اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان قم:

احداث پارک ثامن‌الائمه سرانه فضای سبز قم را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه احداث پارک جنگلی ثامن‌الائمه سرانه فضای سبز استان را افزایش می‌دهد گفت: با اجرای این پروژه سرانه فضای جنگلی استان از 800 هکتار به 1200 هکتار افزایش می‌یابد.

احداث پارک ثامن‌الائمه سرانه فضای سبز قم را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم احمد عفتان در مراسم آغاز عملیات اجرایی هم‌زمان پارک جنگلی ثامن‌الائمه(ع) و پارک موزه دفاع مقدس که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: احداث پارک جنگلی ثامن‌الائمه(ع) از محل اعتبارات سفر رهبری در سال 89 تصویب شده است.

وی با تاکید بر اینکه در جریان سفر مقام معظم رهبری سه پروژه به مسئولیت اداره کل منابع طبیعی استان تصویب شد تصریح کرد: یکی از پروژه‌ها عملیات آبخیزداری از محل اعتبارات ملی بود که در همین راستا عملیات 45 سازه عمرانی در دو بخش خلجستان و منطقه حوزه بالادست شهر پردیسان به منظور کنترل سیل آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اظهار کرد: این پروژه‌ها تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

عفتان با تاکید بر اینکه عملیات بیابان‌زدایی به مساحت 448 هکتار و با اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان از محل اعتبارات سازمان مراتع و جنگل‌های کشور به طور کامل انجام گرفت تصریح کرد: این پروژه در مرحله آبیاری و حفاظت قرار دارد و در مناطقی که محل حرکت ریزگردها به سمت استان است در حال اجراست.

وی اضافه کرد: در توسعه فضای شهری کمبود داشتیم و به همین دلیل سه سال پیش مطالعاتی اجمالی صورت گرفت و در نهایت احداث پارک جنگلی ثامن‌الائمه(ع) پیشنهاد شد که این طرح در سفر پربرکت مقام معظم رهبری به تصویب رسید.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه ایجاد و حفاظت از درختان و جنگل‌ها تصریح کرد: هم‌جواری با مناطق بیابانی، کمی بارندگی سالانه و وزش بادهای گرم در طول فصل خشک از مهم‌ترین ویژگی‌های اقلیم استان است.

عفتان با تاکید بر اینکه سرانه فضای سبز در استان قم 40 مترمربع به ازای هر نفر است خاطر نشان کرد: سرانه فضای سبز در کشور 2000 مترمربع برای هر نفر است.

وی با اشاره به اینکه 36 دهم درصد از سطح استان قم را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند خاطر نشان کرد: وسعت فضای سبز جنگلی دست کاشت در استان قم حدود 4 هزار و 150 هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با تاکید بر اینکه به دلیل توسعه شهرنشینی و گسترش فضاهای شهری و صنعتی باید به فکر افزایش سرانه فضای سبز بود تصریح کرد: نقش گیاهان در جذب گازکربنیک هوا، مقابله با پدیده گرد و غبار، تعدیل دما، کنترل آلودگی‌های صوتی، جلوگیری از جریان هرز آب‌های سطحی و تغذیه آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، جذب توریسم و اثرات اقتصادی، جلوگیری از رانش زمین، جلوگیری از وقوع بهمن در اراضی شیب‌دار و جذب پرتوهای مادون قرمز و ماورای بنفش خورشید از مهم‌ترین دلایل ضرورت افزایش سرانه فضای سبز است.

وی یکی از اهداف طرح احداث پارک جنگلی ثامن‌الائمه(ع) را افزایش 11 درصدی رطوبت درون فضاهای سبز نسبت به فضاهای خارج از آن دانست و تصریح کرد: استفاده مطلوب و بهینه از عرصه، توسعه پارک‌های جنگلی دست کاشت استان به میزان 50 درصد، افزایش سرانه فضای سبز جنگلی استان مقدس قم به میزان 10 درصد وضع موجود، ایجاد منطقه تفرجگاهی و فرهنگی تفریحی برای مجاورین حضرت معصومه (س) و زائرین حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) و تعادل بین پارک‌های داخل شهری و برون شهری و توزیع جمعیت بین آنها بخش دیگری از مهم‌ترین اهداف احداث پارک جنگلی ثامن‌الائمه(ع) است.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه قسمتی از آب مصارف بهداشتی پارک توسط شرکت آب و فاضلاب تأمین می‌شود خاطر نشان کرد: مبلغ توافق شده بدین منظور حدود 1600 میلیون ریال است که شامل هزینه‌های حق انشعاب، لوله‌گذاری و هزینه نصب کنتور است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول