اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

منابع اروپایی فاش کردند

حمایت عربستان از سلفی‌های وهابی سینا برای ضربه زدن به امنیت مصر

خبرگزاری فارس: منابع اروپایی فاش کردند که قدرت یافتن گروه‌های سلفی وهابی در سینا و تبدیل آنها به تهدیدی برای امنیت ارتش مصر در نتیجه حمایت‌های دستگاه اطلاعاتی عربستان با هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و بین‌المللی است.

حمایت عربستان از سلفی‌های وهابی سینا برای ضربه زدن به امنیت مصر

به گزارش فارس، رادیو اوستن نروژ گزارشی را به نقل از منابع اروپایی منتشر کرد که نشان می‌دهد دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان با هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و بین‌المللی از بیش از یکسال قبل از گروه‌های افراطی سلفی وهابی در سینا با هدف ضربه زدن به ثبات و امنیت مصر پس از سرنگونی "حسنی مبارک" حمایت می‌کنند.

در این گزارش آمده است که افسران با تجربه سعودی که مزدورانی در میان گروه‌های افراطی سلفی در منطقه دارند با این گروه‌ها در مصر ارتباط برقرار کرده‌اند تا با انجام عملیاتی از یک سو نظام جدید مصر را وارد بحران‌های امنیتی خطرناک کرده و از سوی دیگر با ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در مصر جلوی اجرای تعهدات"محمد مرسی" رئیس جمهور مصر به ملت این کشور را بگیرند.

ایجاد بحران در مصر برای جلوگیری از افزایش تنفر از اسرائیل در میان مصری‌ها

منابع اروپایی گفتند که رژیم سعودی از بیش از یکسال قبل برای تقویت امکانات گروه‌های سلفی از دو طریق تلاش می‌کند؛ یکی از طریق افسران دستگاه اطلاعاتی عربستان که مزدورانی در تشکیلات وهابی جهادی در مصر و از جمله سینا دارد و دیگری از طریق جمعیت‌های خیریه در عربستان سعودی و خلیج فارس است که با هماهنگی با دستگاه اطلاعات مصر به حمایت مالی از این گروه‌ها و ارائه مبالغ هنگفت مالی به آنها که به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد، اقدام می‌کنند و همه اینها به بهانه تبلیغات و ارشاد و بنای مساجد و مراکز سلفی انجام می شود.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که آمریکا و اسرائیل ترس از این دارند که احساس تنفر از اسرائیل در میان جریان‌های اسلام‌گرا در حزب عدالت و آزادی شاخه سیاسی جنبش اخوان‌المسلمون و دیگر احزاب لیبرال مصر به حدی برسد که مرسی و دولت کنونی این کشور را برای تجدیدنظر در توافقنامه صلح با اسرائیل معروف به "کمپ دیوید" تحت فشار قرار دهند که یا این توافقنامه را تعدیل و یا آن را لغو کند زیرا آنگونه که سیاستمداران، نویسندگان و عالمان دینی مصر تاکید دارند مفاد این توافقنامه به نفع رژیم صهیونیستی است.

عربستان مجری طرح‌های آمریکا و اسرائیل در سینا است

در این گزارش همچنین تاکید شده است که آنچه در مصر رخ می‌دهد این است که اوضاع در این کشور نباید ثبات داشته باشد و باید مصر را وارد بحران کرده و از حل مشکلات ملت آن و اجرای وعده‌های داده شده ممانعت بعمل آورد و مصر را از بحرانی به بحران دیگر اعم از بحران برق و زباله‌ها، درگیری‌ بین اقباط و مسلمانان و بحران امنیتی بزرگ در سینا وارد کرد و چه بسا در آینده شهرهای مصر شاهد انفجارهای ترسناک باشد.

بر اساس این گزارش، سادگی است اگر فرض شود که این بحران‌ها یک بحران طبیعی است بلکه اینها بخشی از طرح‌هایی است که با هدف سرگرم کردن مصر به اوضاع داخلی و جلوگیری از تبدیل احساس تنفر از اسرائیل به چالش‌های امنیتی است.

منابع اروپایی متخصص در زمینه امور مصر و منطقه گفتند که آمریکا و اسرائیل به عربستان امید بسته‌اند تا از نفوذ خود در میان گروه‌های سلفی افراطی در مصر برای اجرای طرح‌های امنیتی گسترده علیه دولت مصر و مرسی استفاده کند درست همانند اتفاقی که در عراق و سوریه رخ داد.  

 

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول