اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی شخصیت‌های ناب و مغفول مانده در پایتخت فرهنگی جهان اسلام‌

علامه کلباسی؛ ‌‌اسوه اخلاق‌ و نمونه عرفان عملی/بزرگداشت حاجی در اصفهان

خبرگزاری فارس: دبیر همایش بزرگداشت علامه حاجی کلباسی گفت: معرفی شخصیت‌های ناب و مغفول مانده پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید از جمله اولویت‌های فرهنگی کشور و شهر اصفهان قرار گیرد.

علامه کلباسی؛ ‌‌اسوه اخلاق‌ و نمونه عرفان عملی/بزرگداشت حاجی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین کلباسی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه درباره کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی اظهار کرد: بازخوانی تاریخ اسلام به طور عام و تاریخ تشیع به طریق خاص از اولویت‌های فرهنگی و علمی کشور است به این معنا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از سه دهه نیاز به قرائت جدید و کاوش‌های نو در تاریخ اسلام حس می‌شود.

وی افزود: از جمله شرایط خودآگاهی ملت‌ها این است که با واکاوی زوایای تاریخ و پنهان تاریخ یک ملت و عرصه‌های مغفول مانده در معرفی شخصیت‌های ناب فرهنگی به جهان بکوشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در این راستا از دو دهه گذشته نوشته‌ها، تحقیقات، همایش‌ها و رویدادهای متنوعی در کشور و در سطح بین‌المللی به وقوع پیوسته است که از جمله آنها معرفی چهره‌های علمی شاخص تأثیرگذار عرصه تشیع است.

*علامه کلباسی به عنوان یکی از حلقه‌های پرافتخار تشیع به جامعه علمی معرفی شود

وی با بیان اینکه دومین اولویت کشور معرفی آثار علمی و عملی است، تصریح کرد: احیای میراث مکتوب گذشتگان که به شکل کتب چاپ سنگی و یا نسخ خطی است به صورت کتاب‌هایی با نوشتار امروزی و معرفی آنها به نسل حاضر در این راه ضروری است.

کلباسی اضافه کرد: از جمله اقدامات خوب و شایسته‌ای که در یکی دو دهه اخیر رونق گرفته است معرفی مجدد مواریث فرهنگی مکتوب است که به قلم نخبگان علمی نگاشته شده است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگداشت علامه حاجی کلباسی گفت: ایده تشکیل این کنگره با توجه به اولویت‌های بیان شده شکل گرفت که سابقه آن به پنج سال پیش باز می‌گردد و تأخیری که تاکنون برای برپایی این کنگره صورت گرفته است به علت تدابیر برای افزودن بر حیثیت علمی این رخداد از طریق چاپ آثار علامه کلباسی و موارد دیگر بوده است.

دبیر همایش بزرگداشت علامه حاجی کلباسی به بیان معرفی کوتاهی از علامه حاجی کلباسی پرداخت و گفت: حاج محمدابراهیم کرباسی مشهور به حاجی کلباسی از جمله عالمان برجسته تاریخ تشیع به شمار می‌رود که در زمان فتحعلی شاه قاجار در اصفهان می‌زیسته است.

وی ادامه داد: آوازه شهرت این عالم نامی از سطح منطقه اصفهان به سراسر ایران و خارج از مرزهای کشور کشیده شد که به شخصیت تأثیرگذار و نافذ وی برمی‌گردد.

کلباسی با بیان اینکه احیای حوزه علمیه اصفهان از جمله فعالیت‌های شاخص علامه حاجی کلباسی بوده است، اظهار کرد: پس از حمله افاغنه که حوزه علمیه اصفهان به علت کشته‌شدن علما و یا مهاجرت آنها از اصفهان دچار رکود شده بود، علامه حاجی کلباسی اقدام به احیای جریان علمی و روند و رونق تدریس در حوزه علمیه اصفهان کرد.

وی افزود: ایشان همچنین علم اصول فقه را که از جمله مهم‌ترین قلمروهای علوم اسلامی است، احیا کرد بدین شکل که وی پس از استاد خود «ولید بهبهانی» ادامه‌دهنده راه وی در احیای این علم بعد از دوران طولانی رکود است.

دبیر همایش بزرگداشت علامه حاجی کلباسی با بیان اینکه وی شاگرد مرحوم بیدآبادی و تجلی اخلاق، معنویت و جهات سلوکی و عملی در زمان خود بوده است، تاکید کرد: ابتکارات و نوآوری‌ها، فعالیت خارق‌العاده در بسط و گسترش علوم دینی و تلاش و مجاهدت فوق‌العاده در جهات علمی و سلوک وی را به عنوان اسوه اخلاقی و نمونه عرفان عملی مطرح می‌سازد.

*‌علامه کلباسی به عنوان یکی از حلقه‌های پرافتخار تشیع به جامعه علمی معرفی شود

وی با اشاره به اینکه بسیار از افراد از وجود علامه کلباسی که مقبره وی در جوار مسجد حکیم اصفهان است اطلاعی ندارند، تصریح کرد: ابعاد شخصیتی او را تنها می‌توان از علما و رجال کهنسال و معمرین اصفهان سراغ گرفت و لازم است علامه کلباسی به عنوان یکی از حلقه‌های پرافتخار تشیع به جامعه علمی ایران معرفی شود.

کلباسی تاکید کرد: مجموعه‌ای از نهادهای فرهنگی، علمی، اجرایی کشور با همکاری و همیاری یکدیگر به برگزاری کنگره بزرگداشت این شخصت نامی اقدام کرده‌اند و امیدواریم هم زمان با برگزاری این کنگره مجموعه‌ای از منشور‌های علمی وی نیز به مخاطبان عرضه شود.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول