اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان‌ و بلوچستان:

تله شکارچیان حیات گربه شنی را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: وجود تله‌های شکارچیان در منطقه ایرانشهر، حیات گربه کمیاب شنی را تهدید می‌کند.

تله شکارچیان حیات گربه شنی را تهدید می‌کند
خسرو افسری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: پیش از این گمان می‌رفت که گونه نادر گربه شنی در زیستگاه‌های شرق کشور از بین رفته باشد اما با تصویربرداری‌هایی که اخیراً توسط مأموران حفاظت محیط زیست ایرانشهر انجام شده، حضور این گونه در منطقه به اثبات رسیده است.
وی افزود: متأسفانه آنچه که حیات این گربه کمیاب، نادر و زیبا را در منطقه تهدید می‌کند وجود تله‌های مخصوص شکار هوبره، بوته‌کنی، قطع درختچه‌های بیابانی، تخریب مراتع و چرای بیش از حد دام‌هاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: گربه شنی که به زبان بلوچی "گیابان گربک" نامیده می‌شود، گربه سان کوچکی است و در مناطق شنزار بیابانی آفریقای شمالی، عربستان، آسیای مرکزی، ایران و پاکستان زندگی می‌کند.
افسری افزود: زیرگونه‌ای که در ایران زیست می‌کند کمی از گربه‌های خانگی بزرگ‌تر است، دارای سر پهن، گوش بزرگ و دست و پای کوتاه دارد و در کف پنچه‌ها موهای بلند قهوه‌ای یا سیاه داشته که پینه‌ها را می‌پوشاند و این موجب می‌شود تا آنها را از گرمای شدید کویر حفظ کند و با پراکندن وزن بدن به خوبی بر روی شن‌های روان حرکت می‌کند.
وی بیان کرد: رنگ موهای پشت زرد، با نوارها و خال‌های نسبتاً تیره ولی زیر بدن سفید است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این حیوان از شنوایی فوق‌العاده قوی برخوردار بوده به طوری که حتی امواج ماورای صوت ناشی از حرکت جانوران در زیر زمین را به خوبی دریافت می‌کند.
افسری گفت: طول سر و تنه این حیوان به طور میانگین 50 سانتی‌متر و دم آن 28 سانتی‌متر است، ارتفاع بدن در ناحیه شانه 24 تا 30 سانتی‌متر و میانگین وزنش 2.7 کیلوگرم است.
وی به تولیدمثل این گونه کمیاب اشاره کرد و بیان داشت: گربه شنی در فصل زمستان تولیدمثل می‌کند، طول دوران بارداری آن 63 روز و تعداد بچه‌ها 4-2 بوده که هنگام تولد 250 گرم وزن دارند، چشم‌ها پس از دو هفته باز می‌شود و توله‌ها تا چهار ماهگی به مادرشان وابسته هستند و در یک سالگی بالغ می‌شوند، وزن بچه گربه‌ها ظرف سه هفته دو برابر و تا هفته ششم سه برابر می‌شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در زمینه پراکنش گربه شنی گفت: گربه شنی بیشتر در مناطق استپی و بیابانی زندگی می‌کند و در ایران در پارک ملی کویر، مناطق جنوبی کویر لوت در استان کرمان، محدوده دو شاخ در منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان، پناهگاه حیات وحش بختگان، منطقه حفاظت شده بهرام گور و منطقه شکار ممنوع دره باغ بوانات در فارس، غرب پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد و منطقه حفاظت شده موته در اصفهان زیست می‌کند همچنین در دشت ترکمن صحرا و نواحی شمالی خراسان رضوی دیده شده است و از نظر پراکنش جهانی در شمال آفریقا، عربستان تا ترکمنستان وجود دارد.
افسری در مورد ویژگی‌های رفتاری این گربه افزود: اطلاعات ناچیزی درباره رفتار این گربه در دست است، عمدتاً شبگرد بوده و روزها در لانه خود که به طور عمودی بر زمین حفر کرده یا زیر بوته‌ها و شکاف سنگ‌ها استراحت می‌کند با آن که روی زمین فعالیت دارد اما به خوبی می‌تواند از درخت بالا رود.
وی یادآور شد: گربه شنی پس از غروب به شکار جوندگان، مارمولک‌ها، پرنده‌ها و حشرات می‌رود البته خوراک اصلی وی جوندگان کوچک همچون جربیل، پامسواکی و هامستر است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به جز هنگام جفت‌گیری، تنها زندگی می‌کند با توجه به اینکه تمام آب مورد نیاز بدن خود را از غذایش به دست می‌آورد از منابع آبی دوری می‌کند.
افسری بیان کرد: انسان، پرندگان شکاری، گرگ‌ها و مارها از دشمنان طبیعی این گربه به شمار می‌روند.
وی خاطر نشان کرد: مأموران محیط زیست ایرانشهر برای دومین بار موفق شدند تا از یک قلاده گربه شنی فیلمبرداری کنند که پس از انجام بیومتری و فیلمبرداری حیوان به دامان طبیعت بازگشت.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: همچنین یکی از فیلم‌های اخذ شده در فروردین ماه سال 89 در کارگاه تخصصی مدیریت گربه سانان که در آذرماه امسال در دانشگاه محیط زیست برگزار شده بود، ارائه شد.
افسری گفت: طی بازدیدی که از زیستگاه گربه شنی به همراه کارشناسان دفاتر حیات وحش و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در دی ماه جاری در منطقه دشت سمسور انجام شد، سه قلاده گربه شنی در سه موقعیت جغرافیایی متفاوت مشاهده شدند.
انتهای پیام/م10/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول