اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معمار برجسته اسلامی:

معماری اسلامی تجلی خداوند را به نمایش می‌گذارد

خبرگزاری فارس: یک معمار برجسته اسلامی گفت: معماری اسلامی تجلی خداوند است و مذهب اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

معماری اسلامی تجلی خداوند را به نمایش می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نیکلاس استون صبح امروز در نشست طراحی معماری اسلامی و طراحی شهری با بیان اینکه دین مبین اسلام به یک قومیت خاص تعلق ندارد و متعلق به تمام اقوام است، اظهار کرد: قرآن کریم نیز در این مورد می‌فرمایند «دین اسلام مخصوص ملیت و قومیت خاصی نیست» و در واقع حضرت محمد (ص) نیز آخرین پیامبر این سلسله هستند.

وی افزود: این موضوع در معماری اسلامی نیز لحاظ شده است و به همین نسبت هر قومی با توجه به دیدگاه‌های خود، در معماری اسلامی نقش بسزایی را برعهده داشته است.

این معمار برجسته اسلامی که اهل کشور انگلیس است با بیان اینکه عناصر معماری اسلامی گستره بزرگی از سبک‌ها و طرح‌ها است که در هر قومیتی متفاوت است، گفت: این معماری پاسخ به فضای بومی آن منطقه است و هیچ سبک خاصی را نمی‌توان اسلامی‌تر از سایر سبک‌ها دانست.

وی با اشاره به اینکه فرم و گونه معماری اسلامی به سبک واحدی نیست، بیان کرد: ویژگی‌های مختلفی در معماری اسلامی نهفته و ویژگی شاخص معماری اسلامی چند گونه بودن آن است.

استون اضافه کرد: در معماری اسلامی براساس نوع طبیعت و در دسترس بودن عناصر آن منطقه در هر شهری شاهد یک نوع معماری هستیم که البته بیشتر آنها از لحاظ نوع معماری از یک نگرش خاص پیروی می‌کنند.

وی ادامه داد: نوع محیط طبیعی و وضعیت آب و هوایی منطقه نیز یک نوع معماری خاص را در سرزمین‌های اسلامی پدید آورده است.

این معمار برجسته اسلامی به سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) برای ساخت خانه‌های مسکونی اشاره کرد و ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام تاکید داشتند که باید اصول همسایگی را رعایت و خانه‌ها نباید به گونه‌ای ساخته شود که یک همسایه بر همسایه دیگر خود اشراف داشته باشد.

*آب در خانه‌های اسلامی یادآور فضای بهشت است

وی با بیان اینکه یکی از نکات اساسی خانه‌های اسلامی تأمین نور و هوا از داخل فضای خانه‌ها است، افزود: این فضا از بخش‌های خارجی خانه یعنی کوچه، خیابان و بازار مجزا و در واقع خانه‌های اسلامی ناظر به سمت آسمان است که می‌توان نمونه‌های این سبک معماری را در شمال آفریقا، سوریه و ایران مشاهده کرد.

استون اضافه کرد: نبود وجود پنجره به سمت بیرون از منزل از دیگر ویژگی‌های خانه‌های اسلامی است.

وی ادامه داد: آب نیز یکی از عناصر اساسی خانه‌های اسلامی است و در واقع این موضوع خود بازگو کننده فضای بهشت است.

این معمار برجسته اسلامی با تاکید بر اینکه در دوره‌های مختلف تاریخی اصولی برای ساخت و معماری اسلامی در خانه‌ها به کار رفته است، اظهار کرد: اما آنچه یکی از اصول مشترک در تمام خانه‌ها است، اینکه قلب خانه و مرکز خانه همواره مورد توجه قرار می‌گرفته و نقشی همانند مسجد را دارد که در فضای شهرداری یک فضای قدسی است.

*معماری اسلامی فضای تجاری و مسکونی را از یکدیگر جدا می‌کند

وی هم‌چنین با اشاره به فضاهای تجاری در معماری اسلامی گفت: در بسیاری از کشورهای اسلامی بازارها با سقف‌هایی بلند پوشیده شده است و در واقع فضای تجاری و مسکونی در کشورهای اسلامی از یکدیگر مجزا طراحی شده است.

استون بیان کرد: در این معماری مردم در اطراف بازارها هستند و منازل مسکونی خارج از دسترس بازارها است.

وی تصریح کرد: معماری اسلامی یک نوع معماری خاص را تجویز نکرده و تنوع ویژگی بارز معماری اسلامی است و هر کجا نیاز به ریشه اسلامی داشته باشد، ترکیب ویژگی فرهنگ و این ریشه در جامعه دیده می‌شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول