اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

تاریخ اهل بیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با اشاره به استفاده قرآن از تجزیه و تحلیل در نقل تاریخ گفت: تاریخ اهل بیت باید از سوی طلاب علوم دینی به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

تاریخ اهل بیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت،‌ ترویج معارف اهل بیت را مهم و ضروری خواند و گفت:‌ کار شما بسیار مهم،‌ مقدس و تاثیرگذار است. ‌ما هر قدر در تکریم، تجلیل و گرامیداشت مقام اهل بیت علیهم السلام تلاش کنیم بسیار شایسته است.

وی در ادامه عنوان کرد: نکته دیگری که در این زمینه لازم است به آن توجه شود این است که آنچه راجع به ائمه علهیم السلام مطرح می‌شود‌ مسایل تاریخی است چرا که‌ ما آثاری که از آنها باقی مانده را بیان کرده و در راه آنها قدم بر می‌داریم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه تاریخ بر دو نوع است، تصریح کرد: نخستین قسم تاریخ این است که ما مواردی که در گذشته آمده است را بدون تجزیه و تحلیل و فقط به منظور نقل کردن ‌بیان کنیم.

وی افزود: دومین زمینه‌ای که می‌توان در ارتباط با تاریخ مطرح کرد بیان مسائل تاریخی به سبکی است که قرآن کریم از آن استفاده می‌کند.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان کرد: قرآن کریم‌ علاوه بر نقل تاریخ‌ به بیان تجزیه و تحلیل در ارتباط با موضوعات مطرح شده می‌پردازد و پس از آن اقدام به نتیجه‌گیری کرده و‌ نتیجه حاصل از این تجزیه و تحلیل تاریخی برای تمام ایام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: در تاریخ ائمه اطهار این کار انجام نشده و تا به الان معارف اهل بیت فقط در مجالس به صورت کلی بیان شده است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: ما نیاز داریم افرادی که در این زمینه تخصص دارند‌ در راستای ترویج معارف اهل بیت‌ مسائل موجود را بررسی و تبیین کنند.

وی افزود: در زمان حکومت بنی امیه و بنی عباس‌ اقدامات بسیار زیادی در راستای نابودی این معارف و آثار به جا مانده از آنها انجام شده و بسیاری از این معارف از دست رفته است.

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: در میان معصومین علیهم السلام‌ ما با سه هجرت روبه‌رو هستیم که به دلیل شرایط خاص زمانی‌ این هجرت‌ها برای بقای دین و ترویج اسلام در میان مردم انجام شده است.

وی افزود: نخستین هجرتی که در این زمینه انجام شد‌ هجرت پیامبر گرامی اسلام طبق آیه 30 سوره انفال از مکه به مدینه بوده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) 13 سال در شرایط بسیار سخت در مکه دین اسلام را تبلیغ و مردم را به خداپرستی دعوت کرد،‌ اما بعد از این زمان با توجه به شرایط ایشان راهی مدینه شدند.

این مرجع تقلید بیان کرد: دومین هجرت مهم تاریخ اسلام ‌هجرت حضرت سید‌الشهدا از مدینه به مکه و از مکه به کربلا بود.

وی این هجرت را یکی از مهم‌ترین هجرت‌ها عنوان کرد و افزود: حضرت امام حسین(ع) با توجه به احساس خطری که در زمینه انحراف اسلام کرده بودند‌ اقدام به این هجرت و تبیین فرهنگ پیروزی خون بر شمشیر کردند.

آیت‌الله نوری‌همدانی خاطر نشان کرد: هجرت سومی که در میان امامان معصوم در این زمینه انجام شد،‌ هجرت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان بود.

وی تصریح کرد: در آن زمان مأمون با توجه به شرایط خاصی که در نتیجه برادر‌کشی برای وی پیش آمده بود امام رضا(ع) را از مدینه به خراسان آورد و ایشان را به ولایت عهدی خود برگزید.

وی افزود: این حرکت مأمون در راستای مشروعیت بخشیدن به چهره خودش انجام شد، ‌اما امام رضا از این فرصت استفاده کرده و در راستای ترویج معارف ناب اسلام مناظرات بسیاری را انجام دادند.

آیت‌الله نوری‌همدانی شرایط و دوران زندگی امام رضا علیه السلام را دورانی بسیار خاص و حساس معرفی کرد و گفت: در میان ائمه معصومین علیهم السلام ما هیچ کس را نداریم که به اندازه امام رضا علیه السلام با علما و بزرگان ادیان دیگر مناظره کرده باشد؛ ‌مأمون این مناظره‌ها را برای شکست امام رضا ترتیب می‌داد اما ایشان با پاسخ‌های صحیح و دلایل قاطع همیشه در این مناظرات پیروز بودند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول