اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

شیر مادر اصل مهمی در تأمین سلامت کودکان است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تغذیه با شیر مادر یک اصل مهم در تأمین سلامت کودکان است و در شش ماه نخست زندگی موجب کاهش مرگ و میر کودکان می‌شود و از آنها در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

شیر مادر اصل مهمی در تأمین سلامت کودکان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌ شهرام رفیع ظهر امروز در همایش شیر مادر در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اظهار کرد: بر اساس آمار به دست آمده از مراجعان به کمیسیون شیر شهرستان‌ها مشخص شد که 68 درصد کودکان به دلیل نامطلوب بودن منحنی رشد، 4.7 درصد به دلیل مصرف داروهای خاص توسط مادر و 7.5 درصد به دلیل چندقلوزایی شیر خشک مصرف می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر یک اصل مهم در تأمین سلامت کودکان است و در شش ماه نخست زندگی موجب کاهش مرگ و میر کودکان می‌شود و از آنها در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

وی افزود: در روزهای نخست تولد نوزاد به دلیل حجم کم آغوز، بسیاری از مادران نگران کم بودن شیر خود هستند، این در حالی است که همین مقدار اندک آغوز برای نوزاد کافی است؛ همچنین نوزاد در روزهای نخست پس از تولد، به صورت طبیعی وزن کم می‌کند.

رفیع ادامه داد: در هفته‌های دوم و سوم پس از تولد بسیاری از شیرخواران دچار کولیک می‌شوند که گریه نوزاد به‌خصوص در بعدازظهرها و امتناع نوزاد از گرفتن سینه مادر، موجب می‌شود برخی مادران به اشتباه تصور کنند که شیر آنها برای نوزاد کافی نیست.

وی درباره دلایل ناکافی بودن شیر مادر، گفت: این موضوع ممکن است دو دلیل اولیه و ثانویه داشته باشد؛ نوع اولیه تنها دو تا پنج درصد موارد را به خود اختصاص می‌هد و به علت مشکلات تشریحی پستان، جراحی پستان به قصد کوچک کردن و یا بزرگ کردن، ابتلا به بیماری در مادر، فشار خون بالا و سندرم شیهان بروز می‌کند؛ همچنین بدن برخی مادران در سن 40 سالگی و پس از آن شیر کافی تولید نمی‌کند.

رفیع ادامه داد: نوع ثانویه ناکافی بودن شیر شایع‌تر است؛ در این نوع، در ابتدا شیر مادر زیاد است، اما بر اثر مشکلات مربوط به مادر و شیرخوار، حجم شیر به سرعت کاهش می‌یابد. به طور طبیعی تنظیم حجم شیر مادر به صورت مستقیم به تعداد دفعات تخلیه پستان‌ها بستگی دارد، به این معنی که هرچه دفعات تخلیه در شبانه‌روز بیشتر باشد، حجم شیر مادر بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: از سوی دیگر اگر به هر دلیلی فواصل تخلیه پستان‌های مادر طولانی‌تر شود، این امر موجب کاهش حجم شیر مادر می‌شود، در صورت تشخیص زودهنگام این مساله، می‌توان با تحریک فوری و تخلیه مکرر پستان‌های مادر از بروز مشکل پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از شیر مصنوعی در کنار شیر مادر، موجب می‌شود فاصله شیردهی و تخلیه پستان‌ها افزایش یابد و این عامل موجب کاهش حجم شیر مادر می‌شود، همچنین اگر تغذیه کودک با شیر خشک در ساعات عصر باشد، به طور طبیعی شیردهی به نوزاد در شب کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه شیردهی در شب موجب افزایش حجم شیر مادر می‌شود، در صورت عدم تخلیه پستان برای مدت طولانی، حجم شیر مادر کاهش می‌یابد.

رفیع بیان کرد: مصرف هر وعده شیر مصنوعی توسط کودک باعث محرومیت از یک وعده شیر مادر بعنوان یک تغذیه کامل می شود و از آنجا که عامل تولید و افزایش شیر مادر در مکیدنهای مکرر توسط شیر خوار است ، افزایش مصرف شیر مصنوعی باعث کاهش تدریجی شیر مادر می شود.

وی تصریح کرد: میزان ابتلاء به عفونت های گوش و دستگاه تنفسی و اسهال و همچنین تغییر در ساختار فک و دندان ها در شیر خوارانی که با سرشیشه و بطری تغذیه می شوند بیشتر است.

مشکلات موجود و بررسی عملکرد بیمارستان‌های دوستدار کودکان در برنامه شیر مادر از جمله موضوعات مطرح ‌شده در این همایش بود. اهمیت تغذیه با شیر مادر و مقایسه آن با شیر مصنوعی، عوارض منع مصرف شیر مادر در هنگام استفاده از داروها، آناتومی و فیزیولوژی‌‌های پستان و هورمون‌های مؤثر بر شیردهی و مشکلات پستانی و نیز تغذیه شیرخوار در بیماری‌ و نقاهت و تأثیر تغذیه با شیر مادر در کاهش بیماری‌های جسمی و روانی از دیگر موضوعات و مباحث مطرح‌ شده در این همایش یک‌روزه بود.

در پایان این همایش از کارشناسان، کاردان‌های بهداشت خانواده و فعالان عرصه شیر مادر و مادران موفق در شیردهی تجلیل شد.

انتهای پیام/خ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول