اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

قضاوت در احکام طلاق و مسایل شرعی به فقها سپرده شود

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با اشاره به مشکلات متعددی که در ارتباط با عدم آگاهی در مسائل شرعی برای مردم پیش می‌آید، گفت: قضاوت در احکام طلاق، نکاح و مسایل شرعی به فقها سپرده شود.

قضاوت در احکام طلاق و مسایل شرعی به فقها سپرده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار با مسئولان دیوان عالی کشور عنوان کرد: اصولاً در جامعه‌شناسی می‌گویند هر چه دادگستری گسترده‌تر و پرونده‌ها بیشتر باشد، حاکی از پایین آمدن فرهنگ و اخلاق در جامعه است و بالعکس هم هر چه این آمار کمتر باشد، حاکی از بهتر شدن اخلاق در جامعه است.

وی در ارتباط با علل بالا رفتن آمار فساد در جامعه اذعان کرد: علت گسترش مفاسد یک یا دو موضوع نیست، از جمله این موارد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این منابر که سابقا مردم را هدایت می‌کرد، بسیار کم شده و دیگر مثل قبل شاهد آن نیستیم.

این مرجع تقلید افزود: منابر فعلی ما آن منابر تربیتی قال‌ الصادق علیه‌السلام و قال الباقر علیه‌السلام نیست که مردم را هدایت می‌کردند، ‌منابر ما الان به سمت سیاسی شدن و بیان مطالبی می‌رود که مردم همه روزه از رادیو و تلویزیون می‌شنوند.

سبحانی با تاکید بر نیاز به منابر سنتی تصریح کرد: کم شدن تعداد منابری که به واقع مردم را هدایت کنند، اثر مستقیمی بر بالا رفتن آمار مفاسد در جامعه دارد.

این مرجع تقلید صحبت با مردم به وسیله نوع بیانی که آنها دوست دارند را بسیار مهم دانست و گفت: مرحوم کافی می‌گفت که من سواد بالا ندارم،‌ اما ایشان هر کجا که می‌رفت جوان‌ها را هدایت می‌کرد، او با همان تحصیلات کم هم زبان مردم را به خوبی بلد بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: الان ما نیاز به یک حرکت اصلاحی داریم، ما از حرکت انقلابی به هدفمان رسیدیم و ضرورت آن حرکت تمام شده، الان ما نیاز به یک حرکتی داریم که اصلاحاتی در جامعه ایجاد کند.

وی استفاده از ابزار ارتباطی را در تبلیغ دین کارساز دانست و عنوان کرد: ما پایه‌های ارتباطی را در اختیار نداریم و برخی ابزار جدید در دست ما نیست، اما همین ابزار دشمن می‌تواند عامل موفقی برای تحرک ما باشد.

این مرجع تقلید کار قضاوت را متناسب برای همه طلاب ندانست و گفت: اینکه ما بخواهیم قاضی تربیت کنیم، اول باید به سمت شناسایی کسانی برویم که استعداد خوبی در این زمینه دارند.

وی در تشریح این مطلب بیان کرد: آن طلبه‌ای که در تبلیغ می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و موفق شود، دلیلی ندارد که در کار قضاوت هم بتواند به موفقیت دست پیدا کند.

آیت‌الله سبحانی تربیت قاضی را یکی از وظایف حوزه علمیه بیان و تصریح کرد: این موضوع به شورای مدیریت حوزه‌های علمیه بستگی دارد و این شورا باید در ارتباط با قضا و بقای آن یک رشته را تخصیص داده و کار تربیت قاضی را شروع کند.

وی افزود: عقیده من بر این است که مسائل مربوط به نکاح و طلاق و مواردی از این قبیل باید به دست افرادی بیفتد که در حوزه هستند و در این کار سال‌ها تحصیل علم کرده‌اند.

این مرجع تقلید عدم حضور فقیه عالم به احکام شرع در مسائل شرعی را منجر به بروز مشکلات متعددی دانست و گفت: الان افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند که با مشکلات شرعی در این زمینه‌‌ها مواجه شده‌اند.

وی با انتقاد از سپردن مشاغل معمولی به زنان گفت: استفاده از زنان در مشاغلی مانند مهمانداری و آبدارچی در شأن زنان نیست، این کار مربوط به فرهنگ غرب است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول