اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وعده داد

راه‌اندازی 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خوزستان تا پایان سال

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اجرای مصوبه سفر دولت در خصوص تأمین ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را وعده داد و گفت: امیدوارم این دستگاه‌ها تا پایان امسال راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خوزستان تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدجواد محمدی‌زاده پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح دستگاه تفکیک‌گر سیار در نفت و گاز کارون به یکی از مصوبات دومین سفر هیئت دولت به خوزستان در سال 87 درباره خرید 10 دستگاه سنجش آلودگی هوا توسط وزارت نفت اشاره کرد و گفت: برای خرید این دستگاه‌ها اقدام شده اما تامین آن با مشکلاتی روبه رو شد و امروز با مذاکراتی که با مدیران ارشد نفت صورت گرفت امیدواریم تا پایان سال 91 این دستگاه‌ها راه‌اندازی شود.

وی افزود: بخش دیگر دستگاه‌های پایش هوا توسط سازمان محیط زیست خریداری و تأمین می‌شود که در حال تهیه هستند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به صنعت نفت و اثرات آن بر محیط زیست اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت نفت در کشور ما تاریخی به قدمت یک قرن دارد، اظهار داشت: اگر چه اقتصاد، خودکفایی، اشتغال و رونق اقتصادی کشور وابسته به نفت است اما این صنعت ذاتا آلاینده است و آسیب پذیری محیط را به دنبال دارد.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: دخل و تصرف در محیط به معنی رفتن در لایه‌های زیرزمینی زمین و کشف و استخراج و فرآوری و بهره‌برداری و حتی صادرات این محصول به محیط زیست می‌تواند آسیب جدی وارد کند که نیازمند تدبیر، دقت و برنامه‌ریزی است و همت بالایی می‌خواهد تا هم از منابع هیدروکربور و هم از فناوری‌های نوین حداکثر استفاده شود و هم آسیبی به محیط وارد نشود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل ضرورت توسعه اقتصادی بعضا توسعه پایدار مدنظر قرار نمی‌گرفت به عبارتی پالایشگاه راه‌اندازی می‌شد، چاه‌ها حفر و خطوط انتقال اجرا می‌شد اما به آثار و تبعات آن روی محیط، گیاهان، حیوانات انسان، آب، خاک و هوا دقت لازم نمی‌شد اما در سال‌های اخیر وزارت نفت به این مهم توجه کرده و با استفاده از دانش و خودباوری و ظرفیت‌های داخل دستگاه‌هایی طراحی و ساخته شده که از وارد شدن فضولات و پسماند‌ها و زوائد به طبیعت جلوگیری می‌شود.

عضو هیئت دولت با قدردانی از عملکرد شرکت نفت و گاز کارون در راه‌اندازی این دستگاه‌ها و سایر اقدامات در راستای حفاظت از محیط زیست گفت: دغدغه حفاظت از محیط زیست دیگر وجود ندارد و امروز می‌توانیم با تضمین بگوییم که بهره برداری‌ها آثار مخربی ندارد.

محمدی‌زاده توضیح داد: پالایشگاه کاملا سیار تفکیک گر نفت و گاز که امروز در شرکت نفت و گاز کارون طراحی شده نه تنها نفت و گاز و مواد باارزشی را که قبلا سوزانده می‌شد بازیافت و بازیابی می‌کند بلکه بر هوا، خاک، آب، موجودات زنده، گونه‌های گیاهی و از جمله انسان هیچگونه آثار مخربی ندارند.

به گفته وی، در حال حاضر پسماندی در صنعت نفت وجود ندارد و مواد زائد که قبلا تهدید بوده به فرصت تبدیل شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در ادامه در مورد طرح آماک (جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت) گفت: این طرح با جدیت در حال پیگیری است و امیدواریم هر چه زود‌تر تکمیل شود.

بعد از افتتاح دستگاه تفکیک گر سیار در شرکت نفت و گاز کارون، کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان با حضور محمدی‌زاده در استانداری خوزستان و به صورت غیرعلنی بدون حضور خبرنگاران تشکیل شد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول