اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):

از تحول در حوزه نباید غافل شد

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با ضرورت تحول در حوزه علمیه گفت: ‌تحول در حوزه فارغ از اقدامات شتاب‌زده ‌نباید از نظر دور بماند.

از تحول در حوزه نباید غافل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام سید محمدرضا شریعتمدار ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با تدوین رشته‌های آموزشی این مؤسسه گفت: با توجه به طبقه‌بندی نیاز‌های علمی جامعه به دو سطح نیاز‌های بنیادین و نیاز‌های کاربردی،‌ این مؤسسه آموزشی رشته‌های تحصیلی خود را بر پایه این نیاز‌ها قرار داد.

وی در ادامه گفت: نیازهای کاربردی اساسی‌ترین نگاه را به جامعه و هستی جهان دارد و‌ این نیاز در جوامع مختلف به صورت گوناگون نمود پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به نگاه خاص اسلام به بحث نیازهای بشری تصریح کرد: نگاهی که اسلام به این نوع از نیاز‌ها دارد به صورت کلی با نگاهی که غرب علوم خود را بر پایه آن استوار ساخته تفاوت دارد و نمی‌توان این دو را از یک گروه عنوان کرد.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا در ادامه اظهار کرد: علومی که در غرب تدریس می‌شود، ‌پاسخگوی نیاز ما نیست و نمی‌تواند تاثیرگذاری مثبتی در جامعه اسلامی ما داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای علوم اسلامی در برطرف کردن این نیاز بشریت افزود: حکمت و عرفان اسلامی و رشته‌های فلسفی، از جمله رشته‌هایی است که می‌تواند در راستای پاسخگویی به این نیاز جامعه در مؤسسات آموزشی علوم حوزوی تدریس و پایه‌گذاری شود.

شریعت‌مدار در ارتباط با رشته‌های کاربردی این مؤسسه گفت: دومین نیازی که ما در جامعه احساس می‌کنیم، ‌نیاز به علوم کاربردی است، ‌ما با توجه به این نیاز رشته‌های تخصصی از جمله فقه سیاسی، ‌شیعه‌شناسی و برخی از بحث‌های مورد نیاز روحانیون را در رشته‌های مختلف ایجاد کردیم.

وی تحقق هر دو نیاز جوامع مختلف در یک مؤسسه را بسیار مهم و ضروری ارزیابی و عنوان کرد: این موارد موجب شده که ما بتوانیم به عنوان یک مؤسسه آموزشی حوزوی، ‌نیاز‌های اساسی مورد نیاز جامعه و حوزه علمیه و همچنین جامعه دانشگاهی را در زمینه‌های گوناگون برطرف کنیم.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در ایجاد تحول در حوزه عنوان کرد: نیاز به تحولی بنیادین و اساسی در حوزه‌های علمیه از ضرورت‌های انکار‌ناپذیر است.

وی افزود: در این رابطه جهت‌دهی این تحول و هدایت این مرجع تصمیم‌ساز دینی به سوی تعالی و رشد، ‌فارغ از اقدامات شتاب‌زده و احساسی نباید از نظر دور بماند.

شریعتمدار در ادامه در ارتباط با رویکرد این مؤسسه در عرصه آموزش گفت: از جمله رویکردهای این مؤسسه می‌توان به تاکید بر آموزش تخصصی،‌ بین رشته‌ای،‌ مهارتی و کاربردی، ‌بهره‌مندی از قوای اجتهادی در فقه و فلسفه و سایر علوم اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: رویکرد به مباحث بین الادیانی و تطبیقی، ‌بهره‌گیری از اساتید مسلط به مباحث بین رشته‌ای و روی‌آوری به مسائل آموزشی نوین در کنار هدایت و تجمیع فعالیت‌های تبلیغی را می‌توان به عنوان رویکردهای دیگر این مؤسسه نام برد.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا در ادامه شناسایی ظرفیت‌های طلاب و مراکز آموزشی را یکی از مهم‌ترین نیاز‌های حوزه علمیه عنوان کرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌شناسی مراکز آموزشی نوین در کنار هدایت و تجمیع فعالیت‌های تبلیغی از دیگر رویکردهای آموزشی این مؤسسه است.

وی در پایان دانش محور بودن مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام را در برابر فرآیند محوری عنوان کرد و گفت: این مؤسسه دانشی بودن و تبعی بودن مهارت‌ها را از اولویت‌های اساسی خود قرار داده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول