشری تفاوتهای زیادی دارد.
وی با اشاره به تحول در علوم انسانی گفت: در این زمینه مراجعه به کتاب و سنت یک اصل محسوب میشود و این طریق به کمال انسانی دست خواهیم یافت.
آملیلاریجانی با بیان اینکه بسیاری از غایتها و روشهای علوم انسانی با تصور قرآنی از انسان ناسازگار هستند عنوان داشت: دلیلی ندارد که به دنبال علومی برویم که با تصور غلط از انسان، بنای نادرستی را میسازند.
رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: ارزش نظام اخلاقی اسلام کمتر از بحثهای فقهی نبوده و راه رسیدن به غایت کمال انسان را نشان میدهد اما تلاش زیادی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه روایات راه را برای تعقل بشر باز میکند گفت: استفاده روایات تفسیری و احادیث مربوط به عالم تکوین مانند ظواهر قرآنی تنها جنبه تعبدی نداشته بلکه حقایقی را برای انسان آشکار میسازند.
آملیلاریجانی ادامه داد: قانونگذاری در عرصههای مختلف بر اساس نگاهی خاص به انسان صورت گرفته و وجود آنها در قرآن و سنت همان اثر عملی است.
انتهای پیام/ش10/د1000