اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب مجموعه‌ای مستند

«کاراکال» در آران و بیدگل جلوی دوربین رفت

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آران و بیدگل، از مستندسازی یکی از گونه‌های نادر و کمیاب گربه‌سانان با نام کاراکال در این منطقه خبر داد.

«کاراکال» در آران و بیدگل جلوی دوربین رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، الهیار دولتخواه صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تنوع زیستی بسیار بالای شهرستان آران و بیدگل و با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در منطقه طی دو سال اخیر و همچنین آگاهی جوامع محلی از اهمیت این موضوع این اداره با کمک دوستداران طبیعت در روستای کاغذی در منطقه قندی‌آباد حوزه یخ‌آب موفق به تصویربرداری و مستندسازی از این گونه زیبا و نادر شد.

وی ادامه داد: کاراکال شکارچی ماهر و منحصر به فردی است که همواره سرعت بالا، هوش و استعدادش در شکار مورد تحسین بوده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آران و بیدگل همچنین بیان داشت: جثه این گربه از گربه‌های اهلی بزرگ‌تر و طول دست و پای آن نیز بلندتر است بطوریکه طول بدن نر این گونه بین 80 تا 105 سانتی‌متر و وزن آن 13 تا 20 کیلوگرم است که این میزان در نوع ماده آن 11 تا 15 کیلوگرم است.

وی در خصوص مشخصات ظاهری این حیوان ابراز داشت: رنگ بدن آن تا حدی متفاوت بوده و از زرد متمایل به قهوه‌ای تا خاکستری دیده می‌شود که رنگ بدن کاراکال جوان تیره‌تر از بالغ بوده و گاه لکه‌های قرمز رنگ نیز روی آن دیده  می‌شود.

دولت‌خواه ادامه داد: اطراف لب‌های بالای کاراکال لکه سیاه بزرگی دیده می‌شود و نوار تیره رنگی نیز از گوشه داخلی هر چشم به بینی امتداد دارد و همچنین پشت گوش، موهای بلند نوک گوش‌ها و حاشیه آن از موهای سفید پوشیده شده و پوزه، گردن و قسمت زیرین بدن نیز به رنگ سفید است.

این مسئول دستگاه حساس شنوایی کاراکال را یکی از مهم‌ترین امتیازات آن در شکار عنوان کرد و گفت: کاراکال تا حدودی به لینکس شباهت داشته اما بدن او باریک‌تر، ظریف‌تر و ساق‌هایش نیز نازک‌تر است.

دولتخواه افزود: کاراکال قادر است در نواحی خشک، دشت‌ها، بوته‌زارها، تپه ماهورهای مناطق کویری و حتی کوهستانی زندگی کند ولی در ایران این گربه را بیشتر می‌توان در مناطق بیابانی و استپی یافت.

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول