اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان:

4 هزار اثر تاریخی در سیستان‌وبلوچستان شناسایی شده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌‌وبلوچستان گفت: در کل استان سیستان‌وبلوچستان بیش از 4 هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از هزار و 600 اثر به ثبت رسیده است.

4 هزار اثر تاریخی در سیستان‌وبلوچستان شناسایی شده است

حسنعلی شهرکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: در کل استان تقریباً بیش از 4 هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از یک هزار و 600 اثر آن ثبت که در بین این آثار برخی نیز ثبت جهانی شده‌اند.

وی افزود: در بین آثار تاریخی برخی مانند کوه خواجه، قلعه بمپور و... دارای ارزش جهانی بوده به طوری که ثبت جهانی نیز شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: شهرستان زاهدان از قدمت چندانی برخوردار نیست و حدوداً قدمت آن به 90 سال قبل می‌رسد، اما آثاری مانند ساختمان دادگستری، ساختمان بسیج، حوزه پست و ارتباطات از مناطق قدیمی شهر زاهدان به شمار می‌روند.

شهرکی ادامه داد: قبرستان هفتاد ملا در شهرستان زاهدان و شهربانی، گمرک سابق، پست سابق و راه آهن در میرجاوه جزو آثار تاریخی هستند.

این مسئول به اهمیت شهر سوخته اشاره کرد و گفت: اهمیت این شهر به دلیل تمدن آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌‌وبلوچستان افزود: شهر سوخته دارای بنای خشتی و گلی است که قدمت آن به 5 هزار و 200 سال قبل بازمی‌گردد.

شهرکی تصریح کرد: شهر سوخته، شهر پیشرفته‌ایی است به طوری که در زمینه پویا نمایی و انیمیشن می‌توان اولین آثار را به شهر سوخته نسبت داد.

وی گفت: قدمت کوه خواجه نیز مربوط به دوره ساسانی و اشکانی است که دارای معماری با ارزشی بوده و امسال دومین سالی است که متخصصان بر اساس مطالعات انحام شده مرمت آن را انحام می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان ابراز داشت: قدمت قلعه بمپور به 100 سال قبل می‌رسد که از لحاظ ارتفاعی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

شهرکی به مشاهیر دوره معاصر استان اشاره کرد و افزود: آیت‌الله سیستانی از سادات سیستان و متعلق به شهرستان زهک بوده و در حال حاضر در نجف اشرف حضور دارند.

وی ادامه داد: شهید مطهری نیز اصالتاً سیستانی هستند و پدر ایشان هم سیستانی بوده که این یکی از افتخارات استان ما است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان به علمای قدیمی استان اشاره کرد و متذکر شد: محمدبن وصیف سیستانی، اولین کسی بود که شعر را به زبان فارسی سروده است، یعقوب لیث صفاری هم یکی دیگر از مفاخر منطقه سیستان است.

شهری اذعان داشت: استان سیستان‌وبلوچستان از استان‌هایی است که در زمینه آثار تاریخی بسیار غنی بوده و در این زمینه بسیاری از جهانگردان و توریست‌ها را به سمت خود جذب کرده است نمونه‌ایی از این آثار می‌توان به شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، قلعه بمپور، قلعه ناصریه و... را نام برد.

انتهای پیام/ن20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول