اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی شورای هیئت‌های مذهبی قم:

اجلاس نم فرصت مناسبی برای تعاملات فرهنگی است

خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای هیئت‌های مذهبی قم گفت: حضور بیش از 120 کشور در اجلاس نم در تهران فرصت مناسبی برای تعاملات فرهنگی میان ملل مختلف است.

اجلاس نم فرصت مناسبی برای تعاملات فرهنگی است

محمدجواد آل‌احمد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برگزاری اجلاس «نم» در ایران اظهار کرد: گردهمایی بزرگی که اکنون در تهران صورت گرفته علاوه بر ارتباطات سیاسی زمینه تعاملات فرهنگی را نیز بین کشورها به ویژه ملل مسلمان فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه تعاملات فرهنگی جزو جدایی‌ناپذیر ارتباط میان کشورها محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر قدرت‌های استعماری سعی در تهاجم فرهنگی و استیلای معنوی بر سایر ملل را دارند به همین دلیل کشورهای جنبش عدم تعهد می‌توانند از پیمان میان خود نهایت بهره را برده و علاوه بر سیاست، توسعه فرهنگی و ارتباط معنوی میان خود را نیز افزایش دهند.

سخنگوی شورای هیئت‌های مذهبی قم افزود: عضویت بیش از 120 کشور در جنبش عدم تعهد گویای این واقعیت است که این دولت‌ها و مردمشان نمی‌خواهند زیر سلطه هیچ ابرقدرتی باشند به همین دلیل باید ظرفیت بالای این عدم تعهد به قدرت‌ها را در رویکرد مناسب به کار گرفت که یکی از آنها توسعه روابط فرهنگی است.

وی ادامه داد: اجلاس تهران در مقایسه با سایر نشست‌های کشورهای عدم تعهد دارای ویژگی‌های خاصی است، زیرا سران بسیاری از کشورهای عضو به ایران سفر کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده اهمیت والای ایران در مناسبات جهانی و منطقه‌ای است، بنابراین با قدر دانستن این فرصت باید زمینه تعاملات فرهنگی نیز بیش از گذشته فراهم شود.

آل‌احمد افزود: قم پایگاه تشیع و ام‌القرای جهان اسلام است و در میان کشورهای غیر متعهد نیز ملل مسلمان وجود دارند بنابراین باید زمینه ارتباط میان هیئت‌های اعزامی از این کشورها با قم و سفر آنها به شهر کریمه اهل بیت(ع) فراهم شود.

سخنگوی شورای هیئت‌های مذهبی قم سفر مسلمانان کشورهای مختلف به قم را عاملی مستحکم در ایجاد رابطه متقابل میان مردم هم‌کیش در سراسر جهان دانست و گفت: آشنایی با آداب و رسوم مختلف، آگاهی از عقاید مذاهب گوناگون و جلوگیری از بروز تفرقه و تأثیر نقشه‌های دشمنان مبنی بر جدا کردن فرقه‌های مختلف مسلمان رهاورد چنین سفرهایی خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران اکنون در کانون توجه جهانیان قرار گرفته و مهم‌ترین اخبار روز دنیا از تهران مخابره می‌شوند بنابراین باید فرصت به دست آمده را غنیمت شمرد به همین دلیل قم و به ویژه هیئت‌های مذهبی این شهر آمادگی دارند تا از هیئت‌های فرهنگی خارجی حاضر در تهران در قم نیز استقبال کرده و گوشه‌هایی از تمدن و فرهنگ مذهبی و دینی این سرزمین را به آنها معرفی کنند.

آل‌احمد با اشاره به علاقه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان برای آشنایی با فرهنگ دینی موجود در ایران بیان داشت: هیئت‌های فرهنگی کشورهای غیرمسلمان نیز می‌توانند با حضور در قم از ظرفیت‌های موجود در خصوص تبادل فرهنگی و مذهبی آگاهی یافته و آشنایی بیشتری با تمدن عظیم اسلامی نیز پیدا کنند.

سخنگوی شورای هیئت‌های مذهبی قم خاطر نشان کرد: هیئت‌های مذهبی به ویژه در قم ظرفیت بالایی در زمینه انتقال فرهنگی و شیوه‌های نوین این امر داشته و معرفی آنها به دیگر کشورها علاوه بر تحقق صدور فرهنگ اسلامی ـ ایرانی به سرتاسر جهان اعضای این هیئت‌ها را نیز با ظرفیت‌های موجود در کشورهای خارجی آشنا می‌کند.

وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی قم در طول سال‌های گذشته به ویژه چند ساله اخیر فعالیت‌های چشمگیری در جذب جوانان و سایر اقشار جامعه به برنامه‌های مذهبی و فرهنگی داشته و عامل مهمی در گسترش فرهنگ دینی محسوب می‌شوند بنابراین حضور هیئت‌های فرهنگی یا احتمالاً مذهبی سایر کشورها در قم فرصت مغتنمی برای این هیئت‌ها محسوب می‌شود تا این بار در ابعاد بین‌المللی به نشر فرهنگ ناب اهل بیت(ع) بپردازند.

آل‌احمد با اشاره به تلاش غربی‌ها طی ماه‌های اخیر برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران اسلامی گفت: آنها به خیال خود با تحریم‌های اقتصادی می‌خواستند که نشان دهند ایران اسلامی کشوری منزوی است، اما حضور گسترده سران کشورها در اجلاس نشان‌دهنده دیپلماسی فعال ایران بود و با این اجلاس کمر تحریم‌های غرب علیه ایران اسلامی شکست.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول