اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):

طلاب نسبت به پژوهش کاربردی در علوم اسلامی ترغیب شوند

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام با اشاره به وضعیت پژوهش در میان طلاب حوزه علمیه عنوان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به پژوهش کاربردی در علوم اسلامی ترغیب شوند.

طلاب نسبت به پژوهش کاربردی در علوم اسلامی ترغیب شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ارتباط با فعالیت‌های این مؤسسه گفت: مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)در سال 1380 با عنوان مرکز تخصصی تاریخ اسلام با اخذ مجوز از شورای عالی حوزه علمیه، ‌تا دو سال قبل اقدام به پذیرش طلبه در این رشته تحصیلی می‌کرد.

وی بیان کرد: پس از هشت سال فعالیت، ‌این مرکز موفق به اخذ مجوز مؤسسه آموزش عالی شد و با این مجوز،‌ رشته‌های تحصیلی خود را افزایش داد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا در ارتباط با تفاوت مؤسسه آموزش عالی و مرکز تخصصی گفت: تفاوتی که این دو از لحاظ آموزشی طبق آیین‌نامه دارند این است که در مرکز ما فقط می‌توانستیم یک رشته تخصصی داشته باشیم اما مؤسسه آموزش عالی همچون دانشگاه جامع می‌تواند در رشته‌های مختلف و بدون محدودیت اقدام به پذیرش طلبه کند.

وی اظهار کرد: این مؤسسه با هدف تامین نیروی انسانی فاضل،‌ متخصص و کارآمد در حوزه فرهنگ دینی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفت.

وی در ادامه گفت: بی‌تردید نیاز به وجود رشته‌های تخصصی و مباحث میان رشته‌ای و گرایش به علوم مضاف ‌از مهم‌ترین انگیزه‌های ایجاد این مؤسسه است و‌ این دو ماموریت اخیر از پیشینه قابل توجهی برخوردار است.

رحیمیان افزود: در حقیقت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام به دنبال ایجاد محیط علمی مکمل در کنار آموزش‌های حوزوی برای تربیت مجتهدان است تا بین علوم انسانی روز و علوم حوزوی ارتباط شایسته برقرار کند.

وی در ارتباط با رشته‌هایی که در این مؤسسه فعالیت می‌کنند عنوان کرد: رشته‌هایی از جمله تاریخ اسلام،‌ شیعه‌شناسی، ‌اندیشه معاصر مسلمین، ‌فلسفه،‌ تاریخ تشیع و تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام، ‌حکمت و عرفان در دو سطح سه و چهار و تبلیغ با گرایش حج و فقه سیاسی در این مؤسسه آموزشی راه‌اندازی شده است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا افزود: نحوه پذیرش طلبه در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا به این صورت است که شورای عالی طلابی را به ما معرفی کرده و ما از میان طلاب معرفی شده،‌ اقدام به مصاحبه و گزینش کرده و افرادی که موفق به کسب حد نصاب علمی مؤسسه شوند را به عنوان دانش‌پژوه ‌پذیرش می‌کنیم.

رحیمیان در ادامه گفت: از جمله اهدافی که ما در این مؤسسه آموزشی دنبال می‌کنیم تربیت طلاب با سطح و توانایی علمی بالا است،‌ به همین دلیل طلابی که در این مؤسسه پذیرش می‌شوند ‌باید از حد نصاب متوسط علمی حوزه بالاتر بوده و بنیه علمی حوزه را داشته باشند.

وی تعداد طلاب این مؤسسه را 402 نفر عنوان کرد و افزود: برای سال جدید تحصیلی این مؤسسه، 130 طلبه موفق به قبولی در مصاحبه‌ها شده و در مجموع به همراه 272 طلبه‌ای که از دوره‌های قبل در مؤسسه پذیرش شده‌اند،‌ 402 طلبه در رشته‌های مختلف در این مؤسسه تحصیل می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا افزود: یکی از شرایط پذیرش در این مؤسسه آموزشی ‌این است که طلاب باید مدرک سطح دو و سه خود را از حوزه علمیه قم دریافت کرده و در این حوزه تحصیل کرده باشند.

وی با اشاره به ضرورت پژوهش در حوزه اظهار کرد: از جمله کمبود‌هایی که ما در روش تحصیل سنتی حوزه علمیه با آن مواجه هستیم‌ این است که آموزش یک امر فراگیر در حوزه تلقی می‌شود اما پژوهش آن فراگیری لازم را که باید داشته باشد ندارد.

رحیمیان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین سرفصل‌هایی که ما به آن توجه کرده‌ایم ‌این است که طلاب را نسبت به امر پژوهش در علوم دینی و مرتبط با رشته خود ترغیب کنیم.

وی گفت: اینکه طلاب بتوانند در مجامع مختلفی که نیاز به علم و اطلاعات آنهاست، ‌صحبت کرده و به تبلیغ علوم دینی بپردازند، ‌پیش نیازی دارد و آن تحقیق و پژوهش کاربردی در علوم مختلف است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول