اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم عنوان کرد

پرهیز از تلفیق الگوهای معماری غربی با معماری اصیل ایرانی

خبرگزاری فارس: مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم با اشاره به اینکه المان‌های هندسی و غیر هندسی غربی سنخیتی با معماری و فرهنگ اسلامی ندارند، بر پرهیز از تلفیق شدن الگوهای معماری غربی با معماری اسلامی تاکید کرد.

پرهیز از تلفیق الگوهای معماری غربی با معماری اصیل ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، ‌هادی محمودنژاد با بیان اینکه هشت وجهی‌ها، گنبد‌ها و هرم‌ها قوی‌ترین ساختار برای انتقال انرژی هستند ابراز کرد: بیشتر مساجد دنیا از گنبد و گلدسته‌ها ساخته شده‌اند و این نشان می‌دهد که معماری اسلامی، معماری هندسه‌وار و منحنی است.

وی تصریح کرد: معماری می‌تواند تاثیرات مستقیم یا غیر مستقیم فرهنگی داشته باشد، یا مفهوم و معنایی را از طریق انرژی به انسان منتقل کند.

مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم افزود: امروز ورود اِلمان‌های غیر اسلامی و نشانه‌های ماسونی به سازه‌ها و معماری اسلامی کاملا مشهود و محسوس است که باید برای حفظ و حراست از این هنر اصیل اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به نشانه‌ها و اِلمان‌ها در معماری خاطر نشان کرد: با توجه به آموزه‌های دینی و آنچه در قرآن به طور مکرر تحت عنوان «إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَةً» آمده است، اشراف بر نشانه شناسی در امر معماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمودنژاد در ادامه با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری معماری سنتی و اسلامی بر فرهنگ جوامع خاطر نشان کرد: معماری اسلامی یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن در تهاجم و شبیخون فرهنگی است.

مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم تاکید کرد: در معماری اسلامی ـ ایرانی شاهد هنرهای خاص، بی‌بدیل و خیره کننده‌ای هستیم که نظیر آن در کمتر جایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در معماری اسلامی کلیات یک پیکره از پیوند جزء به جزءِ اجزاء با یکدیگر ایجاد می‌شوند اظهار کرد: ایجاد یک پیکره نشان دهنده صحت در اجزایی است که به صورت جزء به جزء با هم پیوند می‌خورند.

محمودنژاد بیان داشت: صحت در چیدمان اشکال هندسی و غیر هندسی عامل ایجاد زیباییِ شگرفی در یک پیکره خواهد شد و آلات و اشکالِ جزء، عامل به‌ وجود آمدن هنری فرا تفکر در معماری اسلامی هستند. 

محمودنژاد با بیان اینکه فرم‌ها و انواع چیدمان اجزاء، در معماری اسلامی مبتنی بر اصول اثبات شده‌ای هستند عنوان کرد: امروز تبیین این موضوع که اشکال، فرم‌ها و انواع چیدمان در معماری اسلامی متعلق به چه کسانی و نشأت گرفته از کدام فرهنگ است از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با طرح این سئوال که حفظ و حراست از هنر اصیل ایرانی و اسلامی در معماری به عهده چه کسی است، خاطر نشان کرد: دشمنان با آگاهی به دنبال وارد کردن تغییرات جدید در معماری اسلامی هستند که نباید در برابر آن‌ها تسلیم شد.

مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم یادآور شد: در عصر امروز که تبلیغات حاکم بر واقعیت است و حکومت عقل بر نادانی در برخی جوامع مفهوم اساسی و کاملی ندارد، دفاع در برابر حفظ عناصر معماری اسلامی در واقع حفظ منابع فرهنگی است.

وی افزود: به عنوان مثال نباید بگذاریم شمسه‌ای که در گره چینی و مقرنس معماری اسلامی سابقه‌ای هزار ساله دارد و متعلق به ما است جای خود را به ستاره داوود دهد.

محمودنژاد ابراز داشت: در برخی اماکن و میدان‌ها از المان‌های هندسی و غیر هندسی بیگانه‌ای استفاده شده که سنخیتی با معماری و فرهنگ اسلامی ندارند و باید اصلاح شوند.

مسئول اداره ساختمان و مرمت آستانه مقدسه قم بیان کرد: استفاده از نشانه‌ها، المان‌ها، سمبل‌ها و افکت‌های بیگانه با فرهنگ و معماری اسلامی و ایرانی بیانگر ضعف و ناتوانی معماران ایرانی است، در حالی که هنر معماری در ایران عقبه و سابقه دیرینه دارد و اساتید پیشکسوت زیادی در این عرصه مشغول به فعالیت هستند. 

وی در پایان با تاکید بر اینکه دفاع از داشته‌های معماری اسلامی ایرانی یک وظیفه است عنوان کرد: خروج المان‌های بیگانه از معماری اسلامی امری الزامی است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول