اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: سپرموشکی اروپایی امتحان جدی برای صداقت غرب است

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر خود به فنلاند یادآور شد که طرح سپرموشکی اروپایی امتحان بسیار مهم و جدی برای اثبات صداقت اظهارات شرکای غربی مسکو در خصوص غیرقابل تفکیک بودن امنیت در قاره اروپا است.

لاوروف: سپرموشکی اروپایی امتحان جدی برای صداقت غرب است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در نشستی با مقامات دیپلماتیک و نظامی فنلاندی در جریان سفر خود به هلسینکی اعلام کرد که طرح ایجاد سپر موشکی اروپایی، امتحان بسیار مهم و جدی برای اثبات صداقت اظهارات شرکای غربی مسکو در خصوص غیرقابل تفکیک بودن امنیت در قاره اروپا است.

لاوروف یادآور شد که افزایش یک‌جانبه و نامحدود توان بالقوه سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی توسط یک کشور یا گروهی از کشورها گویای آن است که هنوز آثار «جنگ سرد» باقی مانده است و علاوه بر این چنین اقدامی به امنیت راهبردی در اروپا بر اساس تعهدات همه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا (که شامل اعضای شورای مشترک روسیه-ناتو هم می‌شود) آسیب جدی رسانده و در عین حال نمی‌تواند باعث تقویت امنیت با آسیب رساندن به امنیت طرف دیگر شود.

وی گفت: به همین دلیل طرح سپر موشکی اروپایی امتحان بسیار مهم و جدی برای صداقت اظهارات مقامات غربی در خصوص غیرقابل تقسیم بودن امنیت در قاره اروپا است.

لاوروف افزود: به همین دلیل مواضع اصولی روسیه شامل ضرورت ارائه تضمین حقوقی دقیق در خصوص عدم جهت‌گیری سیستم دفاع ضد موشکی در حال ایجاد در اروپا علیه توان بالقوه راهبردی این کشور است، ضمن اینکه چنین تضمینی باید از لحاظ فنی-نظامی قابل بررسی و ارزیابی باشد.

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال توسعه گفت‌وگوها در عرصه نظامی با اتحادیه اروپا را بسیار مهم خوانده و گفت: در سال 2010 گروه کاری در زمینه مسائل نظامی با موفقیت صورت گرفت. این عرصه دورنمای نه چندان بدی برای تقویت اعتماد متقابل دارد که باید از آن استفاده کرد. لازم است تا مقامات نظامی-سیاسی کشورهای اروپایی امکان تبادل نظر و بررسی مسائل امنیتی این قاره را داشته باشند. ضمن اینکه لازم است تا موانع بر سر انعقاد توافقنامه مربوط به همکاری برابر در زمینه حل و فصل بحران‌ها نیز از میان برداشته شود.

روسیه و کشورهای عضو ناتو در نشست سران لیسبون در سال 2010 در خصوص همکاری برای ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی در اروپا به توافق رسیدند، ولی مذاکرات در این زمینه به دلیل خودداری آمریکا برای ارائه ضمانت حقوقی به مسکو در خصوص عدم جهت‌گیری سپر موشکی در حال ایجاد این کشور در خاک اروپا علیه قدرت بازدارندگی روسیه به بن‌بست رسیده است.

روسیه هشدار داده است که در صورت تحقق طرح سپر موشکی اروپایی بدون در نظر گرفتن نظرات مسکو، این کشور به آن پاسخ نظامی-سیاسی مناسب خواهد داد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول