اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

رئیس کمیته اوراسیا در کنگره آمریکا:

پنتاگون باید به فکر جایگزینی برای «ماناس» قرقیزستان باشد

خبرگزاری فارس: پس از سفر پوتین به قرقیزستان و اظهارات رئیس جمهور این کشور مبنی بر لزوم خروج آمریکا از قرقیزستان، یک عضو کنگره آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواست هرچه سریعتر به فکر جایگزینی برای این پایگاه در منطقه باشد.

پنتاگون باید به فکر جایگزینی برای «ماناس» قرقیزستان باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، "دن بارتون" رئیس کمیته اوراسیا در کنگره آمریکا در اظهاراتی ناامیدانه از وزارت دفاع این کشور خواست با توجه به اظهارات اخیر «الماس بیک اتمبایف» در خصوص عدم اجازه برای تمدید حضور نظامیان آمریکا در خاک قرقیزستان، پایگاه نظامی دیگری را هرچه سریعتر در منطقه جایگزین ماناس کند.

وی تصریح کرد که با خروج تدریجی نیروهای ما از افغانستان، نیروهای ویژه برای برای حل مشکلات افغانستان وارد این کشور خواهند شد و پایگاه ماناس بهترین گزینه برای این کار است که باید راه دیگری انتخاب شود.

بارتون گفت که در حال حاضر 1200 سرباز آمریکایی و 900 نفر از مامورین وزارت دفاع آمریکا با نیروهای نظامی قرقیزی در این پایگاه  عملیات پروازها را انجام می‌دهند و اسکادران 22 نیروی هوایی آمریکا در این پایگاه سوختگیری را انجام داده و 25000 نیروی آمریکایی را هر ماه به افغانستان منتقل و یا از آنجا خارج می‌کند.

وی با بیان اهداف نیروهای نظامی در رابطه با جنگ با شبه نظامیان افغانستان تصریح کرد که هدف ما بازگشت پیروزمندانه سربازان آمریکایی در افغانستان در رابطه با جنگ با شبه نظامیان است و همه تلاش ما این است که به هدف خود برسیم و وقفه‌ای در این راستا ایجاد نشود.

اوایل هفته جاری آتمبایف در نشستی خبری در بیشکک گفت که از سال 2010 یعنی آغاز دوره نخست وزیری بر این اعتقاد بودم که پایگاه نظامی آمریکا باید از قرقیزستان خارج شود و پایان سال 2014 زمان قطعی این موضوع خواهد بود.

پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان که از سال 2001 میلادی در پی تجاوز نیروهای ناتو به افغانستان ایجاد شد، بنابر توافقنامه امضا شده بین بیشکک و واشنگتن باید در پایان 2014 به فعالیت خود پایان دهد.

رئیس جمهوری قرقیزستان بارها اعلام کرده که در توافقنامه دوجانبه این کشور دیگر حاضر نیست زمان حضور این پایگاه را تمدید کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول