مسعود انصاریفر در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: شعر قویترین و کارآمدترین ابزار ارتباطی با کودکان است که میتوان از این طریق آموزههای دینی را به کودکان آموزش داد و با تداعی مفاهیم، این آموختهها را در ذهن فرزندان ماندگار کرد.
وی افزود: شاعران کودک توجه داشته باشند که مخاطب آنها یعنی کودکان در همه حال آماده پذیرش هر نوع آموزه هستند به همین علت برای ارتباط با آنها و تأثیرگذاری لازم به این ظرافتها دقت کافی داشته باشند.
این نویسنده و شاعر با اشاره به اینکه شعر نسل جوان امروز بیش از حد رئالیست شده است و این از جمله ضعفهای شعر امروز است، گفت: یکی از کارکردهای شعر کودکان میتواند جنبه آموزشی و تربیتی داشته باشد و از این طریق برخی موضوعات و مفاهیم علمی، اجتماعی و هنری را به آنان انتقال داد.
وی ادامه داد: نباید آموزههای اخلاقی را به صورتی واضح و مستقیم در قالب شعر گنجاند و با این کار، شعر به یک ابزار بیخاصیت تبدیل کرد در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، نباید ادعای تولید شعر کرد و به آموزش و تربیت اخلاقی کودکان امیدوار شد.
انصاریفر با اشاره به اینکه اندرزها و مواعظ، با چنین رویکردی در شعر کودکان آورده شود، به احتمال زیاد، تأثیر معکوس بر رفتار و نظام هنجاری بچهها دارد، تصریح کرد: کودک باید در شعر خود را ببیند، شاعر واعظ و اندرزگوی اخلاقی نیست که به کودکان امر و نهی کند.
وی با بیان اینکه در شعر نباید اندیشه بزرگسالانه حضوری پررنگ داشته باشد، تصریح کرد: اگر شعر به عنوان ابزار یا واسطه آموزش و تربیت قرار میگیرد، باید در انتخاب مضامین و درونمایههای آن دقت زیادی به عمل آید تا والدین و یا معلمان و مربیان بتوانند در کمترین زمان ممکن، بیشترین بهرهمندی را در فرآیند تربیت فرزندان و دانشآموزان ببرند، همچنین مضامین اخلاقی نباید به صورت اندرزهایی تهدیدآمیز بیان شود.
این شاعر و نویسنده در پایان در ارتباط با حضور زنان شاعر در اجتماع اذعان داشت: رسالت زنان در بخشهایی از تاریخ و اجتماع همچون دفاع مقدس پررنگ است و زنانه شعر گفتن هم لازمه جامعه شعری است.
انتهای پیام/صا20/ض1002