اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی رودسر خبر داد

واکسیناسیون 189 هزار طیور بومی در رودسر

خبرگزاری فارس: رئیس دامپزشکی رودسر گفت: 189 هزار و 267 قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسیناسیون رایگان شدند.

واکسیناسیون 189 هزار طیور بومی در رودسر

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، حمید سرهندی عصر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن 14 مهر روز دامپزشکی با بیان اینکه در برخی از بیماری‌های مشترک بین شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت قابلیت انتقال از حیوان به انسان وجود دارد، اظهار کرد: سل، تب مالت یا بروسلوز، بیماری هاری، تب مزارع برنج یا لیپتوسپیروز و شاربون یا سیاه زخم از جمله بیماری‌هایی هستند که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند.

وی با اشاره به فعالیت شش ماه نخست امسال در کشف و پیشگیری بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گفت: در این مدت تست بیماری سل یک‌هزار و 476 راس گاو و گوساله صنعتی و سه رأس دام مثبت تشخیص داده شد که با کشتار حذف شدند.

این مسئول با اشاره به بیماری بروسلوز یا تب مالت که بیشتر در بز و گوسفند مشاهده می‌شود، افزود: افراد با استفاده از محصولات دامی نظیر شیر، پنیر و بستنی به این بیماری آلوده می‌شوند.

وی ادامه داد: با آزمایش خون دام‌های مشکوک، دام‌های مبتلا را شناسایی می‌کنند که با تست یک‌هزار و 324 رأس گاو و یک‌هزار و 918 راس گوسفند و بز، پنج رأس گوسفند مثبت تشخیص داده شدند که با کشتار حذف شدند.

سرهندی غرامت تمام حیوانات معدوم شده را از طرف سازمان دامپزشکی به صاحبان دام عنوان کرد و یادآور شد: تعداد 17 هزار و 345 رٱس بره گوسفند نیز علیه بیماری بروسلوز و 4 هزار و 230 رٱس گوساله علیه تب مالت واکسینه شدند.

وی بیان کرد: علاوه بر بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بیماری‌هایی نظیر تب برفکی وجود دارد که با همکاری دولت و بخش خصوصی واکسیناسیون دام‌ها به صورت رایگان انجام گرفت.

رئیس دامپزشکی رودسر خاطرنشان کرد: تعداد 16 هزار و 858 هزار رأس گاو و گوساله و 43 هزار و 905 رأس گوسفند و بز در سطح شهرستان به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی با اشاره به واکسیناسیون رایگان طیور بومی در روستا علیه نیوکاسل اذعان کرد: 189 هزار و 267 قطعه طیور بومی علیه این بیماری واکسینه شدند که 80 درصد روستاهای رودسر زیرپوشش قرار گرفتند.

سر هندی با یادآوری تحریم اقتصادی بیان کرد: محققان ایرانی توانستند با تلاش پیگیر خود واکسن طیور بومی را در موسسه رازی بسازند و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهند.

وی در بازدید بازرسان بهداشتی از تعداد 2 هزار و 303 مرکز عرضه فرآورده خام دامی شهرستان رودسر متذکر شد: مقدار 5 هزار و 284 کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی کشف و ضبط شد.

این مسئول با بیان اینکه سازمان دامپزشکی بر واحدهای دام و طیور صنعتی که دارای صدور پروانه هستند کنترل و نظارت می‌کند، افزود: برای تعداد 107 واحد دام و طیور صنعتی پروانه دامداری روستایی صادر شده است.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول