اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه سیره اهل بیت ‌(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

امام صادق (ع) چهره حقیقی اسلام را تبیین کردند

خبرگزاری فارس: رئیس گروه تاریخ و سیره اهل بیت‌ (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام صادق(ع) با تاسیس حوزه علمیه و تربیت شاگردان چهره حقیقی اسلام را تبیین کردند.

امام صادق (ع) چهره حقیقی اسلام را تبیین کردند

حجت‌الاسلام محمد الله‌اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) در عرصه‌های مختلف زندگی می‌تواند الگوی تمام شیعیان باشد اما ویژگی علمی ایشان نسبت به دیگر ویژگی‌ها برجستگی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: صحبت از نقش علمی امام صادق(ع) بدون توجه به وضعیت علمی زمان ایشان، کار ناقصی است.

رئیس گروه تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وضعیت سیاسی و اجتماعی زمان امام صادق(ع) ابراز کرد: این امام همام در دورانی زندگی می‌کرد که قدرت میان بنی‌امیه و بنی‌عباس در حال انتقال بود.

وی اظهار کرد: این انتقال قدرت تبعاتی داشت چرا که بنی‌امیه و بنی‌عباس دو رویکرد کاملا متفاوت در حکمرانی داشتند.

الله‌اکبری با اشاره به اینکه سیاست بنی‌امیه در راستای قرار دادن مردم در جهل و بی‌خبری بود خاطر نشان کرد: به همین دلیل مردم در این دوران نسبت به بسیاری از مسائل در جهل و تاریکی قرار داشتند.

وی عنوان داشت: بنی‌عباس اما شرایط متفاوتی داشتند و با یک انقلاب فکری و فرهنگی وارد عرصه حکمرانی شده بودند به همین دلیل در ابتدای قدرت خود تلاش می‌کردند تا جنبش آگاه‌سازی را در جامعه به وجود بیاورند.

رئیس گروه تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این تفاوت در سیاست دو حکومت موجب شده بود تا بسیاری از شرایط اجتماعی نیز در این دو دوران بسیار متفاوت باشد.

وی ابراز داشت: حکومت بنی‌عباس طبق سیاستی که داشت، فضا را برای فرقه‌های مختلف باز کرد و شرایطی به وجود آورد که نحله‌های متعددی در دین اسلام ایجاد شد.

الله‌اکبری بیان کرد: در واقع در دوران بنی‌عباس آگاه‌سازی فکری در جامعه ایجاد شد اما همزمان با آن انحرافات و آسیب‌ها نیز گسترش پیدا کرد.

وی ادامه داد: یکی از پدیده‌های این دوران حضور دانشمندان غیر مسلمان از ملل و مذاهب مختلف بود که شبهات بسیاری را در زمینه دین اسلام مطرح می‌کردند.

رئیس گروه تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: در چنین دورانی امام صادق(ع) با طراحی و برنامه‌ریزی دقیق تلاش کرد تا فضای فکری جامعه را مدیریت کند.

وی گفت: یکی از برنامه‌های مهم این امام همام برای مبارزه با انحرافات فکری پاسخ به شبهاتی بود که غیر مسلمانان و دانشمندان مختلف در دین اسلام وارد می‌کردند.

الله‌اکبری عنوان کرد: در کنار اینها برخی از دانشمندان مسلمان در متون اسلامی و برداشت از آیات قرآن دچار یکسونگری بودند که امام صادق(ع) برای رفع این مشکل نیز گام‌های مثبتی برداشت.

وی افزود: حکومت بنی عباس برای پیشبرد اهداف خود به گروه‌های مختلف فکری میدان می‌داد تا افکار خود را ترویج دهند و امام صادق(ع) برای کنترل آفات این موضوع بسیار تلاش می‌کرد.

رئیس گروه تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: در این برهه تاریخی امام صادق(ع) نقشه‌ای طراحی و در واقع مهندسی می‌کند که بتواند اوضاع دینی را ساماندهی کند.

وی بیان کرد: در این دوران این امام بزرگوار تلاش می‌کند در کنار پاسخگویی به شبهات اسلام حقیقی را برای مردم تبیین کند.

الله‌اکبری افزود: اقدام بسیار تأثیرگذار امام صادق(ع) در این زمینه راه‌اندازی حوزه علمیه بود که موفق شد مطابق با نیازهای روز شاگردانی را در رشته‌های مختلف فقه، کلام، فلسفه و دیگر علوم تربیت کند.

وی گفت: در این حوزه علمیه رشته‌هایی درس داده می‌شد که پاسخگوی نیاز جامعه بود و شاگردان برجسته‌ای را امام صادق(ع) تربیت کرد که توانستند در جغرافیای وسیع حکومت اسلامی در آن دوران تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول