اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز داروساز

چهره درمانی داروسازان با فرهنگ غلط مردم مخدوش شد

خبرگزاری فارس: با وجودی که هر ساله تعداد کثیری از داروسازان در رشته‌های مختلف دارویی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما پزشکان و عامه مردم آنها را نه به عنوان یک پزشک بلکه تنها یک کارشناس دارو می‌دانند.

چهره درمانی داروسازان با فرهنگ غلط مردم مخدوش شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، 35 سال پیش دکتر بنی‌هاشمی، یکی از پزشکان ایرانی به نام در دنیا رشته داروسازی بالینی و بیمارستانی را در کنار سایر رشته‌های داروسازی در دانشکده‌های داروسازی جای داد به گونه‌ای که با گذشت این همه سال و آموزش تعداد کثیری از این دانشجویان، نه پزشکان ما قبول کردند که یک  پزشک داروساز در کنار دست آنها باشد و نه مردم ما به  داروسازان دید یک پزشک درمانگر را دارند. 

البته این در حالی است که نایب رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان سهم فرهنگ مردم را در اینکه هنوز داروسازان به جایگاه واقعی خود، نرسیدند را بیش از پزشکان و مسئولان بهداشت و درمان می‌داند.

مریم کامروز از اینکه طبق قانون داروسازان در جایگاه مشاوره طبیب و راهنمای بیمار باید انجام وظیفه کنند، خبر داد و اظهار کرد: اگر داروسازان در جاهایی قادر به ایفای نقش مشاوره طبیب نیستند، به دلیل فرهنگ مردم است.

وی برخلاف جایگاه حقوقی که دارد ترجیح داد برای پاسخگویی به این پرسش که فکر می‌کنید تا چه اندازه‌ای داروسازان راهنمای بیمار هستند را از جایگاه حقیقی و شخصی خود مطرح کند.

نایب رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان در حالی از اطمینان بیماران به داروسازان سخن گفت و اعلام کرد: با اطمینان می‌گویم که راهنمای بیمارانم هستم و بیشتر مواقع بیماران با اعتماد  به داروساز از راهنمایی داده شده استقبال می‌کنند که به هنگام توضیح اینکه چرا هنوز داروسازان به جایگاه واقعی خود در زمینه مشاوره پزشک دست نیافتند، بی‌اعتمادی عامه مردم به سخن داروساز و تبعیت کامل بیماران از پزشکان در اینکه مصرف کننده چه دارویی باشند، اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه هر چند نگاه پزشکان به داروسازان نقش مهمی دارد، اما اگر داروسازان به جایگاه واقعی خود دست نیافتند به دلیل فرهنگ عامه مردم است.

همچنین در این ارتباط عضو انجمن فارماکولوژی ایران گفت: امروزه با چهار گروه از داروسازان مستقر در داروخانه‌ها، صنایع داروسازی و دو گروه داروساز بیمارستانی و بالینی مواجه هستیم.

فریبرز معطریان با تائید اینکه در کشور بیش از اینکه داروساز را یک پزشک بدانند به عنوان یک کارشناس دارویی قبول دارند، افزود: در حال حاضر در کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلیس در هر بخش بیمارستانی یک داروساز بالینی هم مستقر است و پزشک معالج تنها به تشخیص بیماری می‌پردازد اما، حق تجویز دارو را ندارد مسئله‌ای که در ایران به راحتی انجام می‌گیرد.

وی  ادامه داد: فرهنگ استفاده از داروساز بالینی برای تجویز دارو به بیماران هنوز در جامعه پزشکی شکل نگرفته است و همان‌طور که در مقابل طب سنتی مقاومت‌های بسیاری شد که با تداوم آن جامعه پزشکی به سمت آن رفت در ارتباط با داروساز بیمارستانی و بالینی هم باید این کار صورت بگیرد.

عضو انجمن فارماکولوژی ایران با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال‌های اخیر اقدام به آموزش متخصص داروساز بالینی و بیمارستانی کرده است به گونه‌ای که در ابتدا هفت سال پزشکی بخواند و سپس تخصص آن را فرا گیرد، افزود: تنها هفت واحد از برنامه‌های درسی دانشجویان داروساز به داروساز بالینی و بیمارستانی اختصاص یافته است که لازم است داروسازی بالینی و بیمارستانی به صورت رشته‌های جداگانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی به دانشجویان تعلیم داده شود.

*وزارت بهداشت و مجمع سلامت چشم‌های خود را به روی تعرفه داروسازان بسته است

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان استان اصفهان نیز ایجاد امنیت برای داروخانه‌های شبانه‌روزی، تعدیل پرداخت‌های مالیاتی از داروسازان با توجه به میزان درآمد آنها و واقعی کردن جایگاه داروسازان در جامعه پزشکی را از درخواست‌های داروسازان در روز داروسازی عنوان کرد و گفت: داروسازان خط آخر درمان و ضلع مثلث درمان هستند اما با توجه به این موقعیت هنوز به جایگاهی که باید داشته باشند، نرسیدند.

مجتبی خلیقی‌نژاد که برخلاف دیگر مشاغل، از قوانین تصویب شده در ارتباط با داروسازان و اجرای این قوانین راضی بود، افزود: سخت‌ترین، محکم‌ترین و بهترین قوانین داروسازان دنیا در ایران است.

وی، قوانین حاکم بر داروسازان را همچون قانون راهنمایی و رانندگی نام برد و بیان کرد: مشکل ما از بی‌قانونی یا بد اجرایی کردن قانون داروسازان نیست زیرا که این قوانین به خوبی اجرایی شده و تنها مشکل ما از مسائلی مالی حاکم بر داروسازان است.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان استان اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته به ازای هر 10 هزار نفر یک داروخانه بود و امروز طبق قانون باید به ازای هر 7 هزار نفر یک داروخانه باشد، اضافه کرد: این مسئله سبب تعدد داروخانه‌ها و به طبع آن کاهش میزان درآمد و صرفه مالی برای هر داروساز شده است.

---------------------------

گزارش از عاطفه قلع‌ریز

---------------------------

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول