اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تایمز اسرائیل:

آمریکا، اسرائیل و گروه‌های یهودی شدیدا از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نگرانند

خبرگزاری فارس: برگزاری نشست جنبش عدم تعهد در تهران به دغدغه جدی برای آمریکا، اسرائیل و غرب بدل شده است.

آمریکا، اسرائیل و گروه‌های یهودی شدیدا از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نگرانند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، با نزدیک شدن به زمان میزبانی تهران از اجلاس جنبش عدم تعهد، اسرائیل، آمریکا و چندین گروه یهودی، نگران آن هستند که آنچه که در تهران رخ می‌دهد، تنها به همین اجلاس محدود نشود.

تصمیم روز چهارشنبه «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل برای شرکت در شانزدهمین دوره از این نشست که هر سه سال یکبار می‌شود، زنگ خطر را برای آمریکا و اسرائیل به صدا درآورده است.

تایمز اسرائیل ابتدا به واکنش «ویکتوریا نولاند» سخنگوی کاخ سفید اشاره می‌کند، که پس از اعلام تصمیم بان کی مون برای حضور در تهران، از این تصمیم ابراز نگرانی کرده بود.

علاوه بر این، گروه‌های یهودی هم که با سازمان ملل همکاری می‌کنند، نگرانی خود در این رابطه را ابراز کرده‌اند.

«دیوید هریس» مدیر کمیته یهودیان آمریکا که پیش از این هم با انتشار ویدئویی از بان کی مون خواسته بود تا در این اجلاس شرکت نکند، در این رابطه می‌گوید: هدف ایران کاملا مشخص است. اینکه به آمریکا و متحدانش بگوید که نه تنها ما منزوی نیستم، بلکه ما سطح تعامل بالایی داریم.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی نیز روز 12 آگوست در تماس با بان کی مون، از وی خواسته بود تا در این اجلاس شرکت نکند. وی همچنین در اقدامی نادر، این درخواست را به صورت علنی نیز مطرح کرد.

در پیامی که دفتر نتانیاهو در این رابطه منتشر کرد، او سفر بان کی مون به ایران را عامل مشروعیت بخشی به نظام ایران دانسته بود. وی همچنین مدعی شده بود که ایران بزرگترین تهدید برای صلح بین‌المللی به شمار می‌رود.

این روزنامه صهیونیستی همچنین اشاره کرده است که اسرائیل و غرب در متقاعد کردن ایران بر سر شفاف‌تر کردن برنامه هسته‌ای، با مشکل دیپلماتیک مواجه شده‌اند.

به نوشته تایمز اسرائیل، به عقیده نتانیاهو، برگزاری نشست غیرمتعهدها در تهران، نشان‌دهنده آن است که دیپلماسی و تحریم‌ها کارایی خود را از دست داده‌اند، و همین امر می‌تواند موجب افزایش اختلافات میان اسرائیل و غرب شود.

علیرضا نادر تحلیلگر اندیشکده معتبر «رند» آمریکا، که معمولا به دولت این کشور نیز مشاوره می‌دهد، در این رابطه می‌گوید: حقیقت این است که ایران از این نشست میزبانی می‌کند، و این واقعیت که دبیر کل سازمان ملل نیز در آن شرکت می‌کند، و به خصوص اینکه محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر نیز در آن حضور خواهد یافت، که همه این‌ها فعالیت‌های خوبی در زمینه روابط عمومی هستند.

نویسنده تایمز اسرائیل با اشاره به اینکه ایران قصد دارد از این اجلاس به عنوان نمادی برای خود استفاده کند، به نقل از «مایکل سالبرگ» عنوان می‌کند که همین نمادگرایی است که موجب نگرانی گروه‌های یهودی شده است.

سالبرگ که مدیر امور بین‌الملل گروه موسوم به «لیگ ضدافترا» است، در این رابطه می‌گوید: نمادها به خودی خود از اهمیت برخوردارند، و زمانی هم که این نماد را دبیر کل سازمان ملل ارائه می‌دهد همچون یک نور درخشان خواهد بود.

نگرانی صهیونیست‌ها از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران به حدی است که این رژیم به سفارتخانه‌های خود در کشورهای مختلف دستور داده بود کشورهای میزبانشان را به هر نحو از شرکت در اجلاس تهران منصرف کنند.

با وجود تمام این تلاش‌ها، همه کشورهای عضو این جنبش اعلام کرده‌اند که در نشست تهران شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول