اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور:

مجوز استخدام 2 هزار مربی حق‌التدریس دریافت شد / ابلاغ جذب مهرماه

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اعلام کرد: مجوز استخدام دو هزار نفر از مربیان حق‌التدریس را دریافت کردیم.

مجوز استخدام 2 هزار مربی حق‌التدریس دریافت شد / ابلاغ جذب مهرماه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کوروش پرند در نشست خبری در مرکز فنی‌و حرفه‌ای شماره 2 مازندران اظهار داشت:‌ در حال طراحی یک نظام مهارتی در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی به دو حوزه آموزش‌های مهارتی رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شود، متذکر شد: ‌آموزش مهارتی غیررسمی کوتاه مدت بوده و منطبق با نیاز بازار کار است و منتج به گرفتن گواهینامه می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه سازمان فنی‌و حرفه‌ای کشور متولی آموزش‌های غیر مهارتی است، گفت: حدود 800 هزار دانش‌آموز در حوزه کار و دانش و فنی‌ و حرفه‌ای در آموزش و پرورش داریم.

برگزاری کارشناسی ارشد دوره مهارتی از مهرماه

وی با بیان اینکه در حوزه دانشگاه 400 هزار دانشجو در بیش از 900 مرکز دانشگاهی علمی کاربردی داریم، اضافه کرد:‌ از ابتدای مهرماه امسال در مقطع کارشناسی ارشد نیز دوره مهارتی برگزار می‌کنیم که از آن با عنوان مهندسی فناوری ارشد نام برده و توسط دانشگاه علمی کاربردی انجام می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 200 هزار دانشجوی فنی‌و حرفه‌ای در بیش از 50 رشته مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد:‌ در حال حاضر نظام جامع مهارت و فناوری، نقشه راه سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها است.

 70 درصد آموزش‌ها نظری است

وی با اشاره به اینکه نظام جامع مهارت و فناوری دارای سه زیر نظام است، گفت:‌ آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت احراز اشتغال و نظام صلاحیت فردی سه زیر نظام، نظام جامع مهارت و فناوری است.

پرند با بیان اینکه تصحیح هرم دانشجویی کشور برای نخستین بار در نظام آموزش مهارت و فناوری اتفاق افتاد، یادآور شد: 70 درصد از دانشجویان در آموزش‌های نظری بوده و کمتر از 30 درصد در حوزه آموزش‌های مهارت هستند و در یک برنامه پنج ساله به نحوی طراحی شده که بین آموزش نظری و مهارتی در کشور نقطع تعادل ایجاد شود.

اجرای سطوح تکمیلی بین تحصیلی از نیمه دوم امسال

وی با اشاره به اینکه تقریبا 66 درصد دانشجویان در حوزه کارشناسی و کمتر از 21 درصد در حوزه کاردانی مشغول به تحصیل هستند، افزود: در این نقشه راه سعی بر این است تا نسبت سه به یک دانشجویان مقطع کارشناسی نسبت به کاردانی، تصحیح شده و به سمت تربیت تکنسین‌های مورد نیاز کشور برویم.

پرند با بیان اینکه دوره تکمیلی بین سطوح تحصیلی از نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود، اظهار داشت:‌ در حال حاضر در 15 رشته مهارتی، دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی طراحی شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: سطوح بین تحصیلی دوره‌هایی هستند که ارتباط مستقیم دانشگاه علمی کاربردی و فنی‌و حرفه‌ای کشور را شکل می‌دهد و برای نخستین بار ارتباط بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی مهارتی پس از دانشگاه را تشکیل می‌دهد.

 نظام صلاحیت حرفه‌ای به دولت فرستاده شد

وی ادامه داد: نظام صلاحیت حرفه‌ای طراحی شده و برای مراحل اجرایی به هیئت دولت فرستاده شده است.

پرند با بیان اینکه در حال طراحی نظام شرایط احراز اشتغال هستیم، گفت:‌ این نظام تا دو ماه آینده طراحی می‌شود و آن را برای تصویب به مراجع مرتبط می‌فرستیم.

وی متذکر شد:‌ در نظام جامع مهارت فناوری، ارتباط بین نیاز بازار کار و آموزش از طریق صلاحیت حرفه‌ای اتفاق می‌افتد.

پرند با بیان اینکه تمام رشته‌هایی که در حوزه مهارتی آموزش می‌دهیم بر اساس نیاز بازار کار و تغییرات جدید فناوری طراحی می‌شوند، افزود:‌ پودمان‌های ما 70 درصد عملی و 30 درصد نظری است.

وی تصریح کرد: سند راهبردی مهارت و فناوری در هشت راهبرد، 27 سیاست و بیش از 250 برنامه عملیاتی است.

پرند اظهار داشت: امسال را سال طراحی و استقرار نظام جامع مهارت و فناوری می‌دانیم.

راه‌اندازی آموزش مجازی از مهرماه

رئیس سازمان فنی‌و حرفه‌ای کشور متذکر شد:‌ اعتقاد دارم یک کشور زمانی در حوزه مهارتی موفق است که برای کودکان سه تا هفت ساله برنامه‌ریزی مهارتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اساسی فنی‌و حرفه‌ای کشور، استفاده از تکنولوژی جدید آموزشی است، گفت: آموزش مجازی و شبیه‌سازی شده یکی از این تکنولوژی‌ها است که برای نخستین بار در کشور در حال برنامه‌ریزی هستیم و آموزش مجازی از ابتدای مهرماه راه‌اندازی می‌شود.

پرند با اشاره به بیش از شش هزار مربی حق‌التدریس در کشور داریم که یکی از مشکلات ما این بود که این مربیان ضمانت شغلی نداشتند، ادامه داد: هیئت دولت مصوب کرده که مربیان حق‌التدرس فنی‌و حرفه‌ای کشور تغییر وضعیت پیدا کنند و به صورت تمام وقت به سازمان محول شوند.

ابلاغ جذب مربیان حق‌التدریس در مهرماه

وی با بیان اینکه مجوز استخدام دو هزار نفر از مربیان حق‌التدریس را دریافت کردیم، متذکر شد: طی دو هفته گذشته شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر جذب چهار هزار و 800 مربی سازمان فنی‌و حرفه‌ای را تایید کرد و تصور بر این است که این مصوبه تا ابتدای مهرماه توسط مجلس ابلاغ شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در مازندران تاکید و برنامه‌ریزی برای آموزش‌های کشاورزی و شیلات داریم، بیان داشت: مازندران به همراه گلستان و گیلان کمیته‌ای تشکیل دهند تا برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه آموزش‌های کشاورزی انجام شود.

انتهای پیام/و10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول