اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی:/2

مهم‌ترین رسالت انبیا دعوت مردم به پذیرش ولایت بود

خبرگزاری فارس: دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نحوه تبلیغ پیامبران الهی در دعوت آنها به سوی خداوند گفت: مهم‌ترین رسالت انبیا دعوت مردم به پذیرش ولایت بود.

مهم‌ترین رسالت انبیا دعوت مردم به پذیرش ولایت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محسن اراکی در نخستین سالگرد فخرالملوک تبریزی مادر شهیدان فاطمی که در مسجد امیرالمؤمنین قم برگزار شد عنوان کرد: در طول تاریخ، جنگ انبیا با طاغوت بر سر ولایت و حکمیت میان مردم بود و هر پیامبری که از سوی خداوند مبعوث می‌شد، مردم را به قبول ولایتش دعوت می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سند این موضوع در قرآن وجود دارد گفت: قرآن کریم موضوع تمام این جنگ‌ها را در یک مورد می‌داند و می‌گوید که پیامبران قومشان را به تقوای الهی و پیروی از خود دعوت می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر بنا بر این بود که انبیای الهی تنها به عنوان یک مبلغ فرستاده شوند، اگر قرار بود فقها و علما تنها مبلغ و نقل کننده و مبین احکام الهی باشند، باید در زمان رسالت و دعوت مردم به جای دعوت به پذیرش ولایتشان آنها را فقط به پیروی از خدا دعوت می‌کردند.

وی در ادامه اذعان کرد: این موضوع در حالی است که پیامبران می‌گفتند که من پیامبر خدا هستم، از من پیروی کنید و در برابر دستورات خداوند خاضع و خاشع بوده و به احکام الهی عمل کنید.

اراکی افزود: هر پیامبری که در قومی به رسالت مبعوث می‌شد مردم را به پذیرش ولایت دعوت می‌کرد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رسالت پیامبر اسلام را نیز در همین راستا عنوان کرد و گفت: حضرت محمد مصطفی (ص) به عنوان خاتم النبیین نیز همانطور که گفته شد، مردم را به این موضوع دعوت می‌کردند.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به اهمیت این موضوع پی ببریم، باید به جستجو در آیات قرآن بپردازیم. خداوند در قرآن کریم با تاکید‌هایی که بر این موضوع کرده اهمیت آن را مشخص کرده است.

اراکی افزود: خداوند در قرآن کریم خطاب به مردم چنین می‌فرماید که ای کسانی که ایمان آورده‌اید و می‌گویید ما مؤمن هستیم، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیروی کنید.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: خداوند در قرآن آنان ‌که سخن پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم را شنیدند و اطاعت نکردند را به عنوان بدترین رهروان روی زمین معرفی کرده است.

وی افزود:‌ مغز و هسته قرآن کریم در همین جمله خلاصه شده است که از پیغمبر خدا پیروی کرده و ولایت او را قبول کنید.

رئیس مجمع اندیشه اسلامی قم در ادامه در ارتباط با اهمیت این موضوع در نگاه قرآن اظهار کرد: خداوند در ارتباط با این موضوع به گونه‌ای تاکید کرده که در ارتباط با هیچ موضوع دیگری چنین تاکیدی را نداشته است.

وی در ادامه با عنوان اینکه خداوند در قرآن به این موضوع بیشتر از سایر موضوعات اهمیت داده است گفت: در آیه‌ای خداوند برای مشخص کردن اهمیت این موضوع، چنین بیان کرده که به خدای تو سوگند، ایمان نخواهند آورد غیر از اینکه تو را به عنوان حکم در تمام امور خود قبول کنند.

اراکی عنوان کرد: منظور خداوند در این آیه از قرآن کریم حَکَم قرار دادن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان قاضی در تمام امور اختیاری و ارادی انسان است.

وی در بیان شرح این موضوع گفت: اینکه خداوند این موضوع را در بین موضوعات اختیاری و ارادی انسان قرار داده است،‌ به این دلیل است که انسان‌ها در تمام امور اختیاری و ارادی خود با همدیگر به نزاع و دشمنی برخواهند خواست، ولی مسائل غیر ارادی انسان مشکلی نخواهد داشت.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یاد‌آور شد: موضوعی که در این زمینه مطرح است، این است که خداوند در این بخش از قرآن کریم،‌ ایمان آدمی را مدنظر قرار داده است.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول