اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از 75 روز

گربه وحشی در چوبر شفت رهاسازی شد

خبرگزاری فارس: گربه وحشی پس از 75 روز در منطقه چوبر شفت رهاسازی شد و به طبیعت بازگشت.

گربه وحشی در چوبر شفت رهاسازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت سرپرست اداره محیط زیست شفت در جریان رهاسازی گربه وحشی با اشاره به دام افتادن این گربه وحشی منطقه چوبر اظهار داشت: گربه وحشی در منطقه چوبر پراکندگی دارد که توسط همیار محیط زیست شفت در حالی که در دام افتاده بود پیدا شد و به دلیل صدمه شدید پای چپ در بیهوشی به ‌سر می‌برد.

شهروز قلی‌نژاد افزود: این گربه وحشی توسط همیار محیط زیست 75 روز تحت درمان قرار گرفت که به دلیل جراحت زیاد پای چپ آن قطع شد و پس از مراقبت کامل پزشکی و تست سلامت، طعمه‌هایی را برای آن قرار دادیم.

وی افزود: در این تست سلامت گربه توانایی حمله و دفاع خود را به صورت طبیعی نشان داد که عصر امروز پس از بررسی کامل جسمانی این گربه وحشی در منطقه چوبر شفت به دامن طبیعت رها شد.

این مسئول بیشتر پراکندگی این گربه وحشی در استان‌های بوشهر، فارس، گلستان، مازندران و جنگل‌های گیلان است که در استان ما عمدتا در تالش و مناطق جنگلی شفت دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این گربه وحشی از جنس ماده است ابراز داشت: حس بینایی، شنوایی و بویایی بسیار عالی دارد و از دیگر گربه‌ها بزرگ‌تر است و وحشی‌گری آن از گربه اروپایی بیشتر است.

قلی‌نژاد زیستگاه این گونه از گربه وحشی را در بوته‌زار، جنگل‌های نزدیک آبادی و آب عنوان کرد و افزود: فعالیت این گربه بیشتر در شب و گاهی هم در روز دیده می‌شود و حرکت بدون صدا و نزدیک به سطح زمین دارد.

وی ردیابی این گربه را بسیار قوی اعلام کرد و گفت: علاوه بر حس بویایی و شنوایی قوی از حس بویایی برای ردیابی استفاده می‌کند و لانه آن عمدتا داخل زمین بوده و یا از لانه حیوانات دیگر مانند گورکن استفاده می‌کند و تعداد زاد و ولد آن 3 تا 5 عدد است که اواسط زمستان و ابتدای بهار صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره محیط زیست شفت، اندام این گربه وحشی را از دیگر گربه‌ها بزرگ‌تر اعلام کرد و یادآور شد: جنس ماده آن کوچک‌تر و بلندی اندام آن 75 سانتی‌متر است و بدن آن تا حدی کوتاه و گوشی نسبتا بزرگ با موهای انتهایی بلند دارد.

وی درباره چگونگی رهاسازی این گربه وحشی اظهار داشت: در مدت زمان درمان 75 روزه آزمایشات برای آمادگی جسمانی این گربه را انجام دادیم و طعمه‌هایی را برای آن گذاشتیم که با وجود نداشتن یک پا مشخص شد که همان جنگندگی و وحشی‌گری ذاتی خود را دارد و تغییری در شرایط دفاع آن به وجود نیامده است.

قلی‌نژاد ادامه داد: پس از 75 روز این گربه وحشی عصر امروز در منطقه چوبر شفت رهاسازی شد و به آغوش طبیعت باز گشت.

وی حفظ و نگهداری از گونه حیوانی را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: این گربه وحشی به دلیل اینکه در روستا و جنگل یافت می‌شود و خوراک آن نیز قرقاول و مرغ محلی است، مورد تیراندازی مردم قرار می‌گیرد.

این مسئول اذعان داشت: این گربه وحشی تا چند سال گذشته در حال انقراض بود و در طول یک دوره تکثیر حفظ شده است که مردم در حفظ و نگهداری این گربه وحشی باید تلاش کنند و از شکار آن بپرهیزند.

همیار محیط زیست شفت نیز روند درمان این گربه وحشی را در دو مرحله اعلام کرد و اظهار داشت: این گربه وحشی که در جنگل‌های چوبر به دام افتاده بود از پای چپ آسیب شدیدی دید که پس از مشورت با دامپزشک درمان آن را در دو مرحله انجام دادیم و پس از تزریق 7 آمپول پنی‌سیلین و استفاده از داروی بیهوشی پای چپ آن را قطع کردیم.

یونس فروزش‌نژاد تصریح کرد: برای درمان این گربه وحشی بالغ بر 5 میلیون ریال هزینه شد و پس از 25 روز از حالت بیهوشی بیرون آمد.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول