اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک نویسنده و شاعر اصفهانی:

حضور بانوان شاعر لازمه جامعه شعری است

خبرگزاری فارس: یک نویسنده و شاعر گفت: طبع لطیف و بی‌نظیر بانوان شاعر و ترانه‌سرایان نقش موثری در پیشرفت شعر نو دارد و حضور بانوان شاعر لازمه جامعه شعری است.

حضور بانوان شاعر لازمه جامعه شعری است

مسعود انصاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: شعر قوی‌ترین و کارآمدترین ابزار ارتباطی با کودکان است که می‌توان از این طریق آموزه‌های دینی را به کودکان آموزش داد و با تداعی مفاهیم، این آموخته‌ها را در ذهن فرزندان ماندگار کرد.

وی افزود: شاعران کودک توجه داشته باشند که مخاطب آنها یعنی کودکان در همه حال آماده پذیرش هر نوع آموزه ‌هستند به همین علت برای ارتباط با آنها و تأثیرگذاری لازم به این ظرافت‌ها دقت کافی داشته باشند.

این نویسنده و شاعر با اشاره به اینکه شعر نسل جوان امروز بیش از حد رئالیست شده است و این از جمله ضعف‎های شعر امروز است، گفت: یکی از کارکردهای شعر کودکان می‌تواند جنبه‌ آموزشی و تربیتی داشته ‌باشد و از این طریق برخی موضوعات و مفاهیم علمی، اجتماعی و هنری را به آنان انتقال داد.

وی ادامه داد: نباید آموزه‌های اخلاقی را به صورتی واضح و مستقیم در قالب شعر گنجاند و با این کار، شعر به یک ابزار بی‎خاصیت تبدیل کرد در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، نباید ادعای تولید شعر کرد و به آموزش و تربیت اخلاقی کودکان امیدوار شد.

انصاری‌فر با اشاره به اینکه اندرزها و مواعظ، با چنین رویکردی در شعر کودکان آورده شود، به احتمال زیاد، تأثیر معکوس بر رفتار و نظام هنجاری بچه‌ها دارد، تصریح کرد: کودک باید در شعر خود را ببیند، شاعر واعظ و اندرزگوی اخلاقی نیست که به کودکان امر و نهی کند.

وی با بیان اینکه در شعر نباید اندیشه بزرگسالانه حضوری پررنگ داشته باشد، تصریح کرد: اگر شعر به عنوان ابزار یا واسطه آموزش و تربیت قرار می‎گیرد، باید در انتخاب مضامین و درون‌مایه‎های آن دقت زیادی به عمل آید تا والدین و یا معلمان و مربیان بتوانند در کم‌ترین زمان ممکن، بیشترین بهره‎مندی را در فرآیند تربیت فرزندان و دانش‌آموزان ببرند، همچنین مضامین اخلاقی نباید به صورت اندرزهایی تهدیدآمیز بیان شود.

این شاعر و نویسنده در پایان در ارتباط با حضور زنان شاعر در اجتماع اذعان داشت: رسالت زنان در بخش‎هایی از تاریخ و اجتماع همچون دفاع مقدس پررنگ است و زنانه شعر گفتن هم لازمه جامعه شعری است.

انتهای پیام/صا20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول