اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون کرمان:

شاخص مستمر اهدای خون در کرمان 20 درصد رشد دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: شاخص مستمر اهدای خون در استان کرمان حدود 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

شاخص مستمر اهدای خون در کرمان 20 درصد رشد دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا مهدی‌زاده پیش از ظهر امروز در بازدید مدیرکل امور بانوان استانداری کرمان از اداره کل انتقال خون استان کرمان اظهار داشت: از هر واحد خون گرفته شده سه فرآورده خونی شامل گلبول‌های قرمز متراکم، پلاسما و پلاکت گرفته می‌شود.

وی افزود: در هفت سال گذشته رشد خوبی در انتقال خون استان کرمان داشتیم، اهدای خون در پایان سال 84 از 44 هزار و 700 واحد به 74 هزار واحد در سال 90 رسیده‌ و این نشان دهنده رشد 65 درصدی در هفت سال گذشته است.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون مستمر یکی از شاخص‌های مهم در انتقال خون است، عنوان کرد: افرادی که به صورت مستمر هر سال‌ دو بار خون اهدا‌ می‌کنند، طبق آمار خون آنها 9 برابر سالم‌تر از افراد دیگر است.

وی تصریح کرد: شاخص مستمر اهدای خون در استان کرمان از 33 درصد در پایان سال 83 به 52 درصد در پایان سال 90 رسیده‌ و حدود 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

مهدی‌زاده بیان کرد: در پنج سال اخیر به طور متوسط هر سال 3 هزار تا 3 هزار و 500 واحد خون ‌مازاد نیاز استان کرمان است، آن‌ها را به استان‌های همجوار مانند یزد، سیستان و بلوچستان‌، فارس و هرمزگان می‌فرستیم، البته بیشترین میزان ارسال خون به استان هرمزگان است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه در سال‌های نه چندان دور پلاسمای مازاد بر نیاز را به اجبار دور می‌ریختیم، افزود: در سال 85 یک شرکت ایتالیایی از انتقال خون استان کرمان بازدید کرد و از آن سال به مدت دو سال پلاسمای مازاد را به کشور ایتالیا ارسال می‌کردیم.

‌وی گفت: در سال 87 یک شرکت معتبر آلمانی در بازدید از انتقال خون کرمان و با توجه به ارتقای کیفیت و فنی که ما داشتیم، پلاسمای ما را مورد تأیید قرار دادند و ما سالانه به طور متوسط 34 تا 35 هزار پلاسمای مازاد نیاز استان کرمان را به کشور آلمان می‌فرستیم.

مهدی‌زاده ابراز داشت: به دلیل اینکه ما در کشور صنعت فناوری پلاسما ‌نداریم در کشور آلمان فرآوری شده و فاکتور 8، فاکتور 9، آلکوپین و آی‌بی‌آی جی تولید می‌شود و بعد از ورود به کشور به مصرف بیماران سرطانی، هموفیلی و سوانح سوختگی‌ می‌رسد.

وی عنوان کرد: این کار موجب صرفه‌جویی ارضی در کشور می‌شود و نکته مهم و مطلوب آن این است که از سلامت خون‌ها اطمینان داریم.

مهدی‌زاده اذعان داشت: ارتقای خوبی در تجهیزات در سازمان انتقال خون داشته‌ایم، اکثرا وسایل و تجهیزات مورد استفاده دستی بوده‌اند که امروزه اتوماتیک شده‌ و با کم‌ترین نقش و خطایی انسانی کار انجام می‌دهند که نقش مهمی در ارتقای فعالیت‌های سازمان دارد.

وی گفت: نرم‌افزار سازمان انتقال خون را در استان کرمان راه‌اندازی کرده‌ایم و به صورت شبکه به هم وصل هستند.

مهدی‌زاده افزود: در استان کرمان یک‌هزار و 200 بیمار تالاسمی وجود دارد و با این میزان جزو پنج استان اول کشور در بیماری تالاسمی هستیم، لذا مصرف فرآورده‌های خونی در استان کرمان بالا است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان داشت: کار خوبی که برای بیماران تالاسمی صورت گرفته استفاده از کیسه‌های خونی فیلتر‌دار است و 82 درصد خون افراد تالاسمی استان کرمان از کیسه‌های فیلتر‌دار تأمین می‌شوند و در برنامه کاری خود در نظر داریم تا پایان سال جاری به بالای 90 درصد برسانیم.

مهدی‌زاده عنوان کرد: در سال 84 آمار اهدای خون بانوان حدود 12 درصد بود که در پایان سال 90 به 6.90 درصد و در پنج ماه نخست سال جاری به 6.3 درصد رسیده است.

وی افزود: در سطح کشور اهدای خون بانوان حدود شش درصد است، البته ما در استان کرمان از سطح میانگین کشوری بالاتر هستیم.

مهدی‌زاده گفت: در کشورهای توسعه یافته بین 30 تا 50 درصد خونی که اهدا‌ می‌شود، توسط بانوان است.

وی ابراز داشت: باورهای غلطی که بانوان دارند، موجب کاهش اهدای خون آنها می‌شود با وجود اینکه بانوان خون سالم‌تری نسبت به آقایان برخوردارند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول