اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کمیسیون صنعت و معدن اتاق سنندج مطرح شد

واکاوی مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن کردستان

خبرگزاری فارس: در کمیسیون صنعت، معدن و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج بر بررسی و واکاوی مشکلات بخش صنعت و معدن استان به صورت بحث‌های تخصصی تاکید شد.

واکاوی مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج رئیس کمیسیون صنعت، معدن و سرمایه‌گذاری اتاق سنندج صبح امروز در این کمیسیون با اشاره به شرایط بحرانی اقتصاد کشور، گفت: در این شرایط بار اقتصادی به پارلمان بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی واگذار و رسالت اتاق سنگین‌تر شده است و کمیسیون صنعت نیز باید صدای بخش صنعت و معدن در انعکاس مسائل و مشکلات باشد.

کمال حسینی یکی از راه‌های حل مشکلات صنعت و صنعتگر را تمرکز روی بحث خوشه‌های کسب و کار عنوان کرد و مشکل اصلی واحدهای صنعتی که تمام شرایط فعالیت از جمله سرمایه، ساختمان و نیروی انسانی آزموده را دارند، ضعف مدیریتی دانست.

وی پیشنهاد کرد: با هدف معرفی خوشه‌های کسب و کار یکی از محورهای همایش حمایت از تولید ملی به این موضوع اختصاص داده شود.

تحریم‌های داخلی شدیدتر از تحریم‌های خارجی است

فاروق کیخسروی از اعضای کمیسیون تاریخچه‌ای از وضعیت صنعت در کشور ارائه داد و گفت: از قرن‌های پیش توجهی به توسعه اقتصادی استان کردستان نشده و با وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی که در استان وجود دارد، مجالی برای فعالیت اقتصادی در استان نبوده است.

وی یکی از شرایط اصلی رشد صنعت را ارتباط با دنیای خارج عنوان کرد و گفت: این ارتباط می‌تواند همان صادرات و واردات محصول، ماشین‌آلات و واردات مواد اولیه باشد که در حال حاضر مبادلات پولی با دنیای خارج دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به تحریم‌های خارجی، تصریح کرد: تحریم‌های داخلی شدیدتر از تحریم‌های خارجی است، بانک‌ها و عدم همکاری آن‌ها با بخش خصوصی به نوعی تحریم داخلی محسوب می‌شود.

به عقیده کیخسروی تولید و صنعت سرچشمه زندگی است و صنعتگر خلاق و مبتکر باید راهی برای خود پیدا کند و بخش خصوصی باید فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اشاره کرد و گفت: بخش دولتی باید مانند یک ناظر و مشاور در مسائل اقتصادی حضور داشته باشد و میدان را برای حضور بخش خصوصی آماده کند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق سنندج وضعیت اقتصاد و صنعت را ناامیدکننده دانست و گفت: اگر اقتصاد مملکت تاکنون توانسته خود را اداره کند به دلیل ثروت خداداد و بی‌حد نفتی کشور بوده است.

کیخسروی با تاکید در حفظ این ثروت، گفت: ما باید بتوانیم بدون اتکا به اقتصاد نفتی از راه کشاورزی، صنعت، خدمات و معدن مملکت را اداره کنیم و همچون چشمه‌ای از دل سنگ خارا راهی پیدا کنیم.

وی مهم‌ترین مسئله در تشویق سرمایه‌گذاری را ایجاد یک بانک اطلاعات اقتصادی دانست و گفت: البته اتاق به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و باید از امکانات دولتی، استانداری و ادارات اقتصادی استان استفاده شود.

مشکلات صنعت کردستان تخصصی‌تر بررسی شود

ایوب قادری از دیگر اعضای کمیسیون، درباره مشکلات صنعت گفت: باید برای تولید ابتدا در مورد کانال تامین مواد اولیه و کانال توزیع و بازار آن تحقیق شود و در نهایت شخصی تاثیرگذار روی بازار فروشنده است.

وی پیشنهاد راه‌اندازی یک صنعت پیشرو را ارائه داد و گفت: با این کار بقیه صنعت‌ها نیز به دنبال آن خواهند آمد.

قادری با اشاره به نقش مهم مدیریت گفت: مدیر باید احاطه و نظارت کامل بر بخش‌های مالی بازار و منابع انسانی داشته باشد.

وی به کمبود نیروی فنی و کثرت نیروی کار ساده اشاره کرد و گفت: در هر جلسه یک بحث تخصصی مثلاً در مورد یک شرکت و وسیله پیشرفت آن تحقیق شود.

هوشنگ صداقت از دیگر اعضای کمیسیون نیز گفت: باید با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت نیازهای بازار شناسایی و میزان مواد اولیه موردنیاز و ماشین‌آلات و در نهایت محل فروش محصولات تولیدی نیز تعیین شود.

یکی دیگر از اعضا کمیسیون در مورد خوشه‌های صنعتی گفت: هدف این خوشه‌ها افزایش قابلیت رقابتی میان واحدهای کوچک و متوسط است که اتاق در آگاه‌سازی و اعتمادسازی آن می‌تواند رسالت تاریخی داشته باشد.

به گفته محمدعبده ابطحی، کار اصلی خوشه‌ها اعتمادسازی و از جمله راه‌های آن سفرها و بازدیدهای مشترک از نمایشگاه‌ها و سپس شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و حضور در بازارهای خارجی است.

وی پیشنهاد کرد: یک همایش کاربردی صرفاً با هدف آگاه‌سازی مدیران استان و نمایندگان بخش‌های خصوصی برگزار شود و متولیان بخش خوشه‌های صنعتی پروژه‌های انجام شده و دستاوردهای آن را ارائه دهند و این قدمی برای همایش‌های بعدی باشد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول