اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چرایی افزایش جرائم رایانه‌ای در گزارش فارس بررسی شد

امنیت مطلق در سیستم‌های رایانه‌ای ادارات وجود ندارد / چرا کسی نظارت نمی‌کند!

خبرگزاری فارس: مبارزه موثر با جرائم رایانه‌ای تنها بر پایه شناخت درست شیوه‌های ارتکاب جرم و ارتقای سطح دانش ماموران‌ کشف جرم امکان‌پذیر است.

امنیت مطلق در سیستم‌های رایانه‌ای ادارات وجود ندارد / چرا کسی نظارت نمی‌کند!

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سیستم‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه‌ای به شیوه‌های مختلفی در معرض خطر قرار می‌گیرند لذا باید تدابیر متنوعی برای حفاظت‌ از سیستم‌های رایانه‌ای در مقابل حملات احتمالی اتخاذ شود که از آن جمله می‌توان به تدابیر حفاظت فیزیکی از رایانه و تجهیزات مربوط به آن در مقابل حوادث و حملات احتمالی اشاره کرد.

با توجه به اینکه بیشتر حملات مالی رایانه‌ای به وسیله کارکنان ادارات و موسسات‌ دولتی و غیردولتی صورت می‌گیرد، اتخاذ تدابیر حفاظت کارکنان که افراد مجاز به کار با سیستم‌های رایانه‌ای را زیر پوشش قرار می‌دهد، ضروری است.

تقویت تدابیر حفاظت‌ ارتباطات که اطلاعات انتقال داده شده از یک سیستم به سیستم دیگر از طریق اتصال به شبکه‌ را در بر‌‌می‌گیرد و نیز تدابیر حفاظت عملیات که با شناسایی اطلاعاتی که مجرمان در صدد دستیابی به آن هستند و شناخت روش‌های احتمالی کسب اطلاعات، اقدامات لازم را جهت مقابله با عملی‌شدن روش‌های احتمالی ارائه می‌دهد، مهم است.

امنیت مطلق در سیستم‌های رایانه‌ای وجود ندارد و همواره با دستیابی افراد به شیوه‌های نوین ارتکاب جرم کلاه‌برداری در محیط سیستم‌های رایانه‌ای، اتخاذ تدابیر امنیتی متناسب با این شیوه‌ها ضرورت دارد زیرا تنوع گسترده شیوه‌های ارتکاب این جرم‌ مانع از وضع تدابیری می‌شود که بتوان تمامی آنها را زیرپوشش قرار داد برای همین مبارزه موثر و منسجم با این جرم تنها بر پایه شناخت درست شیوه‌های ارتکاب جرم امکان‌پذیر است.

با توجه به اینکه در فضای سایبر اصل بر ناشناختگی است در اکثر موارد کشف و تعقیب جرایم ارتکابی و اعمال مجازات مجرمان چه در سطح ملی و چه در سطح فراملی با چالش‌های فراوانی روبروست که در این راستا باید آموزش و ارتقای سطح دانش ماموران‌ کشف جرم در زمینه کشف جرایم ارتکابی در فضای سایبر و تقویت همکاری‌های‌ بین‌المللی در سطوح مختلف طراحی سیستم‌های امنیتی فراملی مورد تاکید بیشتری قرار گیرد.

*ارتکاب جرایم رایانه‌ای رو به افزایش است

در جلسه رسیدگی به پرونده‌های فتا و آشنایی با جرایم رایانه‌ای که با حضور مسئولان دادگستری و نیروی انتظامی آذربایجان‌غربی برگزار شد، معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان‌غربی با بیان اینکه وقوع جرایم رایانه‌ای در سطح کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی رو به افزایش است، اظهار داشت: بیشتر کاربران رایانه و اینترنت در کشور جوانان، نوجوانان و افراد کم‌تجربه هستند که مورد سوء‌استفاده‌های جنسی، مالی و هتک حرمت قرار می‌گیرند.

پرویز علی‌زاده ارائه آموزش را مهم‌ترین راه مقابله با جرایم رایانه‌ای دانست و تصریح کرد: بدون بکارگیری اقدامات پیشگیرانه و ارائه آموزش از سوی متولیان امر و ارگان‌ها در آینده با مشکلات جدی در این زمینه روبرو می‌شویم.

علی‌زاده با بیان اینکه دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها و داده‌های رایانه‌ای از طریق نفوذ به کارت‌های بانکی با 33 درصد، بیشترین آمار ارتکاب این گونه جرایم را شامل می‌شود، گفت: هتک حرمت و نشر اخاذی 30 درصد، کلاهبرداری رایانه‌ای 16 درصد، تخریب داده‌های رایانه‌ای توسط موساد شش درصد و تکثیر غیرمجاز اطلاعات رایانه‌ای و سایر موارد رایانه‌‌ای 10 درصد هستند.

وی با اشاره به افزایش فحشای اینترنتی، مشتری‌یابی و هرزه‌نگاری در اینترنت، ادامه داد: امروزه اینترنت به عنوان ابزاری برای خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق و همسریابی از طریق چت تبدیل شده است.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم آذربایجان‌غربی با تاکید بر ساماندهی کافی‌نت‌ها ‌و مراکز رایانه‌ای گفت: تشکیل کارگروه تخصصی از طریق پیامک، ارائه مجوز به سایت‌های فعال و افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها، ارگان‌ها و نهادهای پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای در حال حاضر مهم‌ترین عامل مبارزه با این جرایم است.

* عدم ساماندهی کافی‌نت‌ها و کاربران موجب رشد سریع وقوع جرائم رایانه‌ای است

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: بیشترین آمار جرم از طریق رایانه‌ها در سطح کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی، در زمینه نفوذ مجرمان به کارت‌های بانکی افراد است.

حسن کوره‌بلاغی عدم آگاهی افراد را عامل اصلی نفوذ هکرها به حساب شخصی افراد دانست و افزود: امروزه بیشتر مبادلات بانکی و پرداخت صورت حساب افراد به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد، برای همین باید اطلاع‌رسانی‌ و آموزش‌های لازم در این زمینه به افراد ارائه شود.

وی با بیان اینکه با وجود عملکرد جدی مسئولان و پلیس در زمینه برخورد با جرائم رایانه‌ای، این آمار روز به روز در حال افزایش است، گفت: در سال 89، میزان وقوع جرم در این زمینه 15 فقره گزارش شده است، در سال 90، این میزان به 35 فقره و در چهار ماهه اول سال جاری به 43 فقره افزایش یافته است.

کوره‌بلاغی دلیل رشد سریع وقوع جرائم رایانه‌ای در استان را عدم ساماندهی کافی‌نت‌ها و کاربران دانست و گفت: در آذربایجان‌غربی در زمینه آموزش و مقابله با این‌گونه جرائم فعالیت‌های جدی صورت نگرفته و نیروهای متخصص در این حوزه کم است.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در حوزه آموزش و اطلاع‌ر‌سانی باید به طور جدی کار شود، گفت: در استان ما هکرهای ملی و بین‌المللی وجود دارد که افزایش آگاهی در این حوزه جدی است.

* سایت‌های بدون مجوز باید تا پایان شهریور ماه اقدام به دریافت مجوز کنند

رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل ارشاد استان اظهار داشت: تا سال گذشته 90، برخورد جدی و قانونی با سایت‌ها و وبلاگ‌های غیرقانونی وجود نداشت در صورتی که از امسال مصوبه مجلس در ارتباط با سایت‌ها مانند نشریات اجرا می‌شود.

امید سیاح با بیان اینکه در استان تنها شش سایت با اخذ مجوز رسمی از سازمان فرهنگ و ارشاد فعالیت می کند، افزود: تا پایان شهریور ماه امسال افرادی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند باید برای دریافت مجوز و سازماندهی سایت خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: سایت‌ها نشریه الکترونیکی محسوب می‌شوند و با سایت‌های متخلف و بدون مجوز به طریق قانونی برخورد می‌شود.

سیاح با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی سایت‌های غیرقانونی را شناسایی و اقدام به فیلترکردن آنها می‌کند.

رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل ارشاد استان جرم‌انگاری رفتارهای مجرمانه به عنوان آخرین حربه علیه هنجارشکنان مورد توجه‌ جرم‌شناسان قرار می‌گیرد، ابراز داشت: تدابیر کیفری به عنوان ابزاری سرکوب‌گر آخرین راهکار مقابله با وقوع جرم است و صرف جرم‌انگاری و تعیین ضمانت اجرای‌ کیفری کافی نیست و تدابیر کیفری در صورتی در مقابله با جرم موثر است که امکان کشف و تعقیب جرم و مجازات مجرم وجود داشته باشد.

* ارائه آموزش مقابله با جرایم رایانه‌ای ضروری است

دادستان ارومیه با بیان اینکه با عمومی‌شدن تکنولوژی اطلاعات، ارتباطات و رسانه‌ها در جامعه ارتکاب جرایم از طریق اینترنت بیشتر می‌شود،‌ اظهار داشت: متولیان مقابله با جرایم رایانه‌ای باید تحت آموزش جدی قرار بگیرند و پلیس، مقامات قضایی و رسانه‌ها باید الکترونیکی شوند و در این راه از مجرمان یک گام جلوتر باشند.

امامعلی بقائی با بیان اینکه امروزه زندگی در فضای مجازی به یک امر اجتناب‌ناپذیر مبدل شده است، افزود: ارائه آموزش به مردم و به خصوص والدین به منظور کنترل فرزندان باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه همه سایت‌های فعال در استان باید تنها با اخذ مجوز از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعالیت کنند، ادامه داد: ارگان‌های ذی‌ربط در ارائه مجوز به افراد برای راه‌اندازی سایت دقت نظر داشته باشند.

بقائی ادامه داد: ارائه آموزش از طریق رسانه‌های گروهی و ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی به منظور آگاهی عموم از پیامدهای ارتکاب جرائم رایانه‌ای به مردم و ساماندهی کافی‌نت‌های غیرمجاز و قانون‌مند کردن آنها باید در دستور کار وزارت ارشاد، دادگستری و نیروی انتظامی استان قرار گیرد.

دادستان ارومیه بر تشکیل کارگروه تخصصی زیر نظر کارشناسان رایانه‌ای در این زمینه تاکید کرد و گفت: حضور کارشناسان رایانه‌ای از همه ادارات و ارگان‌ها، شرکت مخابرات استان و نمایندگی ایرانسل در این کارگروه به منظور ارائه آموزش‌های همگانی و تخصصی ضروری است.

گزارش از زینب امان‌زاده

انتهای پیام/ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول