اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفا هرمزگان خواستار شد

همکاری مردم برای گذر از بحران کم‌آبی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: برای جبران کمبود آب هر چند صرفه‌جویی در مصرف آب همواره ضروری است اما مشارکت و همراهی بیشتر شهروندان در مصرف بهینه برای عبور از تابستان امسال تنها راهکار موثر است.

همکاری مردم برای گذر از بحران کم‌آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حسین خادمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اوج گرما و پیک مصرف فعلی استان، مصارف غیر ضروری و بیش از حد برخی شهروندان را از دلایل عمده افزایش چالش‌های کم‌آبی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بحرانی موجود، جداسازی آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب از مهم‌ترین اقدامات آبفا در سال‌ جاری بوده که با پی‌گیری‌های استاندار در حال اجراست و اجرای این طرح در وضعیت کمی آب شهرها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان هم‌چنین افزایش پروژه‌های عمرانی به ویژه پروژه‌های مسکن مهر در سطح شهرهای استان و از جمله شهر بندرعباس را از دیگر دلایل افزایش چشم‌گیر مصرف آب دانست و افزود: برای جبران کمبود آب هر چند صرفه‌جویی در مصرف آب همواره ضروری است اما مشارکت و همراهی بیشتر شهروندان در مصرف بهینه برای عبور از تابستان  امسال تنها راهکار موثر است.

خادمی در ادامه اظهار داشت: اگر چه طرح‌های موثری برای مقابله با بحران خشک‌سالی در هرمزگان اجرا شده اما فقدان تدوین طرح جامع خشک‌سالی به عنوان حلقه گمشده برنامه‌ریزی برای تامین آب در شرایط اضطراری و بحرانی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است.

خادمی افزود: با تبدیل خشک‌سالی به یک فرصت در این استان، می‌توان مشکلات موجود را به راحتی برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی 85 درصد چاه‌های آب شرب دچار بی‌آبی، کاهش آب‌دهی و یا شوری شده‌اند.

هم‌چنین از 164 حلقه چاه تامین آب شرب شهرها 24 حلقه خشک، 50 حلقه با کاهش آب‌دهی و 33 حلقه چاه نیز از مدار بهره‌برداری خارج شده‌اند.

به گفته وی اگر چه برای جبران خشک‌سالی ظرفیت‌های جدیدی از جمله آب شیرین‌کن‌ها جایگزین شده است، اما بحران به حدی است که سرعت ایجاد ظرفیت‌های جایگزین کم‌تر از خسارت‌هایی است که خشک‌سالی وارد آورده است.

خادمی در پایان یادآور شد: منابع فعلی تولید آب شهرهای استان عمدتاً ظرفیت‌های جدیدی است که برای استمرار خشک‌سالی در دولت‌های نهم و دهم ایجاد شده‌اند و از جمله آنها چاه‌های اضطراری تامین آب بندرعباس، خط انتقال آب بندرعباس - خمیر، آب‌ شیرین‌کن‌های بندرلنگه، خط انتقال محرم، تامین آب شهرهای پارسیان، چارک، کوشکنار، سوزا و درگهان و تامین آب جزایر از طریق آب شیرین‌کن‌ها و بسیاری از ظرفیت‌های دیگر است که نشان از توجه ویژه دولت نهم و دهم نسبت به تامین آب شهرهای استان دارد.  

با نگاهی به نمودارهای بارندگی هرمزگان در طول 20 سال گذشته در می‌یابیم میانگین بارندگی 20 ساله استان کم‌تر از 150 میلی‌متر و میانگین بارندگی 10 ساله نیز کم‌تر از 110 میلی‌متر بوده است که نشان از ماندگاری پدیده خشک‌سالی در این استان دارد.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول