اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

استاد دانشگاه کابل در گفت‌وگو با فارس:

انتظار افغانستان از اجلاس "نم" تلاش برای برقراری صلح است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه کابل با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس کشورهای جنبش عدم تعهد در تهران، انتظار کابل از این نشست را افزایش تلاش کشورهای منطقه برای برقراری صلح در افغانستان بیان کرد.

انتظار افغانستان از اجلاس "نم" تلاش برای برقراری صلح است

"احمدضیا رفعت" در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حضور افغانستان در این نشست به منظور دعوت از کشورهای همسایه برای همکاری در راستای تأمین صلح و ثبات در منطقه و افغانستان است.

به اعتقاد وی، افغانستان از جمله کشورهایی است که هدف اصلی تروریسم واقع شده و بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند بی‌ثباتی منطقه را به دنبال داشته باشد و منافع کشورهای منطقه را با مخاطره اندازد.

استاد دانشگاه کابل گفت: افغانستان توقع دارد کشورهای منطقه همکاری و تلاش بیشتری در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان انجام دهند

رفعت افزود: کشورهای منطقه نیازمند همگرایی بیشتر در زمینه تأمین صلح و ثبات هستند.

استاد دانشگاه کابل در خصوص تعاملات اقتصادی بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: این امر در بین اعضای این جنش معمول است و در این کنفرانس کشورهایی که علاقمند به توسعه اقتصادی و تعامل با اعضای دیگر هستند، با یکدیگر تفاهمنامه‌های تجاری امضا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: این کنفرانس فرصتی برای افغانستان است که بتواند در مورد وضعیت اقتصادی خود با سایر کشورها از جمله ایران گفت‌وگو کند.

به اعتقاد وی، جنبش کشورهای عدم متعهد امروزه نمی‌تواند اهدافی که بر مبنای آن این جنبش را در دهه 60 میلادی ایجاد کردند را تعقیب کنند.

رفعت مهمترین اهداف این جنبش را مبارزه با استعمار و استعمار نوین و مبارزه در برابر امپریالیسم و موضوعاتی از این دست دانست، که به دلیل تنش قدرت‌های بزرگ برای جلوگیری از بروز جنگ به وجود آمد.

وی افزود: جنبش غیرمتعهدها امروزه ناچار است با تغییر اهداف اساسی خود به موضوعات دیگری بپردازد.

به گفته رفعت، امروز کشورهای عضو این جنبش نیاز دارند از طریق گردهمایی و تعامل بیشتر در بخش مبارزه با تروریسم که تهدید عمده جهانی است با هم همکاری کنند و به دنبال راه‌های مؤثر برای ایجاد صلح باشند.

وی تأکید کرد: با از بین رفتن بلوک شرق و غرب کشورهای غیر متعهد باید به دنبال معنا و اهداف تازه‌ای برای خود باشند.

قرار است اجلاس کشورهای عدم تعهد فردا در تهران با سخرانی "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه ایران آغاز به کار کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول