اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زیباکلام در مناظره با کوثری درباره مدیریت جنگ

موضوع دریافت غرامت جنگ از عراق پیگیری نمی‌شود

خبرگزاری فارس: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر در کشور ما موضوع دریافت غرامت جنگ از عراق به واسطه مناسبات سیاسی که مطرح است از طرف مسئولان مطرح نمی‌شود.

موضوع دریافت غرامت جنگ از عراق پیگیری نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، مناظره صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و سردار محمد کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با حضور دانشجویان و جمعی از فعالان سیاسی مازندران در باشگاه فرهنگیان شهرستان ساری برگزار شد.

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این مناظره یکی از مواردی که در کشور کمتر صحبت شد، بیان داشت: سرانجام جنگ و دلیل پذیرش قطعنامه 598 از مسائلی بود که کمتر در موردش صحبت شد و گاهی به صورت جرقه‌ای در مقاطع زمانی در موردش صحبت می‌شد.

وی ادامه داد: برخی از فرماندهان سپاه و برخی سیاسیون، مسائل مربوط به پایان جنگ را به هاشمی رفسنجانی نسبت می‌دادند و کسانی هم با دیده انتقاد نسبت به موضوع جنگ اظهارنظر می‌کردند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: منتقدان مطرح کردند که ما همچنان آماده دفاع از کشور بودیم ولی هاشمی رفسنجانی نگذاشت جنگ ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با طرح پرسشی یادآور شد که آیا رفسنجانی باعث پذیرش صلح شد، سوالی است که مطرح است. آیا ادامه جنگ بعد از سوم خرداد و نقش هاشمی رفسنجانی در آن سال‌ها نیز مطرح است و آیا نمی‌شد به نوعی جلوی وقوع جنگ را بعد از سوم خرداد گرفت.

این استاد دانشگاه درباره علت به وجود آمدن جنگ و اینکه مدافع جنگ بین ایران و عراق چه کسی بود، بیان داشت: علت به وجود آمدن جنگ بین ایران و عراق مستقل از اینکه ایران مدافع بود و عراق مهاجم بود به تنهایی مطرح نیست و نمی‌شود جنگ بین ایران و عراق را بدون پیشینه تاریخی این دو کشور مطرح کرد.

وی اضافه کرد: اگر به گذشته دو کشور ایران و عراق نگاه نکنیم و صدام را فرد مزدور و آمریکایی قرار دهیم درباره جنگ به نتیجه نمی‌رسیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: اختلاف مرزی زیادی بین ما و اعراب بود که این اختلافات زمانی که مناسبات دو کشور خوب است خیلی خودنمایی نمی‌کند.

زیباکلام گفت: به طور مثال در حال حاضر در کشور ما موضوع دریافت غرامت جنگ از عراق به واسطه مناسبات سیاسی که مطرح است از طرف مسئولان مطرح نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر کوچک‌ترین چالشی بین عراق و ایران ایجاد شود کوثری به عنوان نماینده مجلس در مورد دریافت غرامت به کشور عراق اعتراض می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اختلاف بین ایران و عراق مربوط به 500 سال قبل و مربوط به دوره عثمانی بود.

وی در ادامه با اشاره به تغییر نام شط‌العرب توسط ایرانیان بیان داشت: اگر تغییر نام خلیج فارس ایرادی است که از طرف ما به اعراب وارد می‌شود، مطرح کردن نام اروندرود به جای شط‌العرب نیز اشتباه است و من به جای اروندرود نام شط‌‌العرب را مطرح می‌کنم و یکی از دلایل جنگ ایران و عراق اختلاف بر سر شط‌‌العرب است.

این خبر ادامه دارد.

انتهای پیام/ی20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول