اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

هاآرتص: درگیری با ایران، میلیاردها دلار به اقتصاد اسرائیل ضرر می‌زند

خبرگزاری فارس: یک روزنامه صهیونیستی در مصاحبه با یکی از مقامات اقتصادی پیشین رژیم‌‌صهیونیستی، نسبت به هزینه‌های چندین میلیارد دلاری که درگیر شدن با ایران به اقتصاد اسرائیل تحمیل می‌کند، هشدار داد.

هاآرتص: درگیری با ایران، میلیاردها دلار به اقتصاد اسرائیل ضرر می‌زند

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" با انتشار گزارشی به بررسی هزینه‌هایی که حمله احتمالی به ایران و در مقابل پاسخ ایران به این حمله، به اقتصاد اسرائیل وارد می‌کند، پرداخته است.

این روزنامه در مصاحبه با "یاروم آریاو" که بین سال‌های 2007 تا 2009 در سمت دبیرکلی وزارت اقتصاد رژیم‌صهیونیستی مشغول بوده، و اکنون یک کارشناس امور بودجه‌های نظامی محسوب می شود، هزینه‌های درگیری طولانی میان اسرائیل و ایران را میلیاردها دلار تخمین زده است.

آریاو در ابتدا به هزینه‌هایی اشاره می‌کند که جنگ 33 روزه با لبنان به اقتصاد رژیم‌صهیونیستی تحمیل کرده است. وی در این باره‌ عنوان می‌کند که اسرائیل در جنگ سال 2006، که تنها در یک جبهه بود و در آن هم نیاز به استفاده از تمام نیروهای ارتش نبوده، 8.2 میلیارد شِکِل (واحد پول رژیم‌صهیونیستی) (بیش از 2 میلیارد دلار) بودجه فوق‌العاده به ارتش اختصاص داده شد. علاوه بر این، 1.75 میلیارد دلار نیز پس از جنگ، صرف بازسازی مناطق آسیب‌دیده شد.

او با تاکید بر این نکته که این هزینه‌ها در حالی انجام شد که اسرائیل در آن زمان هنوز از نسل جدید تسلیحات گرانقیمت خود (نظیر گنبد آهنین و موشک‌های آرو) نیز استفاده نمی‌کرد، متذکر می‌شود جنگ با ایران قطعا هزینه‌های بسیار بالاتری دارد.

او می‌افزاید: همچنین خسارات جانبی نیز وجود خواهد داشت. اسرائیل روزانه 3 میلیارد شکل (750 میلیون دلار) تولید داخلی دارد. سوال اینجاست که در صورت بروز جنگ، اقتصاد چند روز فلج خواهد شد؟ اگر نیمی از اقتصاد هم از کار بیفتد، روزانه (1.5 میلیارد شکل) 375 میلیون دلار ضرر اقتصادی وجود خواهد داشت، که (این ضرر) ماهانه 45 میلیارد شکل (بیش از 11 میلیارد دلار) خواهد بود.

پیش از این هم "استنلی فیچر" رئیس بانک مرکزی اسرائیل در مصاحبه‌ای نسبت به تبعات اقتصادی حمله به ایران هشدار داده و اذعان کرده بود که حمله به ایران می‌تواند برای اسرائیل بحران اقتصادی به بار آورد.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول