اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خادمان حرم رضوی آذربایجان را ترک کردند

وداع مردم آذربایجان‌غربی با دهه کرامت در حضور پرچم متبرک رضوی

خبرگزاری فارس: برنامه‌های دهه کرامت در حالی پیش از ظهر امروز با بدرقه خادمان به پایان رسید که خادمان امام رضا (ع) به همراه پرچم متبرک بارگاه ملکوتی آن امام همام، صفابخش دل‌های عاشق مردم شهرستان‌های مختلف استان بودند.

وداع مردم آذربایجان‌غربی با دهه کرامت در حضور پرچم متبرک رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، شب دوشنبه سوم مهرماه خبر خوش ورود خادمان حرم رضوی به آذربایجان‌غربی بهترین خبری بود که عاشقان آن حضرت را خوشحال و مایه سرور قلب‌های عاشقی شد که در فراق شاه خراسان می‌سوختند.

برنامه‌های اصلی میهمانان این استان از صبح سه‌شنبه با حضور در مدرسه دخترانه شاهد عفاف ارومیه آغاز شد تا به این ترتیب بیماران بخش‌های مختلف بیمارستان آیت‌الله طالقانی این شهر نیز از نزدیک درخواست شفای خود و تمام بیماران ایران زمین را از طریق خادمان حرم به گوش امام رضا (ع) برسانند.

نماز جماعت دانشگاه ارومیه سومین محلی بود که خادمان سلطان طوس در آن جا حضور یافته و خود را برای شرکت در برنامه‌های پرشور دهه کرامت در جای جای آذربایجان‌غربی آماده کردند.

نخستین برنامه رسمی مردمی، استقبال از خادمان بود که عصر سه شنبه چهارم مهرماه در خیابان امام (ره) برگزار شد تا تنها گوشه‌ای از احساسات پاک و بی‌ریای مردم ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان‌غربی چشم خادمان حرم منور علی بن موسی‌الرضا (ع) را پرنور ساخته و دل‌های عاشقان را روانه بارگاه ملکوتی آن امام همام کند.

شرکت در همایش بزرگداشت امام‌زادگان ارومیه و همچنین دیدار با خانواده یک شهید از دیگر برنامه‌هایی بود که روز سه‌شنبه توسط خادمان انجام شد تا این روز به عنوان اولین روز فعالیت رسمی خدام حریم رضوی به پایان برسد.

شهرستان شاهین‌دژ دومین شهرستان از آذربایجان‌غربی بود که روز چهارشنبه پنجم مهرماه پذیرای عطر و بوی حرم رضوی بود. در این شهرستان نیز برنامه‌های متنوع و مختلفی با شرکت پرشور مردم و مسئولان برگزار شد تا کاروان جشن زیر سایه خورشید برای اقامه نماز جماعت مغرب به سوی ارومیه عازم شوند و سپس بازدیدی از خانه سالمندان و همچنین دیدار با خانواده شهید را داشته باشند.

روز پنجشنبه ششم مهرماه شهرستان سلماس میزبان این کاروان بود تا مردم این شهرستان نیز بی‌نصیب از تمسک جستن به پرچم بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و دیدار با خادمان آن حضرت نباشند و در قالب اجرای برنامه‌های مختلف پذیرای این میهمانان خاص باشند.

عصر روز پنجشنبه کاروان به سمت ارومیه حرکت کرده و برنامه‌های مختلفی همانند حضور در محفل انس با قرآن کریم، شرکت در جشن‌های مردمی هیئت‌های مختلف ارومیه و همچنین حضور در میان رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس نیروی انتظامی را اجرا کردند.

سپس سفر شهرستانی خادمان حرم رضوی صبح روز جمعه هفتم مهرماه مصادف با میلاد شاه خراسان به مقصد چالدران برگزار شد تا به این ترتیب نوبت به اجرای برنامه اصلی دهه کرامت در آذربایجان‌غربی یعنی جشن بزرگ میلاد امام رضا (ع) برسد که قرار بود در سالن 2 هزار نفری خانه جوان ارومیه برگزار شود.

مراسم جشن بزرگ میلاد امام رضا (ع) شب گذشته در محل اعلام شده برگزار شد اما آن چه شاید برای هر بیننده‌ای مهم و جالب توجه بود حضور پرشور و غیرقابل وصف مردمی بود که مشتاق دیدار خادمان حرم رضوی و تبرک جستن به پرچم بارگاه ملکوتی امام هشتم بودند.

فضای سالن 2 هزار نفری خانه جوان ارومیه تا حدی آکنده از نغمه‌های دلدادگی بود که شاید به تصویرکشیدن و بیان این همه عشق و علاقه کار دشواری باشد.

البته این احساس غریب برای هر دوستدار امام هشتم و افرادی که حتی برای یک بار در حرم آن امام حاضر شده‌اند آشنا است زیرا غریبی امام رضا هر دل عاشقی را با خود به غربت کشانده و غریبی اولین احساسی است که با بردن نام رضا (ع) بر دل‌ها می‌نشیند.

مشاهده چهره‌های مختلف از پیر و جوان و حتی کودکان شیرخواری که در آغوش مادران خود آرامش حرم رضوی را در این محل احساس می‌کردند شاید دل هر انسان محب اهل بیت (ع) را به این نقطه معطوف می‌کرد که صفای دیدار حرم ائمه (ع) جایگزینی برای شیعیان و سایر مؤمنان نداشته و تنها امری که موجب خوشحالی باطنی دل‌های عاشق می‌شود ظهور آخرین منجی کاروان امامت و ولایت است.

این جشن با قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد تا مردم منتظر برای دیدن چهره پرنور خادمان بارگاه رضوی بیش از پیش انتظار بکشند.

شاید سخنان پر از احساس مجری خوش ذوق برنامه که هرساله در این زمان میهمان دل‌های عاشق مردم ارومیه است، بهترین کلمات ممکن را هدیه صحن و سرای امام رئوف خراسان می‌کرد تا به این ترتیب شوق و ذوق مردمی را برای ریختن اشک حسرت بیشتر سازد.

سخنرانی علی ملااحمدی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی نخستین بخش این برنامه بود که پیش از ورود خادمان به سالن انجام می‌شد.

ملااحمدی در این سخنان کوتاه اظهار داشت: وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در ایران اسلامی افتخار بزرگی برای مردم این دیار است که موجب افزایش روزی برای ملت سرزمین است.

وی افزود: حضور سالانه بیش از 25 میلیون زائر در مشهد نشانه‌ای از عشق و علاقه مسلمانان ایران اسلامی و حتی سایر طرفداران سایر ادیان الهی به امام رضا (ع) است چرا که ایشان به عنوان برآورنده حاجات مؤمنین در هر دین و مسلکی شناخته می‌شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی در پایان تصریح کرد: مشکلات موجود پیش روی مسئولان و مدیران دولتی و غیردولتی همیشه بیشتر از مردم عادی است بنابراین دعا برای برآورده شدن حاجات تمام مردم و به ویژه حل مشکلات مسئولان خواسته تمام مدیران استانی است.

با اتمام سخنان ملااحمدی نوبت به اجرای تواشیح توسط گروه طوبی رسید که با ندای دلنشین خود در مدح امام رضا (ع) دل‌های مردم را به سوی گنبد طلای شاه ایران زمین برده و زمینه حضور خادمان در این مجلس را فراهم آوردند.

البته مجری برنامه با تندی خود موجب ایجاد فاصله کوتاهی میان اجرای این تواشیح و ورود خادمان شد چرا که در این بخش و پیش از ورود خادمان به سالن مدیران کل و روسای ادارات حاضر در جمع باید هدایای خود به مناسبت میلاد امام رضا (ع) را اعلام می‌کردند.

اولین نفر از مسئولان حاضر محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه بود که سه کمک هزینه سفر به کربلای معلی را هدیه کرد و سپس علی ملااحمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان 10 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس را به تعداد جوایز برنامه اضافه کرد.

یک هدیه سفر به کربلای معلی نیز هدیه طاهر بخشایی مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری بود که موجب غلیان احساسات مجری و سرودن قطعه اشعاری در مدح کربلا و آرزوی دیرین بسیاری از مردم ایران برای زیارت عتبات عالیات شد.

اما شاید بهترین بخش برنامه شنیده شدن صدای نقاره‌های حرم رضوی بود که به همراه ورود پرچم متبرک آستان قدس رضوی توسط خادمان حرم همراه بود که این امر سبب جوشش احساسات ناب مردمی شد و در این زمان بود که می‌شد بهترین و زیباترین خواسته‌های مردم را شنید و دل به دریای احساسات و حوائج مردم ایران زمین داد.

قرائت زیارت خاصه امام رضا (ع) توسط جمشیدی خادم حرم که به همراه اهتزاز پرچم متبرک حرم رضوی بر روی سن و محل پیش‌بینی شده انجام می‌شد؛ احساسات مردم را دوچندان می‌کرد به نوعی که به راحتی می‌شد قطرات زلال اشک را بر چشمان عاشقان دید و اوج دلدادگی مردم ارومیه و ایران زمین به علی بی موسی‌الرضا (ع) را مشاهده کرد.

سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجعفر مطلبی از روحانیان حرم رضوی و خادم بارگاه ملکوتی امام هشتم بخش بعدی برنامه بود که با وجود غلیان احساسات مردمی به نحو شایسته انجام شد.

مطلبی با تقدیر از شبکه جوانان آستان قدس رضوی به دلیل برگزاری جشن‌های سراسری زیر سایه خورشید اظهار داشت: این جشن‌ها در حال حاضر علاوه بر شهرهای مختلف ایران اسلامی در چندین کشور جهان نیز برگزار می‌شود که این امر بیانگر علاقه مردم جهان به امام رضا (ع) است.

وی ادامه داد: اهتزاز پرچم متبرک رضوی در سراسر دنیا پیام‌آور صلح و دوستی و ایمان مردم ایران اسلامی است و به همین دلیل باید تلاش بیشتری برای همه‌گیر کردن این جشن‌ها شود.

مداحی جمشیدی از خادمان و پیرغلامان درگاه امام رضا(ع) بخش زیبای برنامه بود که با استقبال مردم مواجه شد و به این ترتیب مراسم بدرقه خادمان توسط مردم انجام و نوبت به اجرای قسمت پایانی برنامه رسید.

گروه تواشیح عترت النبی در این بخش از برنامه قطعه زیبایی در مدح امام رضا (ع) با عنوان سلطان طوس اجرا کردند تا جشن بزرگ میلاد امام رضا (ع) که برای پنجمین سال با عنوان جشن‌های زیر سایه خورشید برگزار می‌شود، در آذربایجان‌غربی به پایان رسیده و دل‌های عاشق مردم تا سال آینده و تجمعی دیگر منتظر بماند.

میهمانان آذربایجان‌غربی صبح امروز این استان را ترک کردند.

جشن‌های زیر سایه خورشید آذربایجان‌غربی به همت موسسه دارالحافظین قرآن کریم استان و با مشارکت نهادها و ادارات مختلف در شهرستان‌های این استان اجرا شد و باید دید که چه تأثیراتی از این جشن‌ها در میان مردم می‌توان مشاهده کرد.

------------------------------

گزارش از سجاد امیرکردلر

------------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول