اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مسجد اعظم قم

مراسم بزرگداشت علامه عسگری برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال علامه سید مرتضی عسگری در مسجد اعظم قم برگزار شد.

مراسم بزرگداشت علامه عسگری برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم ‌مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال علامه سید مرتضی عسگری با حضور آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، اعضای جامعه وعاظ تهران، فضلا، طلاب، اساتید حوزه‌ علمیه و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم شجاعی از وعاظ برجسته تهران در این مراسم به بیان برخی از ویژگی‌های شخصیتی علامه عسگری و خدمات وی به مکتب اهل بیت(ع) پرداخت و اظهار داشت: علامه عسگری در طول عمر پربرکت خود رنج‌های زیادی در راه گسترش مکتب اهل بیت(ع) کشید و خدمات شایانی به عالم تشیع کرد.

وی با اشاره به اینکه علامه عسگری بیش از 85 جلد کتاب از خود به یادگار گذاشت خاطر نشان کرد: برخی از کتاب‌های این عالم بزرگوار به 18 زبان دنیا ترجمه شده و در سراسر جهان مورد استفاده جویندگان حقیقت قرار گرفته است.

علامه عسگری هجدهم جمادی‌الثانی 1332 در شهر سامرا و در کنار بارگاه ملکوتی دو امام بزرگوار تشیع چشم به جهان گشود.

خانواده او اهل علم و دانش بودند؛ هنوز هفت ماه از تولدش نگذشته بود که پدر عالم و عابدش بدرود حیات گفت و سید مرتضی به یتیمی بزرگ شد.

علامه عسگری در دامان جد مادری خود، ‌آیت‌الله میرزا محمد شریف عسگری تهرانی معروف به خاتم ‌المحدثین تربیت و پرورش یافت و در 10 سالگی کاملاً آماده بود تا به فراگیری علوم اسلامی بپردازد.

وی در دوران تحصیل خویش در ایران و عراق از محضر اساتید بزرگی از جمله آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله العظمی شهاب‌الدین مرعشی نجفی، آیت‌الله میرزا خلیل حجت کمره‌ای و ... بهره برد.

علامه عسگری درس اخلاق را نیز از محضر آیت‌الله العظمی سید محمدتقی خوانساری و آیت‌الله حاج شیخ مهدی پایین‌شهری استفاده کرد.

وی همچنین به یکی از دروس امام خمینی (ره) نیز راه یافت و در محضر ایشان شاگردی کرد و کتاب «شرح باب حادی عشر» را در محضر ایشان آموخت.

ضرورت اصلاح و بازنگری در منابع درسی حوزه به گونه‌ای که از حالت تک بعدی خارج شده، پاسخگوی نیازهای روزافزون روزگار خود باشند، وحدت مسلمانان اعم از شیعه و سنی، معرفی مکتب اهل ‌بیت ‌(ع) و ویژگی‌های آن، ارائه راه‌ حل برخی از معضلات کلامی ـ اعتقادی رویاروی تشیع، پاسخگویی به شبهات دینی مطرح شده، مناظره با علمای اهل سنت و دیگر ادیان و... از مهم‌ترین دغدغه‌های علامه عسگری بود.

علامه عسگری قبل از انقلاب در تهران «مجمع علمی اسلامی» را تشکیل داد و با همکاری جمعی از دوستان خویش، به بازنویسی و بازنگری دروس حوزوی روی آورد تا آنها را متناسب با نیاز آموزشی روز، تدوین کنند.

با آغاز انقلاب اسلامی ایران، علامه توانست اندیشه‌های خود را در ایران اسلامی محقق سازد و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عنایت و مساعدت مقام معظم رهبری در سال 1357 در قم، در سال 1376 در تهران و در سال 1377 در دزفول دانشکده اصول‌الدین را فعال ساخت.

از علامه عسگری تألیفات فراوانی به جای مانده است که از آن جمله می‌توان به «نقش ائمه در احیاء دین»، «القرآن الکریم و روایات المدرستین»، «عقاید الاسلام من القرآن الکریم»، «بازشناسی دو مکتب، قیام الائمه باحیاء السنه» و ... اشاره کرد.

علامه سید مرتضی عسگری در نهایت شهریور ماه 1386 در 96 سالگی به دیدار معبود شتافت و در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) و در کنار آرامگاه علامه طباطبایی در آغوش خاک آرمید.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول