اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش متخصصان داخلی‌ صورت گرفت

کاهش مصرف کاتالیست مرکاپتان‌زدایی در پالایشگاه پنجم پارس جنوبی

خبرگزاری فارس: مصرف کاتالیست مرکاپتان‌زدایی در واحد شیرین‌سازی LPG پالایشگاه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به طور چشمگیری کاهش یافت.

کاهش مصرف کاتالیست مرکاپتان‌زدایی در پالایشگاه پنجم پارس جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی، متخصصان جوان پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی توانستند مصرف کاتالیست مرکاپتان‌زدایی در واحد شیرین‌سازی LPG را به‌طور چشم‌گیری کاهش داده و به موفقیت بزرگی دست پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، فرآیند احیای کاستیک در واحدهای شیرین‌سازی گاز مایع پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی طی یک واکنش اکسیداسیون و در حضور کاتالیست پایه‌ی کبالتی صورت می‌گیرد که با توجه به وارداتی بودن این کاتالیست و قیمت بالای آن، بهینه کردن مصرف آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارگروهی متشکل از واحدهای آزمایشگاه، آقایان کرمی‌نژاد و حرافی، بهره‌برداری آقایان صمدی‌افشار و غریب زاهدی و مهندسی فرآیند آقای چهارلنگ و خانم‌ها سلیمیان و قربانی، شرایط کاهش مصرف کاتالیست را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه‌ این بررسی‌ها، جای‌گزینی روش اسپکتروفتومتری به جای روش غیر دقیق و ناایمن Shake Test، به منظور تشخیص میزان دقیق کبالت و تزریق متناسب کاتالیست با در نظر گرفتن شرایط فرآیندی در سیکل احیای کاستیک بود.

با اجرای این طرح از اوایل سال 90، مصرف کاتالیست حدود 40 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 89 کاهش پیدا کرده است؛ هم‌چنین کاهش مصرف کاتالیست منجر به کاهش تولید Spent Caustic و به تبع آن کاهش مصرف سایر مواد شیمیایی از جمله کاستیک و اسید سولفوریک شده است.

شایان ذکر است نتایج حاصل از این اقدامات در دومین سمینار اصلاح الگوی مصرف در پالایشگاه‌های گازی کشور، در ردیف برترین مقالات ارایه شده قرار گرفت و ارایه و اجرای این طرح مورد استقبال سایر شرکت‌های پالایش گاز از جمله شرکت پالایش گاز فجر جم، شرکت پالایش سرخون قشم و شرکت پالایش نفت کرمانشاه که فرآیند مشابهی دارند، قرار گرفته که مذاکراتی نیز با نمایندگان شرکت‌های مذکور برای اجرای این طرح در آن شرکت‌ها صورت گرفته است.

انتهای پیام/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول