اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جاری شدن سیلاب در مازندران

سیلاب عمارت شهرداری ساری را هم گرفتار کرد

خبرگزاری فارس: بارش رحمت الهی در روزهای نخست سومین ماه فصل تابستان نه تنها موجب تمیزی آب و هوا شد بلکه سیلابی به راه انداخت که عبور و مرور عابران و نیز خودروها را متوقف کرد.

سیلاب عمارت شهرداری ساری را هم گرفتار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آبگرفتگی شهر ساری در تمام فصول سال داستانی تکراری است که سال‌هاست مردم مرکزنشین استان مازندران با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

بارش رحمت الهی در روزهای نخست سومین ماه فصل تابستانه نه تنها موجب تمیزی آب و هوا شد بلکه سیلابی به راه انداخت که عبور و مرور عابران و نیز خودروها را متوقف کرد.

*شهر ساری آبگرفتگی را تجربه کرد

امروز سناریوی تکراری آب گرفتگی برخی خیابان‌های شهر ساری به تمام نقاط این شهر جاری شد، از میدان امام گرفته تا میدان شهدا، خیابان امیر مازندرانی، شیخ طبرسی، مازیار، نهضت، بعثت، صدا وسیما و کوچه‌های فرعی، میدان خزر و بیشتر معابر فرعی این خیابان‌های اصلی شهر مملو از آب‌هایی بود که با بارش باران در معابر جاری شد‌.

هنوز از آبگرفتگی دو ماه اخیر ساری نگذشته است که همه مسئولان به فکر چاره‌ای برای این معضل بودند و امروز هم فاجعه جدید رخ داد که توجه هر شهروند و تازه‌واردی را در مرکز مازندران به خود جلب می‌کرد.

  *خودنمایی سیلاب در مقابل عمارت شهرداری ساری

آبگرفتگی در مقابل اداره شهرداری"عمارت" نیز رسوخ کرد و کانال‌های طویل و مرتفع این مسیر هم گنجایش سیلاب را نداشت، به اندازه‌ای که عبور خودروها را با مشکل مواجه کرد و اقدام چندساعته شهرداری ساری به این نتیجه رسید که بلوار تازه احداث شده را تخریب کنند تا سیلآب باقی مانده از باران چندساعته ساری به خیابان مقابل برسد و از جوی‌های آن مسیر تخلیه شود.

با بارش باران امروز شهر ساری، جوی‌های دومتری اطراف معابر میدان شهدا لبریز از آب باران شد، جاری شدن باران در تمام خیابان‌های فرعی و نیز اشباع شدن کانال‌هایی که متعلق به 50 سال پیش است امروز محل جولان قوطی آب معدنی و ظرف‌های نوشابه و بسیاری از نخاله‌های اماکن تجاری شده بود که در امواج آب سواری می‌گرفتند، ناگفته نماند برگ‌های درختان نیز در همنشینی با پس‌ماندهای شهری  برروی آب کانال‌ها موج‌سواری می‌کردند.

*آبگرفتگی "ساری" و تداعی شهر تاریخی "ونیز"

آبگرفتگی در مقابل ادارات و سازمان‌های پرارباب رجوع نیز مشکل دیگری بود که شهروندان را با وضعیت بغرنج روبه‌رو کرد.

سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آبفای روستایی، بیمارستان امام، شهرداری ساری، میراث فرهنگی و بسیاری از بانک‌های مرکز استان نیز امروز به نوعی یاد شهر تاریخی ونیز را برای همه تداعی می‌کرد.

آبگرفتگی بخشی از مشکل مردم ساری است که امروز هم مانند دیگر ایام بارانی با آن مقابله می‌شد تا هر شهروندی مسیر روان‌تری را برای خیس نشدن و درآب نماندن خود انتخاب کند.

*رعایت حقوق شهروندی حتی در روزهای بارانی

خانمی که از حاشیه میدان امام به سمت ایستگاه تاکسی در حال تردد بود ناگهان با فریادی از روی عصبانیت توجه همه را به خود جلب کرد، او از رعایت حقوق شهروندی حرف می‌زد که این روزها کسی به این اصل پایبند نیست.

راننده خودرویی از روی شیطنت با سرعتی که در یک روز بارانی مجاز نیست از حاشیه خیابانی که پر از آب بود به نحوی تردد کرد که آب‌های گل آلود را به روی همه کسانی که در ایستگاه تاکسی زیر باران منتظر وسیله نقلیه بودند پاشید و موجب عصبانیت اطرافیان شد.

ناگفته نماند کسبه شهر ساری هم از آبگرفتگی مقابل مغازه‌هایشان گله می‌کردند که در برخی موارد آب به محل کسب و کارشان پس می‌زد.

مسیر حرکت میدان امام به میدان ساعت بودم که متوجه تجمعی در مقابل عمارت شهرداری ساری شدم، لباس بادگیری بر تن برخی از کارکنان شهرداری و حضور خودروی آتش‌نشانی در این مسیر تامل‌برانگیز بود.

شهردار جدید شهر ساری هم لباس بارانی بر تن و با چکمه سیاهی که جای کفش‌هایش را گرفته بود در مقابل ساختمان شهرداری ایستاد تا هماهنگی‌های لازم را برای رفع آب گرفتگی با عوامل خدمات شهری در سطح مرکز استان داشته باشد.

*انتقال آب‌های سطحی شهر ساری به رودخانه اسپه‌ورد

مهدی عبوری شهردار ساری در همین حین پاسخگوی سئوالات خبرنگار فارس شد و با بیان اینکه مشکل آبگرفتگی شهر ساری چندین سال است که اتفاق می‌افتد و تاکنون کاری صورت نگرفته است، اظهار داشت: نخستین اقدام شهرداری ساری برای هدایت آب‌های سطحی انتقال آب به رودخانه اسپه‌ورد است که تا روزهای آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

وی ادامه داد: کانال‌های رودخانه اسپه ورد تا میدان امام رسید و این تجمع آب‌هایی که از کل ساری جمع شده و در مقابل عمارت به صورت سیلاب دیده می شود به این رودخانه انتقال می‌یابد.

عبوری بخش مهمی از آبگرفتگی معابر را ایجاد گیرهایی در کانال‌های اصلی دانست و گفت: بیشتر زباله و نخاله‌های شهری در کانال‌ها سدی را ایجاد می‌کنند که موجب آبگرفتگی معابر می‌شود که برای رفع آن معاونت خدمات شهری شهرداری ساری باید فعالیت موثرتری داشته باشد.

*زیرساخت برای هدایت آب‌های سطحی در شهر ساری فراهم نیست

وی با اشاره به اینکه زیرساخت برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر ساری فراهم نیست، بیان داشت: برای جمع‌آوری کامل آب‌های سطحی در شهر ساری نیازمند عزم جدی همه مسئولان و اعضای شورای شهر در مرکز استان است.

شهردار ساری خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در مرکز مازندران در حال مطالعه هستیم تا قبل از رسیدن فصل بارش انتقال آب به رودخانه‌های اطراف شهر انجام شود.

وی متذکر شد: انتقال آب‌های سطحی به رودخانه‌های اطراف شهر ساری کاری موقتی است و اقدام نهایی برای رفع مشکل آبگرفتگی نخواهد بود.

*مشکل آبگرفتگی با قراردادن پمپ حل نمی‌شود

عبوری اقدام اولیه برای رفع موقتی آب‌های سطحی در شهر ساری که امروز بارندگی شدید عبور و مرور شهروندان را دچار مشکل کرد را ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ آب دانست و اذعان داشت: در حال بررسی و رفع مشکل آبگرفتگی در معابر شهری هستیم، مشکل مردم در هنگام آب گرفتگی معابر با گذاشتن پمپ حل نمی‌شود. باید کار اساسی صورت گیرد.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول