اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تولید 1.7 میلیون تن پیاز در کشور

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید سالانه یک میلیون و 700 هزار تن محصول پیاز در کشور خبر داد.

تولید 1.7 میلیون تن پیاز در کشور

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، ایوب ایرانی‌فام در بازدید از آغاز برداشت پیاز تابستانه در شهرستان بناب با اشاره به سطوح 5 هزار و 600 هکتاری زیرکشت محصول پیاز استان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 250 هزار تن پیاز از اراضی زیرکشت استحصال و علاوه بر پوشش بازارهای استانی و سایر استان‌های کشور به خارج از کشور نیز صادر خواهد شد.

وی با تاکید به این موضوع که سطوح زیرکشت این محصول در سال زراعی جاری در مقایسه با سال گذشته 400 هکتار کاهش یافته است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام یافته توسط سازمان در روند اصلاح الگوی کشت و با بهره‌گیری از بذور اصلاح شده، نه تنها در تولید آن کاهشی به وجود نیامده است بلکه افزایش تولید محصول پیاز در استان نیز عملی شده است.

 ایرانی‌فام با اشاره به تولید سالانه یک میلیون و 700 هزار تن محصول پیاز در کشور افزود: 13 درصد سطوح زیرکشت و 11 درصد از کل محصول تولید شده پیاز کشور، در این استان تولید و از این نظر آذربایجان‌شرقی رتبه نخست تولید این محصول در کشور را در اختیار خود قرار داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، مصرف سرانه این محصول در استان را 22 کیلوگرم اعلام کرده و گفت: 50 هزار تن از این محصول، بازارهای استانی را در هفت ماه از سال پوشش داده و 200 هزار تن آن نیز به سایر استان‌های کشور و کشورهای منطقه و حاشیه خلیج‌ فارس صادر می‌شود. 

ایرانی‌فام با اشاره به قیمت این محصول در استان تاکید کرد: هم‌اینک پیاز در سر مزرعه از قرار هر کیلوگرم به قیمت 5 هزار ریال به فروش می‌رسد و با ورود پیاز تابستانی تولید شده در استان، قیمت آن در بازار مصرف از تعدیل چشمگیری برخوردار خواهد شد.

وی، سطوح زیرکشت محصول تابستانه پیاز در استان را بالغ بر 30 هکتار ذکر کرده و گفت: با توجه به راندمان تولید 45 تن در هکتار، بیش از یک‌هزار و 350 تن از این محصول روانه بازارهای مصرف استانی شده و تعدیل قیمت آن به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده این محصول خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه‌های در دست اجرای این معاونت در رابطه با فرآوری و بسته‌بندی این محصول در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: ایجاد کارخانه‌های فرآوری، بسته‌بندی و سورتینگ این محصول در استان، در برنامه‌های سازمان قرار داشته و با سعی در ایجاد امکان برای افزایش عملی ارزش افزوده محصول، علاوه بر ارتقا سطح درآمد بهره‌برداران، برنامه‌ریزی برای نحوه فروش و ذخیره‌سازی آن آسان‌تر شود.

شهرستان‌های آذرشهر، عجبشیر و بناب از عمده شهرستان‌های استان در تولید پیاز محسوب می‌شوند. 

انتهای پیام/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول