اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

امام صادق(ع) احیاگر علوم اهل بیت است

خبرگزاری فارس:‌ استاد حوزه علمیه قم گفت: امام صادق(ع) در حقیقت احیاگر علوم اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) بود بنابراین فقه شیعه به عنوان فقه جعفری نامیده می‌شود.

امام صادق(ع) احیاگر علوم اهل بیت است

عذری حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امام علی(ع) و امام حسین(ع) به مبارزه در میدان پرداختند ولی ائمه دیگر از مبارزه در میدان جنگ معذور بودند و بر اساس شرایط، شیوه مبارزاتی خاصی را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه ترویج علوم مهم‌ترین شیوه مبارزاتی امام صادق(ع) است گفت: این امام بزرگوار با توجه به ضعف بنی‌امیه و حکومت بنی عباس در زمینه‌های علمی و فرهنگی تلاش فراوانی انجام ‌داد.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: حکومت‌ها تا زمانی که از قدرت برخوردار بودند ائمه را راحت نمی‌گذاشتند ولی در دورانی که رو به زوال بودند ائمه فرصت مناسبی برای تبلیغ پیدا می‌کردند.

وی با اشاره به نامگذاری فقه شیعه به عنوان فقه جعفری گفت: رشد و پیشرفت علمی در دوران امام باقر(ع) آغاز شد ولی به دلیل اینکه عمر این امام بزرگوار کوتاه بود شکوفایی علم در عصر امام صادق(ع) روی داد.

حسینی خاطر نشان کرد: ممنوعیت نقل حدیث در دوران پیش از امام جعفر صادق(ع) ضربه جبران‌ناپذیری به پیکره اسلام وارد کرد ولی در برهه‌ای خاص امام صادق(ع) احیاگر احادیث نبوی شد و احادیث فقهی، سیاسی و علمی را با بیانی شیوا مطرح کرد.

وی ادامه داد: در دوران پیشوای ششم شیعیان فرصتی به وجود آمد تا نقل احادیث از پیامبر اکرم(ص) که یک قرن ممنوع بود انجام شده و در حقیقت علوم اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) احیا شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: تربیت شاگردان فراوان یکی از ویژگی‌های عصر امام صادق(ع) است و بر اساس روایتی چهار هزار شاگرد از محضر علمی این امام بزرگوار استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: برخی از شاگردان امام صادق(ع) شیعه نبودند و این امر نشان می‌دهد که این امام بزرگوار با بحث علمی رایج خود راه را برای همگان باز می‌کرد تا از محضر ایشان استفاده کنند.

حسینی تخصص‌پروری را از دیگر ویژگی‌های خاص دوران امام صادق(ع) ذکر کرد و افزود: پیشوای ششم شیعیان فرزندان خود را در زمینه فقه، لغت، ترجمه، شیمی و... تربیت ‌کرد تا بتوانند پاسخگوی شبهات و سؤالات موجود باشند.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول