اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر طرح ساماندهی پروژه طاقبستان:

هدف از پروژه طاقبستان احیا و ثبت در میراث جهانی است

خبرگزاری فارس: ناظر طرح ساماندهی پروژه طاقبستان گفت: رسانه‌ها به اطلاع عموم برسانند که پروژه طاقبستان قصد تخریب را ندارد بلکه هدف احیا و ثبت در میراث جهانی است.

هدف از پروژه طاقبستان احیا و ثبت در میراث جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، عبدالعلی صرافت در مراسم تجلیل از خبرنگاران در تکیه معاون‌الملک اظهار کرد: در شمال شهر کرمانشاه در مکانی بسیار خوش آب و هوا که چشم‌اندازی از چشمه‌ای پر آب و درختانی انبوه دارد مجموعه تاریخی طاقبستان دیده می‌شود.

صرافت ادامه داد: در محوطه طاقبستان علاوه بر شاهکارهای حجاری، مجسمه‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های بسیار زیبا که از قصرهای باشکوه بر جای مانده‌اند، به چشم می‌آید.

وی با اشاره به آثار تاریخی طاقبستان گفت: صحنه تاج‌گذاری اردشیر دوم بین طاق‌کوچک و چشمه آب قرار دارد و در آن اردشیر در وسط در حال دریافت حلقه سلطنت از مؤبد موبدان است.

ناظر طرح ساماندهی پروژه طاقبستان درباره طاق‌کوچک طاقبستان افزود: طاق‌کوچک در زمان شاپور سوم حجاری شده و در داخل آن دو پیکره دیده می‌شود که پیکره سمت چپ متعلق به شاپور سوم و پیکره سمت راست شاپور دوم را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: طاق‌بزرگ به لحاظ ظرافت و زیبایی بی‌نظیر است و اوج هنر در حجاری را در دوره ساسانی نشان می‌دهد.

صرافت مداخله‌های گوناگون در مجموعه تاریخی طاقبستان را عامل تخریب آن عنوان کرد و گفت: در صدد آن هستیم که با تعمیر و بازسازی محوطه تاریخی طاقبستان آن را بعد از بیستون به عنوان دومین آثار باستانی کرمانشاه به ثبت میراث جهانی برسانیم.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده از سال 88 تا 90 برای بازسازی محوطه تاریخی طاقبستان گفت: مطالعاتی را در زمینه‌های تاریخی جغرافیایی، زیست‌محیطی، اقتصادی، شهرسازی معماری، آسیب‌شناسی و پایدار‌سازی سازه‌های طاقبستان، شناخت هنر مرتبط با طاقبستان و... برای بازسازی محوطه تاریخی طاقبستان انجام داده‌ایم.

صرافت خاطرنشان کرد: برای تداوم کار 60 پروژه در این زمینه تعریف کرده‌ایم که پایدارسازی طاق‌ها و ستون‌ها به عنوان پروژه مقدم در دستور کار است.

وی با بیان اینکه سال 90 و 91 اعتباراتی را برای اجرا اختصاص داده شده است اظهار کرد: پایدارسازی طاق‌ها، برگرداندن محوطه به آثار تاریخی برای ثبت جهانی‌، بازدارندگی آلایندهای محیطی، رفع مزاحمت‌های دید و منظر و آزادسازی دید و منظر طاق‌ها و سراب‌ها از اهداف مهم این بازسازی است.

صرافت یکی از مشکلات جدی که طول عمر طاق‌ها را تهدید می‌کرد وجود آب آنجا بود که بالا آمده بود که اکنون آب جریان پیدا کرده و سطح آن پایین آمده و طاق‌ها در حال خشک شدن هستند.

ناظر طرح ساماندهی پروژه طاقبستان از رسانه‌ها خواست که به اطلاع عموم برسانند که این پروژه قصد تخریب را ندارد بلکه هدف احیا و ثبت در میراث جهانی است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول