اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/گزارش فارس از نقش بانوان در دفاع مقدس/

حماسه بانوان در دفاع مقدس باورنکردنی بود / لزوم توجه به ثبت رشادت‌ها

خبرگزاری فارس: حماسه‌ای که بانوان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس آفریدند، منحصر به فرد و باورنکردنی بود به همین دلیل این رشادت‌ها باید برای همیشه در اذهان باقی بماند و در این راستا لازم است این رشادت‌ها به ثبت برسد.

حماسه بانوان در دفاع مقدس باورنکردنی بود / لزوم توجه به ثبت رشادت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، دفاع مقدس مردم ایران ابعاد مختلفی داشت که به تمام زوایای آن به صورت بایسته توجه نشده است.

حضور گسترده بانوان ایرانی در این دوران یکی از مواردی است که به آن کمتر توجه شده و در حالی که بسیاری از رشادت‌های آنان می‌توانست به عنوان مثال در قالب کتاب به اسنادی ماندگار تبدیل شود به ندرت شاهد حضور کتاب‌هایی مانند «دا» بوده‌ایم.

کتابی که نشان داد اگر روایت حماسه‌ها مستند، به صورت شیوا و از سوی کسانی که خود در این عرصه حضور مستقیم داشته‌اند، روایت شود مخاطبان بسیاری دارد.

اگرچه روایات رزمندگان اسلام از آن دوران حماسه هنوز به شایستگی جمع‌آوری نشده اما این نقص در روایت بانوان رزمنده و ایثارگر بیشتر به چشم می‌خورد.

روایت حماسه‌های شیرزنانی که در عرصه‌های دفاع مقدس به ایفای نقش پرداخته‌اند به ویژه از طرف بانوان نویسنده باید در اولویت قرار گیرد.

امام جمعه ابرکوه در این زمینه در اجتماع بانوان ابرکوه به مناسبت هفته دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: بانوان چنانچه در حدوث و پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند در استمرار بخشی به انقلاب نیز حرف اول را می‌زنند.

* ارمغان امام راحل به زنان خودباوری بود

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: حضور بانوان در صحنه دفاع از انقلاب و ارزش‌های متعالی آن و مقابله با دسیسه‌های بدخواهان و دشمنان، غیرت و همت مردان را نیز در حفظ سنگرهای انقلاب دوچندان کرده است.

وی یادآور شد: با نگاه تحقیقی به حضور گسترده بانوان در جریان انقلاب از سال 1340 تا پیروزی انقلاب اسلامی، متوجه حضور گسترده زنان می‌شویم که علت آن در وهله اول خودباوری بود که امام خمینی (ره) در زنان پدید آورد و موضوع دیگر لبیک آنان به دعوت امام برای حضور سیاسی اجتماعی بوده است.

حسینی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش‌های تازه‌تر و موثرتری در عرصه جامعه بپردازند و از این رو، شرکت در حل بحران‌هایی که در گوشه و کنار کشور به ویژه در کردستان برپا شد را وظیفه خود دانستند.

* دفاع مقدس نظاره‌گر رشادت زنان بود

حسینی یادآور شد: ولی آنچه بعد از یکسال پس از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظاره‌گر رشادت‌های زنان در کنار مردان این مرز و بوم بود.

وی افزود: در دفاع مقدس، نقش پشتیبانی روانی و عاطفی رزمندگان به زنان واگذار شد تا با روحیه دادن به سربازان، جنگ با موفقیت به پایان برسد. در جنگ تحمیلی نیز زنان ایرانی، به صورت خودجوش، وظیفه حمایت روحی از رزمندگان را به عهده گرفتند و آنگونه که امام خمینی (ره) هم فرمودند «به موجب عواطفی که بانوان ابراز کردند، برای جبهه کارهای بسیار مفیدی را انجام دادند».

حسینی خاطرنشان کرد: زنان مسلمان دلسوز این آب و خاک از شلیک اولین گلوله‌های دشمن و شهید و مجروح شدن تعدادی از مردم و رزمندگان، دریافتند که باید به امداد درمان مجروحان و جانبازان جنگ نیز بپردازند.

* زنان پرستار جسم و روح رزمندگان بودند

امام جمعه ابرکوه گفت: گرچه کار امدادگری در شهرهای مرزی جنوب و غرب، برای زنان طاقت‌فرسا بود، اما عشق به اسلام و انقلاب، امدادگران پیر و جوان را بر ماندن استوارتر می‌کرد تا حدی که بسیاری از آنها بی‌توجه به اصرار خانواده‌هایشان، در خطوط جنگی ماندند تا مرهمی بر زخم‌های دلیر مردان رزم و جنگ باشند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از بانوان امدادگر، حتی آموزش کلاسیک پرستاری را ندیده بودند اما به سرعت آموزش‌های تجربی را جایگزین آن کردند و چنان این آموزش‌ها را با عشق به خدا عجین کردند که توانستند، هم پرستار جسم و هم پرستار روح و روان رزمندگان شوند.

* دفاع مقدس اوج ایثار مالی زنان بود

حسینی ادامه داد: توده زنان مسلمان علاوه بر حضور مستقیم در دفاع مقدس به انواع حمایت‌ها در پشتیبانی از رزمندگان دست زدند که یکی از آنها مشارکت در کمک مالی به جبهه‌های جنگ بوده است.

وی افزود: در واقع در دوران دفاع مقدس شاهد اوج ایثارگری مالی زنان بودیم که امام به آنها اشاره کردند، از جمله فرمودند «ما هر روز شاهد زنانی هستیم که ماحصل عمرشان یک سکه طلا را می‌آورند و در راه خدا و جنگ انفاق می‌کنند ... آن پیرزن‌ها که در طول عمرشان تهیه کردند، حالا می‌آیند و برای اسلام می‌دهند».

حسینی گفت: زنان علاوه بر اینکه فرزندان، همسران و پدران و برادران خود را به مشارکت در دفاع مقدس تشویق می‌کردند و این تشویق‌ها در استقبال مردان برای حضور بیشتر در جبهه‌ها بسیار مؤثر واقع شد، پس از شنیدن خبر جراحت و شهادت بستگان و عزیزان خود، شکیبایی و بردباری کم‌نظیری را به نمایش گذاشتند که آن هم در تقویت روحیه رزمندگان به ادامه مردانه جنگ، کمک فراوانی کرد.

* وصف زنان ایثارگر در کلام امام و رهبری

وی افزود: مواردی از روحیات قوی زنان را در کلام امام خمینی (ره) می‌بینیم «در عین حالی که مادران، جوانانشان در جبهه شهید شدند با کمال خوشرویی، افتخار می‌کنند به اینکه جوان آنها در راه اسلام شهید شده است و باز هم پیشنهاد می‌کنند که جوانان دیگر هم داریم و به اسلام تقدیم می‌کنیم».

مقام معظم رهبری نیز نمونه‌ای از ایثارگری و فداکاری این دسته زنان را برشمرده‌اند «در شهری سخنرانی داشتم. بعد از پایان سخنرانی، همین که خواستم سوار ماشین شوم، دیدم خانمی پشت سر پاسدارها خطاب به من حرف می‌زند. گفتم راه را باز کنید تا ببینم این خانم چکار دارد. خانم آمد و گفت از قول من به امام بگویید بچه‌ام اسیر دشمن بود و اخیرا مطلع شدم که او را شهید کرده‌اند. به امام بگوئید فدای سرتان، شما زنده باشید، من حاضرم بچه‌های دیگرم نیز در راه شما شهید شوند».

انتهای پیام/آ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول