اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌غربی:

برخی از آثار تاریخی به شکل مناسبی معرفی نشده‌اند

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برخی از آثار تاریخی با وجود اهمیت بالا و ارزش‌های معنوی زیاد هنوز به شکل مناسبی به مردم معرفی نشده‌اند.

برخی از آثار تاریخی به شکل مناسبی معرفی نشده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، وحید جلال‌زاده عصر امروز در بازدید از روند مرمت و بازسازی بناهای فرهنگی و تاریخی ارومیه، اظهار داشت: در راستای معرفی آثار تاریخی استان به مردم می‌توان با استفاده از راهنمایان گردشگری این نوع آثار را به مردم بومی و گردشگران خارج استان معرفی کرد.

وی افزود: آذربایجان‌غربی دارای ظرفیت‌های زیادی در بخش میراث فرهنگی و گردشگری است که لازم است مسئولان دستگاه‌های ذیربط این ظرفیت‌ها را شناسایی و معرفی کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه بر لزوم شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری تاریخی و طبیعی استان تاکید کرد.

جلال‌زاده اضافه کرد: احیای آثار تاریخی فاخر و ارزشمند ارومیه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است چرا که احیای آثار تاریخی می‌تواند بر روند نگهداری آنها و حضور گردشگران در این اماکن تاثیرگذار باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: روند بازسازی و مرمت مجموعه آثار تاریخی ارومیه رضایت‌بخش است.

وی افزود: اقدامات خوبی برای احیا‌ء و مرمت مسجد جامع، حمام اتحادیه، سه‌گنبد و بازار ارومیه انجام گرفته است که با تخصیص اعتبارات لازم به زودی تکمیل و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

استاندار آذربایجان‌غربی به همراه مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از بناهای تاریخی سه‌گنبد، حمام قدیمی اتحادیه، بازار قدیمی ارومیه، سرای حاج ابراهیم و شجاع‌الدوله واقع در بازار قدیمی ارومیه، مسجد جامع، مدرسه تاریخی هدایت بازدید و روند مرمت و ساماندهی این آثار را مورد بررسی قرار داد.

گفتنی است سه‌ گنبد یکی از بناهای باقی مانده از دوران سلجوقی است که به شکل استوانه با دو نوع مصالح سنگ و آجر ساخته شده و در قسمت جنوب شرقی شهر ارومیه قرار گرفته است، از جمله مرمت و حفاظت‌های انجام شده توسط سازمان میراث فرهنگی برای این بنا می‌توان به عایق‌کاری و اجرای آجر فرش پشت بام، بندکشی کامل نمای آجر مقبره، احیای پوشش از بین رفته سردابه و محوطه‌سازی و اجرای سنگ فرش به صورت قلوه‌چین اشاره کرد.

حمام تاریخی اتحادیه نیز در بافت قدیم شهر ارومیه و در کنار بازار قدیمی این شهر قرار گرفته است. این حمام بر طبق کتیبه‌ای که در ساقه داخلی گنبد قرار دارد در سال 1335 ه.ق ( دوره قاجاریه) و توسط معمار معروف آن دوره به نام معمار علی اشرف ساخته شده است. زیرسازی، ایزولاسیون، سبک‌سازی و آجرفرش پشت‌بام، کف‌‌سازی و مرمت گنبدهای داخل حمام، سنگفرش حیاط‌ها و اجرای کاشی سنتی دیوارها از جمله اقداماتی است که برای مرمت این بنای تاریخی انجام گرفته است.

بازار تاریخی ارومیه که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است در مجموعه بافت قدیمی و در گوشه جنوب شرقی شهر قرار دارد. این بازار همراه با تغییر شیوه زندگی دستخوش تغییرات زیادی شده است. قدیمی‌ترین بخش‌های باقی مانده آن به دوره صفویه به بعد تعلق دارد به ویژه حمام‌های آن که متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است. احیای طاق و گنبدها، مرمت نمای آجری راسته، احیای نمای داخلی تیمچه، بازسازی جداره ورودی و نمای بازار ارومیه از جمله برنامه‌های مرمتی این بازار است.

مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر محسوب می‌شود. اجرای نورپردازی و تخریب الحاقات ضلع شرقی، احیای حجره‌ها و سردر ورودی از عملیات مرمتی است که در دستور کار معاونت میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی قرار دارد.

مدرسه تاریخی هدایت یکی دیگر از خانه‌های قدیمی شهر ارومیه است که به مدرسه قدیمی هدایت مشهور است این بنا در بافت متراکم و مسکونی و در ضلع غربی خیابان امام در کوچه مهر یا همان امیرنظمی سابق احداث شده است با توجه به نوع مصالح، فرم معماری و تاریخ، احداث آن به سال 1303 و قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول