اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایتی تاریخی از تلاش‏های آیت‏الله مرعشی‏نجفی

درگیری و زندان، سهم عالم ربانی برای حفظ نسخ اسلامی

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت: آیت‏الله مرعشی‏نجفی برای حفظ نسخ خطی اسلامی با سرکنسولگری انگلیس درگیر شد و به زندان افتاد.

درگیری و زندان، سهم عالم ربانی برای حفظ نسخ اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام محمد‏ابراهیم سراج در جریان بازدید از کتابخانه آیت‏الله مرعشی نجفی و پایان طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که با اردوی زیارتی قم و جمکران همراه شد، اظهار داشت: این مجموعه با ارزش در سایه تلاش‏های آن مردم بزرگ به دست آمده است.

وی ادامه داد: طرح ضیافت اندیشه استادان از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با همکاری رئیس و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برگزار شد.

سراج اضافه کرد: حسن ختام این طرح فرهنگی، اردوی قم، زیارت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س)، حضور در مسجد جمکران و بازدید از کتابخانه آیت‏الله‏العظمی مرعشی‏نجفی بود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت:: این برنامه با استقبال خوب اساتید این مرکز آموزش عالی همراه شد.

به گفته وی، کتابخانه آیت‏الله مرعشی‏نجفی به عنوان بزرگترین کتابخانه نسخ خطی در ایران و سومین کتابخانه نسخ خطی جهان مطرح است. 

سراج تصریح کرد: از این رو، بازدید و کسب اطلاع از شاخص‏های این ذخیره عظیم علمی برای عموم مردم به ویژه دانشگاهیان، دانش‏پژوهان و محققان امری الزامی به نظر می‏رسد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بر لزوم ارزیابی اهمیت این کتابخانه از زوایای مختلف تاکید کرد.

وی با اشاره به دشواری‏های مرحوم آیت‏الله‏العظمی مرعشی‏نجفی در جمع‏آوری و صیانت از این مجموعه عظیم علمی خاطرنشان کرد: زحمات شبانه‏روزی و بی‏شائبه‏ای از سوی آن عالِم فقید در زمینه حفظ آثار غنی و ماندگار اسلامی انجام شده است.

سراج تصریح کرد: وی در عین فقر و تنگدستی دنیوی و با حذف وعده‏های غذایی روزانه خود با گرفتن روزه و اقامه نماز در مسیر جمع‏آوری این مجموعه ارزنده تلاش کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن اضافه کرد: از سویی دیگر مبارزه با عمال خارجی و استعمارگران چپاولگر ذخایر ایرانی و اسلامی در دستور کار این روحانی مبارز قرار داشت.

وی افزود: نمونه این مبارزات، درگیری با سرکنسولگری استعمارگر و روباه پیر، انگلیس بود که آیت‏الله مرعشی‏نجفی در پی آن به زندان افتاد.

سراج ادامه داد: اما آن عالِم ربّانی از تلاش‏های بی‏وقفه خود دست نکشید و عزم راسخش را برای جمع‏آوری و صیانت از نسخ خطی کهن اسلامی و ایرانی به کار گرفت.

بر اساس این گزارش، امروز کتابخانه آیت‏الله مرعشی‏نجفی دارای بیش از 250 هزار جلد کتاب چاپی و نزدیک به 37 هزار جلد نسخ خطی بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/ع20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول