اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس قوه قضائیه

دانشگاه قرآن و حدیث در قم آغاز به کار کرد

خبرگزاری فارس: دانشگاه قرآن و حدیث صبح امروز با حضور رئیس دستگاه قضا در قم آغاز به کار کرد.

دانشگاه قرآن و حدیث در قم آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن و حدیث قم پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هادی حجت معاون آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث در سخنانی ابراز کرد: دانشکده قرآن و حدیث تاکنون 13 سال فعالیت آموزشی داشته و امسال چهاردهمین دوره فعالیت این مرکز در قالب دانشگاه آغاز می‌شود.

وی از تحصیل بیش از 4 هزار و 500 دانشجو در این دانشگاه خبر داد و افزود: هزار و 300 نفر از این افراد در دوره‌های حضوری و بقیه به صورت مجازی تحصیلات خود را ادامه می‌دهند.

معاون آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به استقبال گسترده جوانان و علاقه‌مندان به علوم قرآنی و حدیثی از تحصیل در دانشگاه قرآن و حدیث عنوان داشت: تاکنون بیش از هزار و 100 نفر از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند که 300 نفر آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بوده‌اند.

در ادامه حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه به سخنرانی پرداخت و گفت: دانشی که پیرامون وحی و کلام معصومین(ع) شکل بگیرد بسیار مبارک بوده و از نور ازلی بهره گرفته است.

وی با بیان اینکه 4 هزار دانشجوی این دانشگاه از طریق مجازی مشغول به تحصیل هستند گفت: تفسیر اهل بیت(ع)، اخلاق و نهج‌البلاغه از جمله گرایش‌هایی هستند که در این دانشگاه وجود دارند.

سخنرانی محمدحسن شجاعی فرد، مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش دیگر این مراسم بود. وی در سخنان خود از جذب 12 هزار استاد دانشگاه از طریق جذب متمرکز در سراسر کشور خبر داد و افزود: آئین‌نامه‌های مدیریت دانشگاه و ارتقای اساتید نیز اصلاح شده و در کنار این مسئله تفاهم‌نامه‌ای نیز بین وزارت علوم و حوزه علمیه و نیز شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به امضا رسیده است.

شجاعی‌فرد خاطر نشان کرد: در زمینه فعالیت‌های فرهنگی نیز برخی اقدامات صورت می‌گیرد اما با توجه به توصیه‌های مراجع تقلید و علما، سامان‌دهی فرهنگی دانشگاه‌ها چند سالی است که شروع شده و نتایج علمی و فرهنگی خوبی داشته است.

آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری هم در این مراسم گفت: قرآن و اهل بیت(ع) دو امانت گران‌بهایی هستند که پیامبر اسلام(ص) از امت خویش خواسته است از آنها پاسداری کرده و حفظ آنها را تا قیامت در نظر داشته باشند.

وی راه‌اندازی این مرکز را حرکتی در راستای پاسداری از امانت‌های بزرگ پیامبر(ص) دانست و افزود: دارالحدیث و دارالقرآن از یکدیگر جدا نبوده و این مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان داشت: نخبه‌پروری علمی و دینی، پیوند دادن معارف حدیثی و نیز کادرسازی برای جهان اسلام از جمله اهداف تاسیس این دانشگاه به شمار می‌روند.

در ادامه آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس دستگاه قضائی کشور سخنرانی خود را با اشاره به پرهیز از افراط و تفریط در پرداختن به شیوه‌های صرفاً مبتنی بر عقل یا نقل آغاز کرد و در این ارتباط عنوان داشت: ارتباط عقل و نقل از جمله مباحثی است که در طول تاریخ افراط و تفریط‌های زیادی در مورد آن صورت گرفته و جریان‌هایی چون اخباری‌گری با نتایجی که داشت نمونه بارز آن است.

وی افزود: امروز برخی گرایش‌های سکولاریستی نیز در میان بعضی روشنفکران مسلمان رواج یافته که بر ارتباط‌ فردی انسان با خداوند به عنوان دین تاکید دارد که این مسئله در کشورهای عرب زبان زودتر از ایران به وجود آمد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی تصریح کرد: در مواجهه با کتاب و سنت در جوامع اسلامی با افراط و تفریط‌های زیادی روبرو هستیم اما می‌توان از یک عقل‌گرایی معتدل دفاع کرد به این ترتیب که قضایای عقلانی مورد قبول قرار می‌گیرد اما این مسئله هیچ گاه راه را برای رجوع به وحی و روایات نخواهد بست زیرا این مسائل از عالم ماوراء بوده و با عقل و استدلال بشری تفاوت‌های زیادی دارد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول