اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

توسعه روابط فرهنگی موجب نزدیکی ملت‌ها می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر گسترش روابط فرهنگی ایران و چین گفت: در صورت گسترش روابط فرهنگی، ملت‌ها نیز به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند.

توسعه روابط فرهنگی موجب نزدیکی ملت‌ها می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس سازمان امور ادیان چین و هیئت همراه با اشاره به روابط گسترده اقتصادی میان دو کشور گفت: امیدواریم این روابط به مسائل فرهنگی نیز تسری یافته و ارتباطات فرهنگی میان دو ملت افزایش یابد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در صورت گسترش روابط فرهنگی، ملت‌ها نیز به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای علمی و آموزشی قم تصریح کرد: امیدواریم از این ظرفیت‌ها برای توسعه روابط میان ایران و چین استفاده بهینه صورت گیرد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ادامه داد: باید با افراطی‌گری در هر زمینه‌ای مقابله کرده و به وسیله برگزاری سمینارهای مشترک، اعزام اساتید و چاپ کتاب‌های متنوع در این مسیر گام برداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نگاه اسلام به حقوق بشر را مورد توجه قرار داد و افزود: اسلام به حقوق مسلمانان و غیر مسلمانان توجه ویژه‌ای داشته و این مسئله در عهدنامه امام اول شیعیان به مالک اشتر والی مصر دیده می‌شود که حضرت علی(ع) در این عهدنامه توصیه‌های خود را به وی ارائه کرده‌ و در آن بیان فرموده‌اند «ای مالک با مردم درست رفتار کن زیرا مردم دو دسته هستند، یا برادران دینی تو هستند یا در انسانیت با تو شریک هستند». این فرمان از شخصیتی بزرگ به نام امیرالمؤمنین(ع) صادر شده و تعصب دینی در آن دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: این پیام برای نوع بشر به دلیل خصوصیت انسان بودن ارزش قائل شده بنابراین حقوق مسلمانان در مکتب اعتدالی ما محترم شمرده می‌شود و حقوق سایر ادیان نیز در این میان دارای ارزش است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه امام چهارم شیعیان نیز رساله‌ای پیرامون حقوق از خود به یادگار گذاشته است گفت: حقوق همه طبقات جامعه در این رساله بیان و محترم شمرده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطر نشان کرد: گوهر همه ادیان شامل انسانیت، معنویت و صلح بوده و دعوت به این سه مورد دارای ارزش خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه ادیان دارای دو نوع الزامات هستند گفت: زندگی مسالمت‌آمیز با پیروان سایر مذاهب در عین پایبندی به افکار و عقاید دینی خود یا جنگ با سایر ادیان دو نوع از الزامات دینی هستند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری بیان کرد: خونریزی و جنگ با پیروان سایر مذاهب با عقاید مکتب اعتدالی ما در تضاد است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به افزایش آزادی‌های دینی در دهه‌های اخیر در چین ابراز کرد: این امر نشان‌دهنده افزایش تحمل افکار دیگران است به طوری که مسلمانان نماینده خود را در مجلس این کشور دارند.

وی با ابراز نگرانی در مورد مسلمانان منطقه سین کیانگ افزود: امیدواریم با حضور شما به عنوان وزیر ادیان چین در ایران این نگرانی‌ها برطرف شود زیرا یقین داریم که شما نیز مانند ما از مشکلاتی که برای مسلمانان به وجود می‌آید ناراحت هستید.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری خاطر نشان کرد: ما آماده همکاری در زمینه بازگرداندن آرامش به منطقه سین کیانگ هستیم هر چند از هیئت چینی انتظار داریم در مورد صحت اخبار منتشره از این منطقه اطلاعات لازم را در اختیار ما بگذارند.

وی با تاکید بر ادامه سفرهای متقابل علما و دانشمندان ایرانی و چینی به کشورهای یکدیگر گفت: حوزه علمیه قم ظرفیت بسیار بالایی دارد زیرا در طول تاریخ روحانیت شیعه همواره پیام صلح و دوستی را منتشر کرده و در محیطی آرام، نظرات دیگران را شنیده‌ است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع) افزود: این امام همام الگوی برجسته مناظره بین رهبران ادیان بوده و این مسئله نشان‌دهنده تحمل بالا و عقلانیت است.

وی افزود: چین کشور بزرگی بوده و دارای تاریخ عظیمی است به طوری که حتی پیامبر اسلام(ص) در روایتی می‌فرمایند «به دنبال علم باشید حتی اگر آن دانش در چین باشد».

آیت‌الله حسینی‌بوشهری بر ضرورت توجه به نفوذ غرب در مسائل منطقه‌ای تاکید و ابراز کرد: باید مراقب تحرکات غرب در کشورهای خود باشیم و نگذاریم آنها در امور داخلی ما دخالت کنند.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول